2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
HD-pomp DS vervangen door CX-pomp
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 28 januari 2015 09:19 AM
  [ # 16 ]

Stef,
Terugzetten doen we inderdaad gewoon handvast, en als je ze dan een jaar later weer probeert zul je ze in de regel zonder geweld of drama los krijgen.
Van een auto die een paar jaar minder onderhoud heeft gehad, of onderhoud door een minder deskundige, of misschien een paar jaar heeft stilgestaan gaat dat vaak niet lukken.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 28 januari 2015 10:04 AM
  [ # 17 ]
nltecoko schreef:

Het topic raakt alweer een beetje verward…

A: Zolang de veerbollen niet geklapt zijn waardoor er stikstof in de LHM zou zijn gekomen, is ontluchten bij vervangen/vullen van de veerbolen NIET nodig.

B: Het veersysteem wordt niet ontlucht met een slang via de remmen, maar door een paar keer flink te gymmen (omhoog-omlaag), evt. daarna ontlastschroef op HD-regelaar een poosje openen.

Kijk, dat is nou eens een duidelijk antwoord op mijn vragen…..waarvoor dank.
groeten, Jacques

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 28 januari 2015 11:51 AM
  [ # 18 ]

Zijn de O-ringen plat of rond ? Bij de gereviseerde bollen kreeg ik platte, maar er zaten geloof ik ronde op.
Als ik de bol met de hand aandraai, raakt de bol het metaal van de cylinder net, lijkt me. Geeft minder goed gevoel, omdat je graag wat “over” zou willen hebben. Zijn wel dicht.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 januari 2015 11:53 AM
  [ # 19 ]

Je hebt zowel platte als ronde O-ringen voor een auto met een groen(lhm)systeem. Bij rood(lhs) systeem moeten er platte ringen op. Je kunt de ringen beoordelen. Zien ze er goed uit, zijn ze nog enigszins soepel en onbeschadigd dan zijn ze opnieuw te gebruiken bij gebrek aan een nieuwe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 januari 2015 11:36 PM
  [ # 20 ]

Achter monteren veerbol met een beetje vet op de flens van de veercylinder. Daar gaat het na een aantal jaren flink corroderen en daarom kunnen die achterbollen zo akelig vast zitten.

Als achter heel erg vast zit: wel in hoogste stand en dan met een pneumatische bijtel los trillen ( 1/4 slag en dan druk er af).
Ja dan is daarna wel je bol beschadigd, is bij een gelaste bol niet erg, die gooi je toch na een paar keer hervullen weg. Deelbare bol is wel zonde als er een beschadiging door de bijtel op zit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 januari 2015 11:46 PM
  [ # 21 ]

Een goede, lees goede, kettingtang of spanbandtang doet wonderen bij veerbollen die vastzitten. Beitels en luchtbeitels gebruik ik écht alleen als het écht niet los wil. Vooral de schade die een beitel maakt aan deelbare bollen is zonde inderdaad.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 30 januari 2015 12:31 PM
  [ # 22 ]

Voor het drukloos maken als je alle stappen hebt gevolgd en het lukt nog niet, dan kan het helpen de auto wat op te krikken zodat de veercilinder wat onderdruk krijgt. Dit hielp bij mijn hydraulique toen ik alle trucs al geprobeerd had!

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 06 november 2015 10:42 PM
  [ # 23 ]

Nadat mijn DSuper5 dus nieuwe deelbare veerbollen heeft gekregen veert zij weer geweldig.
Volgende probleempje heeft zich nu aangekondigd: de HD pomp lekt achter de poulie als een zeef. Nu heb ik natuurlijk alle topics doorgelezen die hierover geschreven zijn en mijn keus is dan ook niet verwonderlijk: ik ga voor een upgrade naar een CX pomp.
Nu is mijn vraag: wie heeft er nog een goede gebruikte CX pomp in de aanbieding?

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 november 2015 10:45 PM
  [ # 24 ]

BX pomp is ook goed

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook