De C4 Picasso Grand Cru 2015
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 juli 2015 09:45 PM

van de voorpagina

We hebben de laatste maanden met diverse maten, uitrustingsniveaus en motorisaties van de (Grand) C4 Picasso gereden. Jullie hebben daar al het nodige over gelezen of daar in ieder geval de gelegenheid voor gehad. We zijn eigenlijk zo enthousiast over de Picasso anno 2015 dat we jullie een samengevatte presentatie aanbieden van onze ervaringen.

We gaan om te beginnen even terug naar 1999, het jaar waarin de oorspronkelijke Xsara Picasso op de markt kwam. De Renault Mégane Scénic, die eigenlijk als stamvader van de midi-MPV kan worden gezien, was een jaar of drie eerder gepresenteerd en bleek een ware hit. De Xsara Picasso was een van de eerste alternatieven voor de Scénic en kostte de Scénic niet eens marktaandeel, maar zorgde juist voor een groei van het segment. Het eigenwijze uiterlijk, sommigen vergelijken het met een paasei, het zeer flexibele interieur en het voor ons merk zo kenmerkende comfort vormden een goede mix. Het succes smaakte naar meer en in 2006 verscheen de C4 Picasso met als nieuwe grote broer de Grand C4 Picasso met zeven zitplaatsen. Het futuristische uiterlijk met de kenmerkende ver naar boven doorlopende voorruit en het nog veelzijdigere interieur trok een nog grotere kopersgroep. Op het motorenvlak was er ook weer genoeg te kiezen en eerlijk gezegd waren ze met uitzondering van de vreselijk onderbemeten 1.6 VTi allemaal een goede keus. Qua versnellingsbakken begon Citroën behoorlijk achter te lopen, een viertraps automaat en de traag schakelende gerobotiseerde bak konden zich niet meten met wat de concurrentie te bieden had. Qua betrouwbaarheid was het echter al een behoorlijk uitontwikkelde auto, al kan het in het interieur na een paar jaar behoorlijk rammelen en breekt er nog wel eens een plastic element af.

Dan spoelen we door naar 2015, de tweede generatie van de C4 Picasso en zijn grote broer Grand C4 Picasso zijn twee jaar op de markt. De eerste serie motoren is inmiddels afgelost door een volgende generatie waar onder andere de prijswinnende driecilinder Puretech deel van uitmaakt. De inmiddels vertrouwde vierpits THP is een vaste waarde gebleken en levert nu 165PK. Omdat we met vrijwel alle uitvoeringen hebben gereden, hebben we wel een duidelijk beeld gevormd van wat we wel of niet zouden kiezen, als we zelf een Picasso uit zouden mogen kiezen. Laten we dat punt eerst nog maar even maken: de Picasso anno 2015 is een auto die we met veel plezier rijden. Het weggedrag is zeer volwassen, de gebruiksmogelijkheden zijn zeer divers en ook de kwaliteit van de gebruikte materialen en het afwerkingsniveau kunnen ons eindelijk echt bekoren. Maar welke versie moet het dan worden? Voor de vijfzits kunnen we eigenlijk niet zo veel argumenten verzinnen. Wie in de markt is voor een auto als deze kan nog wat extra ruimte zonder twijfel goed gebruiken en het prijsverschil is afhankelijk van de uitvoering 1000 à 1500 euro en dat zijn de extra ruimte en twee extra zitplaatsen zeker waard.

Is de keuze voor de zevenzitter inmiddels gemaakt, dan hebben we nog de keuze voor benzine of diesel. Wie een benzinemotor kiest, zit altijd goed. De 130PK PureTech is een fantastische motor en absoluut sterk genoeg voor deze auto. Wie deze motor kiest zit altijd vast aan een handbak, een automaat is niet leverbaar. Wil je wel een automaat, dan kom je terecht bij de redelijk recent geïntroduceerde en heerlijke EAT6, die weer alleen leverbaar is in combinatie met de THP 165. Het prijsverschil met de handgeschakelde PureTech is zo’n 5000 euro en dan zouden wij het wel weten, dan maar zelf schakelen en af en toe genieten van de lekkere brom van de PureTech en elke kilometer plezier hebben van zijn heerlijk soepele karakter.

Ben je in de markt voor een diesel, dan heb je keuze uit BlueHDI’s met 120 of 150PK en naar keuze een handgeschakelde zesbak of weer die fijne EAT6. Het prijsverschil tussen de 120PK en 150PK is zo’n 1100 euro dus ook niet enorm groot. Alle opties overwegend, zouden wij kiezen voor een handgeschakelde 130PK PureTech of een 150PK BlueHDi met de EAT6 automaat. Die EAT6, daar kun je veel over zeggen, maar in de pers wordt deze nieuwe automaat omschreven als de beste automaat die Citroën ooit heeft geleverd. We kunnen het daar alleen maar mee eens zijn. De bak schakelt eigenlijk altijd op een moment dat je dat zelf ook zou doen en toont zich op geen enkel moment nukkig.

Hoe dan ook, Citroëns midi-MPV C4 Picasso die 15 jaar geleden als Xsara Picasso uit het ei kwam, is anno 2015 tot een ware Grand Cru geworden. Het is niet alleen een van de fijnste auto’s in dit marktsegment, het is als dagelijkse metgezel ook een van de smakelijkste auto’s uit het huidige gamma van ons merk. We raden een nadere kennismaking dan ook van harte aan!

tekst: Lucas, foto’s: 2d

Profiel  
 
Trompstraat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 21-06-2015

- BX BREAK
- GS/GSA basis
- Berlingo Berlingo 2.0HDI
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
- (Grand) C4 Picasso THP165 S&S Excl. volautomaat
Gepost: 30 juli 2015 09:53 AM
  [ # 1 ]

Sinds twee weken een gloednieuwe C4 Picasso THP165 Exclusief volautomaat 5-zitter in bezit. Na een aantal jaren andere merken te hebben gereden weer terug bij Citroën. En deze hernieuwde relatie bevalt uitstekend. Heel mooi afgewerkt en een fantastisch motorblok met veel power.
Toch afgezien van de Grand Picasso omdat wij meestal met zijn tweeën en hond rijden. De 5-zitter heeft iets minder een busje-gevoel en stuurt wat directer/lekkerder.

Profiel  
 
hansdeconinck51
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 06-04-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-THP 165 EAT6.
- C5 Aircross PT 180 EAT 8 Shine
Gepost: 10 augustus 2015 03:41 PM
  [ # 2 ]

ik rijd vanaf eind november 2014 de c4p LB Thp 165 volaut. met veel plezier. Alleen het scherm vervangen nadat het een keer op zwart ging. Verder absoluut probleemloos. Dit is mijn vierde Picasso ( XsaraP 2003, C4P 2007, C4P 2011). Na de 1.8 motoren van de eerste 2 auto’s was de 1.6 Thp al een enorme verbetering, maar wordt nu overtroffen door de Thp 165, vooral door de volautomaat (Aisin van Japanse makelij). Ik vind de 5 zits mooier dan de 7 zits en heb de extra ruimte en de 2 extra stoeltjes totaal niet nodig. Wat mij betreft dus wel voldoende argumenten om voor de 5 zits te kiezen, overigens is deze versie in Frankrijk in tegenstelling tot Nederland een verkooptopper. In Nl is het vooral de leasemarkt die valt voor de 7 zits, voor de gem. leaser zijn buitenmaten blijkbaar nog altijd erg belangrijk.

Profiel  
 
PAR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 21-10-2014

- GS/GSA GSA X3
- BX 16TRS
- (Grand) C4 Picasso C4 Piasso Intensive 155THP
- BX BX 16TRI
- Saxo 1.1
- C3 1.4
Gepost: 10 augustus 2015 04:40 PM
  [ # 3 ]

Ik rijd sinds aug 2014 een c4p intensive met de THP155 motor en wij zijn er erg tevreden mee. Minpunten zijn de navigatie, die echt niet voldoet en Citroën onnaardig is. Ook vind ik het zicht van de achteruit rij camera in het donker niet geweldig en heb op dit forum gelezen dat bij veel c4c rijders de camera al vervangen werd door een beter exemplaar. Dit zal ik nog eens bij Citroen Nederland aankaarten en dan maar even afwachten.

We zijn met onze caravan op stap geweest naar Frankrijk en hoewel ik wel eens terug moest naar 3 (veel binnendoor gereden met behoorlijke klim percetages) ben ik zeer tevreden over de prestaties en ook het verbruik viel alleszins mee. Laat ons wel zijn, je max caravan gewicht mag dan 1300 kg wezen, maar caravanners weten dat je daar toch dikwijls iets over heen gaat. En dan is de auto ook nog eens bepakt en gezakt.

kortom een buitengewone fijne auto
groet/Peter

Profiel  
 
PAR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 21-10-2014

- GS/GSA GSA X3
- BX 16TRS
- (Grand) C4 Picasso C4 Piasso Intensive 155THP
- BX BX 16TRI
- Saxo 1.1
- C3 1.4
Gepost: 10 augustus 2015 04:44 PM
  [ # 4 ]

Nog even een kleine aanvulling:
Wij zijn met ons tweetjes en derhalve een ‘Grand’ hebben we dan niet nodig en voor een caravanner is ook de oversteek belangrijk en die is op de ‘Grand’ net iets langer, dus dan wordt het de 5 zitter

Peter

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 11 augustus 2015 02:40 AM
  [ # 5 ]

Ik rijd vanaf afgelopen vrijdag in een C4 Picasso 1.6 E-Hdi Intensive. Ik kom uit een C5 Tourer en ben tot nu toe erg tevreden. Heerlijke motor en wat is de auto stil !! Heb wel gekeken naar een GP maar uiteindelijk toch voor het “kleintje” gekozen. De eventuele extra ruimte van de GP gebruik ik alleen in vakantietijd. Zonodig moet er maar een bak op het dak. Ik hoor veel klachten over de navigatie maar het valt me tot nu toe erg mee. Moet wel zeggen dat ik natuurlijk nog niet veel gebruik heb gemaakt van de navigatie maar wat ik er van gezien heb valt niet tegen. Was op bekend terrein en de gekozen routes waren logisch en goed. Aanwijzingen prima wat mij betreft. Zal er voor de vakantie nog wel even nieuwe kaarten opzetten want dat is nodig volgens mij.
Kortom tot nu toe een tevreden Picasso rijder ....

Profiel  
 
Trompstraat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 21-06-2015

- BX BREAK
- GS/GSA basis
- Berlingo Berlingo 2.0HDI
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
- (Grand) C4 Picasso THP165 S&S Excl. volautomaat
Gepost: 11 augustus 2015 10:50 AM
  [ # 6 ]

Tja, die navigatie. Ik heb in het verleden heel veel navi’s gebruikt en perfectie bestaat niet. Alhoewel Google Maps/Navigatie behoorlijk in de buurt komt.
Met het Touch-systeem van de C4P is het vooral ook wennen. Wat ik wel irritant vind is de onmogelijkheid om bij een route de optie ‘snelwegen vermijden’ te kiezen. Die gebruik(te) ik nogal eens. Positief is de snelle fix met de satellieten. Dit is een hele verbetering t.o.v. Garmin bijvoorbeeld.
Verder verliest het Touch-systeem de verbinding met de ipod nogal eens. Hij springt dan over naar FM-radio en de ipod gaat op pauze. Ook bij het ipodje van mijn buurman gebeurde dit waardoor ik kan stellen dat het niet aan die apparaten ligt. Volgende week checkt de dealer de software dus ben benieuwd.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 11 augustus 2015 11:24 AM
  [ # 7 ]

Die van mij heeft ook een eigenaardige gewoonte: als ik de radio/muziek uit heb staan wordt deze na het beëindigen van een telefoongesprek weer aan gezet. Verder vind ik de radio-ontvangst slecht. Vaak gekraak en geruis. Heb het regelmatig dat wanneer ik voor een verkeerslicht stop dat de hele ontvangst wegvalt en een hevig geruis begint, als ik vervolgens de rem even loslaat en 2 cm. naar voren rij is het over nuts

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook