Motor demonteren
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 mei 2007 01:03 AM

Wat zijn de meningen van de deskundigen op dit forum om een motor ” fatsoendelijk” te demonteren zonder heel de achterbeplating plat te drummen Rolling Eyes

Motor EN bak er gelijk uit ?

Motor alleen er uit ?? en hoe dan ?

Versnellingbak ” wat ” vooruit schuiven ?

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 16 mei 2007 02:06 AM
  [ # 1 ]

Gaat ge uw motor er uit halen?? Very Happy
Kijk eens op de foto’s van tantjebie,die heeft enkel de motor er uit gehaald! maar wat de aluminiumen beplating betrefd,kan ik niks zien op de foto’s!
best is met versnellingsbak eraan volgens mij! als je dan de bevestiginspunten aan de ogen op de motor bevestigd,hangt alles in evenwicht en heb je volgens mij de minste kans om de alubeplating te beschadigen!! Mijne zal er zo uit gaan!! je hebt wel meer werk met demontage,maar dat lijkt mij niet het probleem! het geheel eruithalen is ook veiliger voor het niet beschadigen van versnellingsbak en motor assemblage! je kan er achter,eens de darmen, wegzijn, er ook een moes of soepel karton tussensteken,doen de Fransen ook en dat geeft nog wat mee ook! Wat de meeste Fransen ook nog doen is de vleugels en de kap weg nemen,als je alles aftekend,niet zo moeilijk dacht ik Wink
P.S: hou mij op de hoogte héé!!! ik kom helpen als je mij dit toestaat!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 mei 2007 04:06 AM
  [ # 2 ]

Motor aan de achterzijde ontdoen van waterpompdeksel, water galerij en carter ontluchtingshuis, oliefilter verwijderen, alle waterslangen aan de achterzijde losnemen en uitbouwen, carbu’s verwijderen, uitlaatpijp losnemen van spruitstuk, thermostaathuis verwijderen. aan de onderzijde via de kier tussen de motor en bak de drukgroep losnemen, versnellingsbak bouten losnemen ( let op, bak met krik ondersteunen ) ontstekingshuis uitbouwen ( kan stukgaan anders) om de bouten van de bak-motor te bereiken handremtangen losnemen, motorsteunen losnemen, motor naar achter schuiven zodat de pris-as uit het vliegwiel komt, takel aan motor bevestigen en vervolgens motor naar boven hijsen. tijdens het hijsen de bekabeling van startmotor losnemen, en vervolgens met hulp voorzichtig de motor tussen de bak en de achterbeplating uithalen. 5 uur werk, gaat al jaren goed, beplating blijft heel. bel me en ik kom het met je doen. Bak uitbouwen is volslagen onzin namelijk.

getekend,

De enige echte Waterman! Cool  Rolling Eyes

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 16 mei 2007 10:24 PM
  [ # 3 ]

alvast bedankt voor Uw antwoord! blijft de bak dan ook helemaal bevestigd? of moet je die op bepaalde punten loszetten? wat bedoel je met de kier tussen bak en motor? is dit de plek waar je de streepjes ziet om de ontsteking af te stellen?? kan ik dit alleen of moet je met 2 mensen zijn? volgens mijn facturen zit er sinds 2001 een nieuwe koppeling in! kan deze hergebruikt worden??

greeeetz blooper1963

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 mei 2007 11:05 PM
  [ # 4 ]

Koppeling kan hergebruikt worden, en de kier die ik bedoel is simpel de onderkant van de versnellingsbak. Daar zit ruimte tussen de motor en de bak. De bak kan gewoon helemaal vast blijven zitten, en hoeft ook niet te worden opgeschoven.
Het is alleen te doen, maar met 2en gaat het net even beter…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2007 03:00 PM
  [ # 5 ]

Als ik goed begrijp is dit niet op een brug te doen maar met de auto op bokken? want je schrijft dat je de bak moet ondersteunen met een krik.of helemaal op de grond??
dus hoeft er niets tussen de alubeplating gestoken te worden om het te beschermen,een doek of iets dergelijks??  Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 mei 2007 11:37 PM
  [ # 6 ]

Het kan best op een brug, als je op de een of andere manier die bak maar kan ondersteunen. Ik heb het zowel mét als zonder brug gedaan. De brug is handig om de uitlaten en koppeling los te maken, maar ‘t is geen ramp als het op bokken moet. Ook is het niet nodig om je alu-beplating te beschermen. Het is natuurlijk wel netjes, want een kras of deuk zit d’r zo in Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 16 november 2015 02:55 PM
  [ # 7 ]

Even een oude draad ophalen…


Motor eruit, daar ben ik nu lekker mee bezig,(met bak) maar nu mis ik het takel-oog aan het blok op de linker kleppenhuis. Rechts wel, links .. niet!

Die hoort daar wel standaard dacht ik te zien. Is er soms een andere takelplek op het blok gemonteerd?

tnx!

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 november 2015 03:05 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het alleen zonder bak gedaan. Toen aan de bouten waar het spruitstuk mee vast zit getakeld.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 november 2015 06:14 PM
  [ # 9 ]

Als de carburateurs samen met de inlaatcollector er af is ,

Kan je in die gaten twee M8 oogbouten draaien , daar licht je de hele motor probleemloos mee op .

Wel volledig erin schroeven zodat het pasvlak steun heeft

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 november 2015 07:53 PM
  [ # 10 ]

Walter:  happy

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 16 november 2015 08:41 PM
  [ # 11 ]

tnx!

.komma

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook