1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Raadselachtige breuk klepstoter/Enigma CX TRD TURBO2
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 01 november 2015 01:37 PM

Beste forumleden, misschien kan iemand vanuit zijn ervaring soelaas bieden..  Ik bezit een CX TRD T2 diesel van 87 waarvan zowel distributieriem, diesempomp , hydraulica etc gereviseerd zijn…  Motor kreeg regulier onderhoud met de juiste olie in vakgarage…  Na gebruik in de zomer, liep de motor plots op 3 cylinders.. Verdikt, kompleet gebarsten klepstoters.  Deze vervingen we , maar keer op keer barste een andere stoter, en telkens werden nochtans de kleppen vakkundig gesteld… Na een zoveelste breuk van de stoters, vervingen we ze alle 8, door een type dat wat dikker leek (C25 Dieselmotor?);  Opgelost zo dachten we maar na opnieuw kleppen gesteld te hebben en een 1000 km rijden, tikten de kleppen weer, en na een goede rit .. ja inderdaad weer op 3 cylinders en weer klepstoter stuk.. Maakte iemand dit reeds mee?  Zou de nokkenas de oorzaak zijn? Ik heb geen flauw idee hoe zulke stevige stoters echt doormidden kunnen barsten , louter door.?  thanks voor elke info die het raadselachtige probleem kunnen oplossen…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 november 2015 01:43 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat kan heel goed komen door een versleten nokkenas. Is de garage ook op de hoogte van het feit dat de CX dieselmotor een klepspeling heeft die op de inlaat RUIMER is dan op de uitlaat? Dit is anders dan bij andere motoren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 01 november 2015 02:00 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je advies… de moed zit hier immers in de spreekwoordelijke schoenen… ik veronderstel dat de kleppen volgens de juiste norm gesteld zijn, gezien na de “stelling” de motor goed liep zonder bijgeluiden, de compressie was ook ok en starten steeds zonder problemen(zelfs zonder voorgloeien, dadelijk aan de slag);  alleen donkere rook bij goed optrekken, hetgeen niet abnormaal is bij een CX D dacht ik.  Ik ga inderdaad dus in de richting van de nokkenas denken, volgens mij toch de enige mogelijke boosdoener die de klepstoters stuk kan plooien?  Is zulk een nok visueel te beoordelen of die slecht is?

nogmaals dank voor de reactie en verdere info..

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 november 2015 02:21 PM
  [ # 3 ]
JEANVALJEAN schreef:

Is zulk een nok visueel te beoordelen of die slecht is?

nogmaals dank voor de reactie en verdere info..

Ja, staan zat filmpjes op youtube Wink bijvoorbeeld…..

https://www.youtube.com/watch?v=Yl63J-N8JHo

https://www.youtube.com/watch?v=asHLGhHP6ZA

Indien je as krom is (in het midden) zou het zomaar kunnen dat 1 of meer stoterpennen op een bepaald
moment te strak en/of te los zitten. Gevolg: kromme stoterpennen en/of ingeputte bussen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 01 november 2015 02:27 PM
  [ # 4 ]

thanks, we gaan deze piste bewandelen… maar waar vind ik een goede nokkenas?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 november 2015 02:36 PM
  [ # 5 ]

http://cx-basis.de/eshop/advanced_search_result.php?keywords=Nockenwelle

Lagers gecontroleerd ??? anders slingering/onbelans in de nokkenas.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 november 2015 04:23 PM
  [ # 6 ]

Ja naar mijn idee, kan dit alleen stuk gaan, door dat de klepspeling niet goed is aan gehouden,  de klepstoters, met zijn kleppen en stootstangen, hebben immers nergens weerstand, het is gewoon een kantel mechanisme,  dit veranderd alleen als de klepspeling te klein wordt gehouden, de hoek op de nokkenas veranderd, waarop ie druk begind uit te oefenen, wanneer ie de klep moet indrukken, en de timing is dan ook erg krap, en dan bedoelen we als de zuiger terug komt, gaat de klep gelijk op het laatste moment mee dicht,  het probleem is vaak dat mensen zeuren over klep geluid, waardoor monteurs de klepspeling te strak houden, in mijn beleving, waren Franse motoren altijd een beetje rumoeriger, dan de rest,

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 01 november 2015 06:21 PM
  [ # 7 ]

wat bedoel je met een stoter?
de stang of de tuimelaar? ik gok de laatste.
in dat geval kan het zijn dat de tuimelaar as op de kop gemonteerd zit.
gebrek aan smering en dus te heet worden is dan het gevolg.

een andere optie is inderdaad een (veel) te kleine klepspeling.

in elk geval is dit niet een standaard probleem bij deze motor, er zit dus iets structureel fout.

heb je ook foto"s?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 02 november 2015 11:02 PM
  [ # 8 ]

De terminologie,is fout van mijnentwege…. Het zijn de tuimelaars assen die openplooiden,,en nu een klepsteel…


Klepstoters,zitten onderaan de nokkenas…. Nog steeds een raadsel,waarom,die plooien, cq breken….

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 02 november 2015 11:35 PM
  [ # 9 ]

Distributie timing is niet geheel juist, daardoor raakt de zuiger de klep.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 03 november 2015 01:05 AM
  [ # 10 ]

zou kunnen, maar dat hoor je toch direct?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 03 november 2015 06:49 AM
  [ # 11 ]

Aan de distributieriem dacht ik ook, maar hoor nu andere klepsteel gemonteerd is totaal niets verkeerd… Zou je toch moeten horen indien de timing fout zit of niet… ,?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 november 2015 07:13 AM
  [ # 12 ]
Tibor Korzelius schreef:

Distributie timing is niet geheel juist, daardoor raakt de zuiger de klep.

Heb een keer een gebroken distributieriem gehad, in stationair draaiende situatie.
Geen schade aan kleppen, maar geknikte stoterstangen.
Die zijn de zwakste schakels in de distributie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 november 2015 07:52 AM
  [ # 13 ]

Zat de tuimelaar niet vast?
Te weinig smering van de tuimelaars?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 03 november 2015 09:10 AM
  [ # 14 ]

@rene: een gebroken riem is natuurlijk iets compleet anders dan een tandje verkeerde riem.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 november 2015 09:11 AM
  [ # 15 ]

Klopt, maar het effect is hetzelfde, de zuigers raken de kleppen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook