knipper links, rechts of alletwee?
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 december 2015 07:26 PM

Alles went kennelijk tot je je het ineens gaat afvragen.

Als je links richting aangeeft gaan er dan de twee groene lampjes in het dashboard knipperen of behoort alleen links te knipperen ? (en rechts dan idem dito).

Bij mijn ds (23 uit 1974) gaan er drie lampjes tegelijk aan,
(links, rechts en een apart signaallampje van de alarmlicht-schakeling)

Hoe heurtut eigenluk? huh

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 december 2015 07:49 PM
  [ # 1 ]

In mijn DS (74) gingen beide groene pijltjes knipperen. Met de alarmlichten aan bovendien het rode alarmlichten lampje. Ik heb begrepen dat in oudere modellen de groene pijltjes ook op het dashboard de richting aan geven. Maar weet ik niet zeker.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 december 2015 08:24 PM
  [ # 2 ]

Bij mij knippert alleen degene in de juiste richting. (bij alarmlichten beide).
Ook even in het elektrisch schema gekeken, ook daar is te zien dat het apart hoort te zijn.

Zowel de auto als het schema zijn voor een DS 23 IE. Geen idee of het voor een eenvoudiger type afwijkt Wink

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 18 december 2015 11:01 PM
  [ # 3 ]

Verschilt per auto. Mijn 23 uit 73 doet beide. Mijn ex DSuper5 uit hetzelfde jaar deed alleen de richting die je op ging. Geen idee waarom. Het lampje van de alarmlichten hoort in ieder geval niet mee te knipperen. Waarschijnlijk wordt deze meeverlicht met de verklikkerlamjes van de richtingaanwijzers.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 december 2015 11:48 PM
  [ # 4 ]

Dank jullie hartelijk, voor de reacties.

Kan dus verschillen per bouwjaar of type…

Das best wel vreemd.  huh

Het later aangebrachte alarmlicht-gebeuren ga ik in ieder geval even verwijderen,
Dit lijkt niet helemaal goed te zijn aangesloten.

Dan eens kijken wat er gaat knipperen,  of niet…

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2015 10:06 PM
  [ # 5 ]

ik schat in dat alle DS-en na 1968 met twee knipperende lichten werden voorzien en per land of gebruiker de verbinding tussen de lampjes werd verbroken. Op het witte stekkerblok is als het goed is 1 draad doorverbonden te zien. Als je gescheiden lichten wil hebben dan moet je deze doorverbinding verwijderen en een aftakking van (meestal) het rechter knipperlicht naar het witte stekker blok leiden. Dit kan vanaf je knipperschakelaar. Tellerhuis eruit (vergeet niet je kilometerkabel bij de accu even los te halen, gaat makkelijker) en stuurkolomdeksel los (schroefjes voor onder de strip).

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 december 2015 11:08 PM
  [ # 6 ]

In het elektrisch schema lees ik dat het gescheiden zit aangesloten, dus het lijkt me dat het zo ook de fabriek verlaten heeft en niet dat het altijd door iemand later is aangepast.

Profiel  
 
A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-2010

Gepost: 20 december 2015 12:16 AM
  [ # 7 ]

Ik heb dat probleem ook, echter alleen als ik ook mijn lichten aan heb.
Rijd ik zonder licht aan, dan knippert links keurig met links. En rechts met rechts.
Maar heb ik mijn lichten aan, dan knipperen beide groene lichtjes bij zowel naar links als rechts.
Overigens wel wat zwakker.

Dus ik denk dat het ergens aan een (massa) verbinding ligt.
Al heel wat stekkerverbindingen schoon geschuurd. Maar nog geen verbetering.

Maar als het zo dus hoort, moet ik er maar mee leven.
Maar vreemd is het wel.

Groetnis
A3

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 december 2015 11:38 AM
  [ # 8 ]

Ik geloof niet dat dat de bedoeling is, verschil tussen wel of geen licht aan… Wink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 december 2015 12:27 PM
  [ # 9 ]

Hangt er van af welk knipperlichtrelais je hebt: Bij die met 3 contacten zijn de dashboard lampjes vaak direct aangesloten op het knipperlichtrelais, waarschijnlijk gebruiken ze de dashboard lampjes samen als “ballast” om de knipper frequentie te bepalen. Dan kun je ze dus niet scheiden, en die met 2 aansluitingen hebben de dashboard lampjes parallel aan de knipperlampen aangesloten.
Vergeet niet dat vroeger ieder land z’n eigen regels had voor wat betreft auto’s en zo ook die lampjes, ( samen of niet bijvoorbeeld) en de verplichting voor een alarmknipperlichtinstallatie en zelfs hoe die geschakeld moest zijn. Als je in een schema kijkt let er dan op dat je en het juiste bouwjaar hebt, maar ook de juiste uitvoering. Bij Citroen was dat overigens standaard “frankrijk” en daarnaast “export”, en van die export modellen zijn er vaak uitvoeringen per land, die je niet altijd in de schema’s terug vindt: Die stonden dan in de “note technique”. Daarnaast weet je ook niet wie er de laatste 40-50-60 jaar allemaal wat gewijzigd heeft.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 december 2015 09:00 PM
  [ # 10 ]

Ook bij mijn ‘74 break gaan beide groene lampjes gezamenlijk aan. Er zit achterin de (witte?) stekker op de kabelbundel naar de klokkenbak een jumper-draadje waarmee de signalen electrisch verbonden zijn. Dat is beslist origineel, het draadje is aan een kant meegekrompen in de (enkele) verbinding vanuit de knipperautomaat
Ik heb me altijd afgevraagd waarom deze wijziging gedaan zou zijn, want mijn ‘70’er Pallas heeft dat niet, en twee losse lampjes is toch veel chiquer.
Het alarmlampje ertussenin hoort natuurlijk niet mee te knipperen, tenzij de alarmschakelaar bediend is.
En nee, het hoort ook geen verschil te maken of het licht aan of uit is, dat lijkt inderdaad een massafout.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 december 2015 10:15 PM
  [ # 11 ]

Ik zie hier veel mensen zeggen dat hun modeljaar 74 beide laat knipperen.
Misschien een wijziging van dit bouwjaar? Werd toen alarmlichten niet standaard, of was dat nooit standaard?

Profiel  
 
A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-2010

Gepost: 20 december 2015 11:41 PM
  [ # 12 ]

Zie reactie paar plaatsen hiervoor.
Bij lichten uit knipperen de dashboarlichtjes keurig links en rechts apart. Bij lichten aan knipperen ze samen.

Ik denk ook dat er ergens een massaverbinding niet goed is.
Hier en daar al eens een verbinding schoongemaakt.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Onder motorkap? Of achter de dashboardklokken?

Groetend
Adri

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 22 december 2015 12:38 AM
  [ # 13 ]

Opnieuw dank voor jullie reacties en het lijkt me wel een goed idee om dit dan ook te laten blijken:

Ik zie die groene balk op de homepage echt nooit verschuiven… Al vele maanden hetzelfde bedrag als DONATIE.

Ik vind het wel zo sportief wanneer iedereen die geholpen wordt via het forum ook even de “Doneer-button” weet te vinden.

Bij deze.

Alle berichten hierboven vat ik samen als:

“Heeft de witte stekker achterop de teller-eenheid / klokkenbak een doorverbinding, dan ook geen afzonderlijk werkende verklikkerlichtjes.”

maar ook:

Twee draden aan je knipperlicht-automaat -> verklikkerlampje links en rechts werken afzonderlijk
Drie draden aan je knipperlicht-automaat -> verklikkerlampjes werken niet afzonderlijk.


Hier zit iets absurds in:  met de extra draad, minder functionaliteit…


Toch links en rechts apart knipperen wanneer dit niet het geval blijkt te zijn:


Vanaf de knipper-automaat (bij mij een Tridon HD13 op ds23pallas 1974) loopt een bruine draad vanuit een groen stekkertje naar de witte stekker op de teller-unit.

Deze bruine draad is doorgelust naar een tweede aansluiting van de witte stekker.

Doorknippen!  zodanig dat de witte stekker twee afzonderlijke bruine draadjes gaat krijgen.
(na doorknippen lus rest zo’n 6 cm draad)


Deze twee draden verlengen en rechtstreeks aansluiten op de knipperlicht-schakelaar.

Vanaf deze schakelaar lopen twee groene draden, één met een geel manchet (draad 25) de ander met een groen manchet (draad 24)

De twee bruine draden verbinden met draad 24 en 25. 

Geel/25 geeft bij mij het linker signaal, groen/24 = rechts.


Nu heeft de knipperautomaat nog maar twee draden, de derde is doorgeknipt/mag eraf.


Werkt prima en de knipperfrequentie blijft in orde, ook bij weinig belasting, bv uitvallen 1 vd 2 knipperlichten (signaallampjes zelf verbruiken bij mij nauwelijks stroom, = led).

MAAR:

Ik kan niet overzien welke effecten deze aanpassing heeft op later of af-fabriek geleverde (?) alarmlicht-schakelingen !!!

Heb ik zelf eerst verwijderd, volgende stap is het weer inbouwen ervan.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook