2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Raadselachtige breuk klepstoter/Enigma CX TRD TURBO2
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 03 november 2015 01:21 PM
  [ # 16 ]

Onvoldoende spanning op de riem door bv. de spanner, kan de timing verlopen bij een hoger toerental.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 november 2015 02:47 PM
  [ # 17 ]

ik snap het nog steeds niet. je hebt de volgende onderdelen:
Nokkenas. Op de nokkenas liggen de stoterbekers. Daarin staan de stoterstangen die op hun beurt bovenin de tuimelaars bedienen. De tuimelaars draaien om de tuimelaar as en drukken de kleppen open.

Wat breekt er nou precies?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 04 november 2015 09:30 PM
  [ # 18 ]

[img]De eerste drie defecten scheurden de tuimelaars… Zie foto… Na vervanging ervan reed de auto zo een duizend km feilloos, tot ik vorige week weer op drie cylinders viel…. Klepsteel gebogen en afgebroken… Toch raar… Indien riem iets verkeerd ligt zou je het toch horen of niet…..als ik de foto’s hier nu eens ingevoegd kreeg Smile

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 04 november 2015 10:45 PM
  [ # 19 ]
Tibor Korzelius schreef:

Onvoldoende spanning op de riem door bv. de spanner, kan de timing verlopen bij een hoger toerental.


Dan verdenk ik toch deze…
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 november 2015 10:50 PM
  [ # 20 ]

Ik ook, want als het de tuimelaars zijn die breken staat dat mijns inziens los van de nokkenas.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 04 november 2015 11:52 PM
  [ # 21 ]

de riem of de spanner bedoelen jullie?  Ik krijg de foto’s van de opengebarste tuimelaar helaas niet gepost.. de nokkenas zit inderdaad onderaan dus, zal de zuiger , de klep de tuimelaar doen barsten vermoed ik…  ,,???

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 05 november 2015 12:24 AM
  [ # 22 ]

het is vrij simpel te zien als de smerig niet in orde is of was.
dan heb je blauw verkleuring op de tuimelaars.

als de kleppen de zuiger raken waarschijnlijk niet.

oorzaken van kleppen die de zuiger raken:

te ver gevlakte kop
distributie niet op tijd (tand verkeerd)
krukaslagers zwaar vergaan.

de laatste 3 moet je horen volgens mij (in elk geval de professional)

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 05 november 2015 07:12 PM
  [ # 23 ]

Tja denk dat de mechaniekers toch kenners zijn. Rally tuners veertig jaar citroen garage…. Maar aan motor hoor je niets abnormaal draaien nu…. Loopt mooi… Alleen dat de kleppen na een week weer beginnen te tikken na goed afgesteld geweest te zijn .... Een indicatie ?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 november 2015 10:07 PM
  [ # 24 ]

Ik probeer me dat voor te stellen, maar ik kan me geen situatie bedenken waarbij de speling groter wordt en dan toch de stoterstangen beschadigen…
Misschien zijn het de tuimelaars die je hoort?
Veel ruimte, daardoor weinig oliedruk en dan een andere tuimelaar te weinig smering en vastlopen?

Ik ben wel erg benieuwd of dit opgelost wordt…
Gaat ie binnenkort weer de stalling in of zit ie niet in overgangstarief?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 november 2015 10:12 PM
  [ # 25 ]
JEANVALJEAN schreef:

Tja denk dat de mechaniekers toch kenners zijn. Rally tuners veertig jaar citroen garage…. Maar aan motor hoor je niets abnormaal draaien nu…. Loopt mooi… Alleen dat de kleppen na een week weer beginnen te tikken na goed afgesteld geweest te zijn .... Een indicatie ?

En bij controle tikken dan alle kleppen of ....
Altijd de dezelfde…...
Hoeveel kilometers worden er gereden wanneer ze weer beginnen te tikken
Naar mijn mening verloopt er iets….

Graag meer details

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 november 2015 12:45 AM
  [ # 26 ]

Als je tuimelaarlagers uitlopen wordt je klepspeling hoger en dan hoor je het tikken. Ik denk dat je terug moet naar de oorzaak van je eerste probleem: waarom gaan je tuimelaars kapot? Ik denk dan eerst aan de smering, en zoals al gezegd door iemand: Als het blauw aanoopt wordt het te heet, en dat wil zeggen ook geen smering, want die olie koelt ook de lager. Die smering/olie komt door de tuimelaaras, zeker weten dat alles goed gemonteerd is ?

Nog altijd geldt: vervangen zonder kennis van de oorzaak lijdt automatisch tot herhaling van het probleem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2015 07:58 AM
  [ # 27 ]
Citroensmgz schreef:

Die smering/olie komt door de tuimelaaras, zeker weten dat alles goed gemonteerd is?

Idd, zit die goed gemonteerd, met de gaatjes naar beneden?
En komt uit alle gaatjes olie?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook