2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Accu laadstroom probleem: maar niet heus?
Wout2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 31-10-2007

- BX 16 TGI Break
- BX 19 tgi Break
- ZX 1.6 Aura
- Xantia 1.8 sx
- C4 (2004-heden) berline 1.6 automaat
- (Grand) C4 Picasso Picasso Automaat 1,6
Gepost: 01 juli 2011 12:34 PM
  [ # 16 ]

Het is inderdaad dat kleine 2-polige stekkertje op de dynamo. Één van die draden is grijs, en dat is ook de beroemde draad. Deze kabel gaat samen met wat andere draden naar achter en gaat met een bocht om de pomp van de airco. Daar gaat het mis en schuurt de isolatie na verloop van tijd weg en geeft dan constante of onderbroken problemen.

Oplossing: precies genoeg spullen demonteren tot dat je er bij kunt en dan de zaak zodanig isoleren en beschermen dat er niets meer kan gebeuren. Bij mij moest de distributieriem vervangen worden, daardoor kon het probleem vrij eenvoudig verholpen worden.
Een andere mogelijkheid is om de grijze draad bij de dynamo en bij de computer door te knippen en een nieuwe draad te trekken. Als je wilt stuur ik je de schema’s met de draad- en connectornummers wel op.  Als je je emailadres niet aan iedereen bekend wilt maken kun je me (via mijn profiel) je adres doormailen.

Pas op! Wat je dan niet oplost zijn eventuele problemen met de andere draden in dezelfde slang: die kunnen ook kortsluiten en daarmee een hoop andere problemen veroorzaken.

2CV, Visa 11RE, BX 16 Break, BX 19 Break, ZX 1,6 Aura, Xantia 1,8, Scenic 2.0 (sorry!), ZX 1,8 Aura, Xsara I 1,6, Xsara II 1,6 Break, C4 Berline 1.6 aut

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juli 2011 12:45 PM
  [ # 17 ]

Bedankt voor je uitleg! Smile

Ik begin een beetje een beeld te krijgen.
Hopelijk kan ik binnenkort even wat tijd vinden om onder de kap te kijken als de boel niet zo heet is.

Profiel  
 
elektro2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 14-03-2013

Gepost: 14 maart 2013 12:52 AM
  [ # 18 ]

Hier een paar foto’s hoe ik het gedaan heb naar aanleiding van de tips van harm
je ziet heel goed de groene oxidatie op de aders van de slijtplekken
waar de bedrading tegen de ‘beschermhoes’ heeft gezeten.

Afbeelding Bijlagen
IMG_20130313_192825800x600.jpgIMG_20130313_200938800x600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 maart 2013 10:30 PM
  [ # 19 ]

Ik heb dit probleem ook en hier stukken van op m’n eigen topic gezet. Ik heb voor weinig geld een voltmetertje gekocht via ebay uit China en deze geeft steevast aan dat er geen probleem is. De test of de dynamo nog goed is kan door met lopende motor zoveel mogelijk stroomverbruikers aan te zetten. Denk hierbij aan achterruit-verwarming, blower vol open, alle verlichting (exterieur), etc. Als het voltage niet erg veel inzakt tov. dat deze verbruikers niet zijn ingeschakeld, dan is er met de laadstrroom dus niets aan de hand.
Als mijn Phase 2 het lampje laat zien, dan is dit aan totdat de motor uitgaat. Als ik daarna weer start is het nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Ik zal eens naar het kabeltje zoeken. Heeft iemand foto’s ?

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 04 mei 2014 08:40 PM
  [ # 20 ]

Je kunt dit probleem ook vanaf boven oplossen, kijk maar eens op mijn topic.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Wageslave
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 15-02-2015

Gepost: 17 oktober 2015 05:48 PM
  [ # 21 ]

Ik bedank iedereen die de moeite heeft genomen hierover te posten, leve het internet!
Ik reed sinds enkele maanden met een brandend laadstroomlampje. De eerste keer lichte stress, gemeten, laadstroom ok, gerustgesteld. Daarna ging het van af en toe branden, naar permanent. Ook daar valt mee te leven. Echter in die periode ging mijn dynamo daadwerkelijk stuk, en stond ik met een lege accu midden in het bos stil.
Nieuwe dynamo erin laten zetten, daarna het grijze draadje opgespoord en ja: precies op die plek rechtsonder in die “open kabelgoot” was ie doorgerot. Het rode draadje was nog intact. Zou het het soort (gekleurd?) plastic zijn, dat alleen die grijze doorrot? Na allerlei omslachtige plannen heb ik eigenlijk alleen een gezond deel van het grijze draadje, komend vanuit de auto, verbonden met een nieuw stukje draad naar het stekkertje op de dynamo.
Zonder die moeilijke plannen zou het een klusje van 30 minuten zijn geweest.
Ik heb het rechter wiel op een verhoging van 20 cm gereden, daarna kan je er liggend prima bij. Wel je even auto goed vast zetten en zekeren met een goeie stut zodat je veilig werkt. Op die manier hoef je geen nieuwe draad te trekken door de motorruimte, en hoeven er geen wielen of -kasten af. En hoe minder ik hoef te (de)monteren, hoe minder er afbreekt. Na ieder klusje zitten er weer minder plastic klikverbindingen op hun plek…misschien een klimaat probleem? Auto woont in Zweden.

Nu weer lekker rijden zonder rood accu’tje voor mn neus Smile

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook