2400 GTI start niet (na 15 jaar…) iemand?
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 27 november 2015 07:55 PM

Salut à tous,
daar ik hier in Frankrijk eigenlijk alleen maar met DSsen bezig ben , kom ik hier even niet uit. Een DS klant van me hier (85! jaar) heeft in zijn schuur nog een 1e type CX staan, 15 jaar geleden weggezet. (slechts 100.000 km) . Zijn vraag vandaag of ik even mee wil, want hij doet het niet, lol. Okay, een kijkje aldaar dan maar. Accu erop en na wat standaard ontstekingsdingetjes en frisse benzine wil ie bijna starten. Dwz, motor slaat direct aan, echter steeds slechts voor een paar seconden. Slaat dan gelijk af. Benzinefilter ge-bypassed, helpt niks.Benzinepomp lijkt okay, gezien de opbrengst . Alle luchtslangen heel en goed aangesloten. Zou het de drukregelaar kunnen zijn?
Merci voor tips
cordialement
Ton

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 november 2015 08:24 PM
  [ # 1 ]

Er zit een luchtmassameter op toch?

Het kan zijn dat de motor aan slaat op standaard waardes, zodra de motor loopt is er een goed signaal van de luchtmassameter nodig, als dit niet juist is slaat de motor af.

Ik zou in elk geval even de LMM eruit halen en van binnen schoon maken, check of de flap niet vast zit, kan je direct ook het filter checken. Ook muizen kunnen hier gekken dingen uithalen.

Bij het terug plaatsen even goed kijken of de stekkerverbinding niet vuil is.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2015 09:25 PM
  [ # 2 ]

Als dit type een koudstartinjector heeft kan het zijn dat hij op die benzine aanslaat en stopt omdat de rest van het systeem niet werkt. Het kunnen stekkerverbindingen zijn, maar ook de BDP sensor. Die is, voor zover ik weet, belangrijk voor zowel de inspuiting als voor de ontsteking. Al gecontroleerd of er een vonk is?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 november 2015 09:28 PM
  [ # 3 ]

Ik betwijfel of een 2400 IE al een BDP sensor heeft, ik dacht die (2 stuks) pas kwamen bij de 25 IE. De latere hadden er maar 1.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2015 09:46 PM
  [ # 4 ]

Volgens Olving kan de 2400i een ontsteking electronische ontsteking hebben met een pulsgever in de verdeler, maar kan ook volledig electronisch zijn met BDP sensor voor de laatste exemplaren.. De 2500i heeft altijd het laatste.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 27 november 2015 09:57 PM
  [ # 5 ]

Vonken zal ie doen. Anders slaat ie niet direkt aan.
Het lijkt er inderdaad op dat de rest van het injectie systeem het niet oppakt nadat de koudestart verstuiver zn werk als gedaan ziet.
Dat kan aan veel dingen liggen. Als er ook maar een stekkertje naar een temperatuurs sensor los ligt of geoxideerd is kan je dat al krijgen. En dat geld voor nog veel meer electrische verbindingen.
Ik zou alle stekkertje los trekken en schoonmaken. Eventueel een paar keer erop en eraf.

Meestal is er niets stuk aan die injecties, maar 15 jaar vocht levert wel problemen op.

Bij een ds doet de koudestart verstuiver zn werk zolang de startmotor stroom krijgt. Misschien is dit voor een L Jetronic (cx) anders, en werkt die nog wat langer of korter, maar dit doet er ook eigenlijk ook niet toe. Als de benzine van de koudestart verstuiver verbruikt is, slaat ie af.

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 28 november 2015 01:49 AM
  [ # 6 ]

Dank voor alle reacties. Vonken zal ie wel doen idd, anders zou ie niet gelijk aanslaan. De Luchtmassameter zal ik in ieder geval reinigen en controleren. Bij een DS (J-tronic) loopt ie belabbert als ie stuk is, maar blijft wel lopen.(in case of emergency is dan loskoppelen de beste optie Smile) Ik zal eerst alle (!) stekkers/aansluitingen eens goed schoonmaken.Ik laat het vervolg hier wel horen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 november 2015 03:08 AM
  [ # 7 ]

Een ds heeft geen luchtmassameter, en het systeem van een ds is een D-Jetronic. Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 28 november 2015 02:22 PM
  [ # 8 ]

Klinkt bekend….
Valse lucht / lucht lekkage checken in het inlaat traject !
als daar een scheurtje in zit (ook die harmonica bocht los maken en rondom checken) of als het ergens niet goed aansluit doet ie het niet.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 28 november 2015 04:00 PM
  [ # 9 ]

Inderdaad, dit is belangrijk. Daarna zou ik controleren of er benzine terug komt vanaf de injectiegalerij naar de retourleiding richting tank. Als hier niets terug vloeit heb je niet voldoende benzine of benzinedruk.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 28 november 2015 04:59 PM
  [ # 10 ]

Signaal van LMM valt te checken, heb ik ooit ellende mee gehad. Toen:
1. Hoorde je linksvoor bij starten braaf het brandstofrelais (zo’n oud mechanisch ding!) klikken: die schakelt op het contactslot
2. Echter na loslaten van de sleutel (want motor loopt), klikte die gewoon weer terug. De LMM leverde door interne vervuiling (doorgelopen kit) namelijk geen signaal…

Dus: even luisteren en multimeter op stuursignaal en uitgang van het brandstofrelais: wordt ie aangestuurd? Zo ja, geeft ie ook stroom naar brandstofpomp?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
DrLosch
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-2014

Gepost: 07 december 2015 09:29 PM
  [ # 11 ]

Beste,

De mijne heeft 20 jaar stilgestaan en mijn probleem zat em in de injectoren die vastzaten.

Injectoren demonteren en enkele dagen ondergedompeld in benzine laten liggen;
Daarna weer monteren en de wagen zou moeten draaien als een klokje.

mvg,
Jens

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 december 2015 10:50 PM
  [ # 12 ]

Dan moet je wel eerst uitsluiten dat er brandstof en spanning bij de injectoren komt Wink

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 08 december 2015 11:09 AM
  [ # 13 ]

Hoi Ton, inmiddels zijn wij een paar dagen verder heb je de CX al aan de praat gekregen?

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 09 december 2015 01:44 AM
  [ # 14 ]

En vandaag gelukt. Alle relaisverbindingen gekuist Wink , servicebeurtje. Loopt als een zonnetje Smile Dank voor alle reacties. Btw, wat een drama, sleutelen aan zo’n CX. Koplamp eruit om de accu (verticaal) met een hoop gevloek eruit te kunnen halen, pfff morgen weer lekker DSsen Smile

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook