De mistlampen op mn Cactus
haakbijtje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-02-2015

Gepost: 03 september 2015 01:28 PM

Hallo allemaal,

Voor mn werk ben ik lang onderweg om op de plaats van bestemming te kunnen komen. Zo kwam ik onderweg een paar mistbanken tegen. Ik wilde mijn mistlampen voor en achter aan doen (was vast niet nodig). Maar hoevaak ik ook aan dat ringetje naar voren draaide van de linker hendel op t stuur, ik kreeg geen indicator op mn dashboard dat mn mistlampen aanstonden.

Nu was het wel licht toen ik onderweg was en de zon scheen een beetje door de wolken heen. Daardoor waren alleen mn parkeerlichten aan. Zou het daardoor kunnen komen?

Of doe ik iets verkeerds met het aanzetten van de mistlampen?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 september 2015 01:35 PM
  [ # 1 ]

Bij de meeste auto’s kan mistlicht alleen gevoerd worden icm met stadslicht of dimlicht.

Daarbij als mistlicht niet nodig is voer het dan ook niet! Dus alleen bij 50 meter of minder zicht, en dat is heel weinig. Dan zie je bijna niets en rijdt je waarschijnlijk geen 100 km/h meer.

http://www.gratisrijbewijsonline.nl/lichtenwet3.htm

Probeer het gewoon even op de parkeerplaats, dan kan je achter je auto kijken wat er wel en niet aan gaat.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 03 september 2015 01:43 PM
  [ # 2 ]

Zet eerst gewoon eens het dimlicht aan ipv enkel je DRL’s ( zelf even nadenken ipv op de automatische verlichting te rekenen ) , feestverlichting is pas bij 50m en minder zoals Arjan ook aangeeft.
Voor overig verkeer bijzonder vervelend als dat verkeerd gevoerd wordt.

Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 september 2015 01:53 PM
  [ # 3 ]
Menno schreef:

Zet eerst gewoon eens het dimlicht aan ipv enkel je DRL’s ( zelf even nadenken ipv op de automatische verlichting te rekenen )

Idd tegenwoordig zie je steeds vaker auto’s in omstandigheden rijden waar dimlicht voeren echt gewenst is.

Regen of begin van de avond, vaak het is net te donker om geen dimlicht te voeren, echter de automatische verlichting gaat pas later aan.
Zelfs in donkere tunnels schieten ze vaak pas halverwege de tunnel aan.

Automatische verlichting is wat mij betreft een stap achteruit ipv voorruit.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 september 2015 02:34 PM
  [ # 4 ]

Je kunt niet alles over een kam scheren… Bij veel fabrikanten kun je de gevoeligheid van de automatische verlichting zelf aanpassen: dan doet het precies wat jij wilt. Hetzelfde geldt voor een grootlichtassistent: fantastisch!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 september 2015 02:43 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat je het nu wel over het duurdere segment heb, want zulke opties heb ik in de klasse C4 Cactus nog niet voorbij zien komen. Ik heb zelfs niet gezien voor de C5, tenzij het er recent opgekomen is?

Ik doe even een gok, waarschijnlijk in te stellen via de computer? Tja hoeveel mensen weten dan zo’n optie te vinden Wink
Maar klinkt wel als een oplossing tov het standaard systeem wat geen instellingen kent.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 september 2015 02:48 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad, in te stellen via de boordcomputer… Of de C4 Cactus deze optie heeft, weet ik niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook