Aaarrhhgg, zit er een breedte verschil van circa 2 cm tussen de oude dynamo (Ducelier, A3, 58A) en de nieuwe door Chyparse geleverde (70A met geïntegreerde regelaar, type 5.122 14V G5). Zie bijgevoegde foto.
Hierdoor bij bevestiging geen rechte lijn in de V-snaren en de rechte dynamobeugel aan de bovenzijde sluit hierdoor ook niet aan (2 cm afstand van bevestigingpunt).
Is nu de verkeerde dynamo geleverd? Zo ja, welke moeten we dan hebben? Ik zal dinsdag in ieder geval even Chyparse bellen…….
Wordt vervolgd.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Anders gebruik je zo lang maar 1 V-snaar? (buitenste nok-as poulie naar binnenste Dyn. poulie)
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Aanvulling op de vorige post: als je de fan van de poelie los schroeft (6 boutjes) kun je deze ‘parkeren’ in de plastic bak achter de radiator. Zo kun je makkelijk de snaar demonteren of vervangen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Helaas valt uit het plaatje niet op te maken hoe groot het verschil is.
V-snaren kunnen nogal wat hebben.
Bovendien kan je met vulringen nog best wat regelen.
Alle dynamo’s hebben dezelfde asmaat. Dus bijv. de naaf van de oude op de nieuwe zetten of zo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zoals gezegd is het verschil circa 2 cm. 1 snaar of vulringen vindt ik geen optie (ook al is het tijdelijk). Bovendien past ook de bovenste beugel zo niet (staat 2 cm er vanaf). Het wordt er een beetje krakkemikkig van met een snaar en een niet passende beugel en/of vulringen. Het is een nieuwe dynamo waar goed voor betaalt wordt m.i. en ik wil ook lekker over de Zwitserse alpen en vlot over de duitse snelwegen zonder mij druk te maken over 1 snaar of een niet goed ondersteunende dynamo beugel.
Het is meer dat ik mij verbaas over het feit dat er kennelijk verschillende maatvoeringen worden gehanteerd bij nieuw te leveren dynamo’s voor onze DS’sen. Ik was mij daar niet van bewust. Of is dit gewoon een maandagochtend exemplaar? Er moet toch een nieuwe dynamo te leveren zijn voor een DS met de juiste maatvoeringen???
Alle tips zijn welkom
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou, verschillen in DS’en? Dat zou een heeeeeeele lange lijst worden. Vooral op elektrisch gebied.
Zijn die steunen niet over te zetten van oud op nieuw?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Waardeloos zeg ! Je ziet dat er veel dingen niet gelijk zijn. Overzetten geen optie.
Ik zou de oude reviseren : gaat gemakkelijk en de setjes zijn goedkoop.
Ik kreeg alleen het achterste lager er niet gemakkelijk uit : zit zeer vast en je hebt een speciale trekker nodig. Ik kon hem althans er niet uitmeppen in de bankschroef. Omdat natuurlijk ik die trekker niet had en de sleepcontacten niet wilde beschadigen, heb ik hem er af geslepen met de dremel. Tot bijna door slijpen en dan met een tik restant open slaan. Is te doen.
En alle electriek blijft ook fijn op zn plaats en gewoon werken.
Veranderen zou ik in nederland maar doen. Als je een hydraulique hebt, moet je bovendien een draad van het contactslot veranderen (zie hier op het forum)















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb er al langer een dikke moer tussen zitten bij zowel de dynamo als de HD pomp. De dynamo zit al een jaartje of 11 zo en de HD pomp sinds vorig jaar. Die laatste is een CX pomp met enkele poelie en moet dus goed gespannen zitten. Hoe het aan de onderkant van de dynamo zit weet ik niet, bij de HD pomp zitten een aantal brede opvulringen, totaal zo’n 8 mm in dikte.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Kom je er niet mee : is de poelie nog niet in lijn.
Als je niet zelf wilt reviseren, zou ik Jansen in Bennekom bellen. Krijg je altijd precies het goede onderdeel.
Even creatief zijn en tijdelijk met vulplaten of desnoods met 1 snaar rijden. Het is tenslotte vakantie
Na de vakantie juiste scoren of oude reviseren. Tenzij leverancier andere heeft liggen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
OF:
gewoon extra accu regelen en vaak stoppen om te laden.
Kom je een heel eind.
Een ds gebruikt overdag niet zo gek veel stroom.
Huisregels voor rijden zonder dynamo:
Niet toeteren
geen radio
gene blower
niet remmen (remlichten)
.komma














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is een injectie. Dus draait er een pomp, 4 injectoren en een computer mee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn de bevestigingsbeugels wel gelijk aan elkaar? als ik zo kijk lijkt de linker beugel lager, mogelijk dat het uitwisselen van de bevestigingsbeugel al wat oplevert?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
capt kok schreef:Zijn de bevestigingsbeugels wel gelijk aan elkaar? als ik zo kijk lijkt de linker beugel lager, mogelijk dat het uitwisselen van de bevestigingsbeugel al wat oplevert?
De beugels van beide dynamo’s zijn exact gelijk !
Het Is de nieuwe dynamo zelf die een ander formaat heeft dan de originele Ducelier. Om het passend te maken moet ik of de beugel aanpassen of in de dynamo zagen. Opvulringen heeft geen zin, dan gaat alleen maar nog meer de verkeerde kant op (zie foto). De nieuwe dynamo moet om te passen op de andere poelies naar achteren.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Ik ging er al vanuit dat je daar naar gekeken had…. De italiaanse garage waar je onderweg nog bent geholpen, is dat nog een optie? Anders zou ik gezien de snelheid van de levering uit NL een poging wagen bij Jansen of via je vorige leverancier. Klussen aan een beugel is alleen leuk als je alles bij de hand hebt. Veel succes nog ff.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen