XM te hoog achter
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 24 februari 2006 12:58 AM

Wie weet raad? De wagenhoogte is niet in orde: achter staat ze te hoog, ook na een aantal malen op en neer gegaan te zijn.

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 24 februari 2006 01:01 AM
  [ # 1 ]

topicmove > hydrauliek.

Is makkelijk bij te stellen. gaat hij wel op en neer in de hoogste en laagste stand?

 

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 24 februari 2006 01:42 PM
  [ # 2 ]

XM te hoog

Ja, hij gaat wel omhoog en naar beneden tot het min/max. Echter bij de normale rijstand gaat de achterzijde te ver omhoog.

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 24 februari 2006 08:47 PM
  [ # 3 ]

Je hoogteregelaar moet even worden afgesteld.

 

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 februari 2006 09:03 PM
  [ # 4 ]

op je torsiestang zit een klem.
die word vastgehouden met een bout sleutlemaat = 11 mm.
als je die wat losser zet, en vervolgens de klem verdraaid, op de torsieas, gaat je Xm omhoog of omlaag.
ik zou dit truukje alleen doen, als je er zeker van bent dat je niet geplet word door de auto.
dus op een brug met lopende motor oid.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 24 februari 2006 11:12 PM
  [ # 5 ]

Dank voor jullie reacties. Hoogteregelaar afstellen, dat zal ik moeten laten doen (heb dit dus nog nooit gedaan als wannabe mechanic). Wat Wupke’s idee betreft, bedien je hiermee de wagenhoogte voor, achter of helemaal? En wanneer weet je of het goed zit?
Ben er verder niet helemaal gerust op, zo te gaan rijden. Het is wel te doen, maar ik denk dat het niet gezond is vanwege de hoogte achter en het comfort is zoals te verwachten minder.
Verder valt het me op, dat de pomp erg druk bezig is, zowel bij stationair (dit beïnvloedt ook het toerental sterk) als bij gestaag rijden (ca. 70km/h, bij hoger kan ik het niet meer horen). Kan dit er iets mee te maken hebben? Dat ‘ie ‘m achter helemaal omhoog wil blijven drukken? Zitten er ook standmelders op die misschien haperen?
Mvg, Winant

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 februari 2006 12:14 AM
  [ # 6 ]

oud recept.
je systeem laat de bekende ziekte verscheinselen zien.
vuile olie (verouderd) is hiervan vaak de oorzaak.
bollen op druk controleren elke 2 jaar.
LHM verversen + reinigen + spoelen van het systeem , elke 2 jaar.
dan heb je nooit trubbels of heel weinig.

in dit geval rest alleen een volledige bollencheck + spoelbeurt met verse LHM.

hoogteregelaar zit vast vanwege vuil. dus verse olie en spoelbeurt maakt de zaak weer gangbaar.
daarn ff je hoogte afstellen en hopla hee presto een luxe XM on the road,die veert .

hoogteregelaar gaat per as, dus 1 voor 1 achter.
beide lezen hun hoogte af middels de torsiestang.
wederom 1 torsiestang per as, dus 1 voor 1 achter.

een beetje draaien aan die klem en je ziet vanzelf je tuut omhoog of omlaag gaan.
ik heb morgen al wat patienten an de deur, maar als je ff langs de dokter wilt,zul je een pb moeten sturen.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 25 februari 2006 12:21 AM
  [ # 7 ]

Daar was ik al min of meer bang voor. Gek, maar het begon zich opeens voor te doen. De LHM historie van de vorige eigenaar was niet bekend, maar werd als goed benoemd dus dat geloofde ik natuurlijk. Geeft niks, nu weet ik wat er nog nodig is. Maar ik wil er geen spoelolie in hebben. Dank u voor de diagnose.

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 februari 2006 12:26 AM
  [ # 8 ]

spoelolie is ook niet de truuk.
de truuk is je lhm pot schoon te maken incluus je filters.
dan de auto op bokken en alle 4 de wielen eraf.
verse olie in de LHM pot, + 1 ltr extra.
dan alle ontluchtingsnippels op je remklauwen open 1 voor 1.
en een flinke hoeveelheid LHM erdoorheen te laten stromen.
iets van 30 CL per wiel.
dat is spoelen..zonder spoelolie.
mvgr wupke.
die net je aankondiging las, en zag dat je eigenlijk mijn kennis mist in aanvullling op je hobby.
ow jah,, ook ex scheepvaart onderhoud en revisie dus hihi.. Wink

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 25 februari 2006 12:51 AM
  [ # 9 ]

Ben bang dat ik zulks hier voor de deur niet voor elkaar krijg. De methode lijkt me echter duidelijk dus of ik zoek een brug op (bij collega) of ik besteed alles uit. Mijn eigen tijd wordt ook geclaimd door het gezin, en mijn eega heeft inmiddels een grote jaloezie ontwikkeld jegens de wagen, die ik nota bene naar haar genoemd heb… Wat het uitbesteden betreft is het nadeel dat vele garagisten geen prijs stellen op op de vingers kijken dus kan ik niet helpen en leer ik er niks van.
Tja, een Wärtsila V6, die klinkt heel anders dan mijn D12… , al was het maar dat de koude start alleen al soepeler verliep… maar dat is een ander verhaal.
Gr, W

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook