Voorstellen, tevens een paar kleine vraagjes na aankoop Saxo 1.4i VTS (1999)
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 28 december 2015 01:32 PM

Hallo, ik zal mij even voorstellen,

Erwin is de naam, woon in Best en 38 lentes oud. Ik ben onlangs verhuisd van België terug naar Nederland (na 8 jaar in België te hebben gewoond) en ik heb mn oude gare fabia kunnen inruilen tegen een Saxo.

De Saxo…ik had gezworen na mijn BX ellende NOOIT meer een fransman te kopen, Duitsers uber alles. Ik had 8 printouts van verschillende auto’s gemaakt, flink bestudeerd op het net, wat is goed, wat niet, wat is zwak, wat niet etc..met gods gratie zat er een clio bij met een lage tellerstand, maar ik had mijn zinnen gezet op een Golf en een Ibiza (beiden uit de welbekende PON groep)

Uiteindelijk was het allemaal ja ja zo zo…de clio stak er toch wel boven uit. Na het ding van onder en boven bekeken te hebben vroeg ik om de sleutels voor een ritje. De handelaar waar ik m kocht heeft werkelijk waar overal auto’s staan, en dicht op elkaar…eigenlijk geeft dit geen vertrouwen…tis moeilijk kijken, nog moeilijker om er mee weg te rijden, allemaal een beetje zo neer gezet dat je feitelijk weinig kunt. Zo ook met de Clio, ondanks dat deze vooraan stond stond er een Saxo voor mijn neus, net zo, dat ik zelfs met steken en keren er niet goed omheen kon. Ik vroeg de sleutels van deze Saxo om hem even aan de kant te zetten, en dan stap je in en je kijkt eens even om je heen…dit zit er nog netjes uit? Asbak als nieuw? Ik start ze, meteen lopen, en netjes ook, ik kijk, 160.000 gelopen. Prijs? 700,-

Ik zeg tegen de handelaar, ik neem deze even mee want dit spreekt me eigenlijk meer aan. zo gezegd zo gedaan, platen erop en rijden maar. Ik heb ze op de staart getrapt, ik heb hard op de rem getrapt, alles doorlopen, even gestopt voor een inspectie maar ik kon echt niks geks vinden.

Met inruil van mn oude wrak en wat pingelen nam ik ze voor 400 euro mee. Voor dat geld heb ik, na een volle tank leeg gereden te hebben en geen enkel piepje of kraakje te bemerken, een hele nette auto gekocht. En nog zuinig ook, 520 Km gehaald alvorens reserve aan sprong, en dit terwijl ik toch aardig wat door getrokken heb.


Tis een 538-tje, al is die ene speaker die het nog doet opgeblazen ook Razz Maar daar word aan gewerkt.

Alles is nagekeken, de auto heeft nooit schade gehad en de tellerstand bleek na controle NAP te kloppen en de auto is tot een jaar geleden nog in onderhoud geweest. Gezien de staat kan ik zeggen dat er best goed voor is gezorgd.


Toch een paar kleine puntjes, ik heb al wat gelezen hier en ik denk dat ik de oorzaak al min of meer achterhaald heb, nevertheless:

1: Beetje rommelig stationair, slaat heel soms af bij overschakelen.

Ik verdenk de stappenmotor, luchtfilter vernieuwen, gasklephuis reinigen

2: Als je goed doortrekt, en je schakelt dan over, dan blijft het toerental te lang hangen voor het zakt. Dit is niet altijd, soms is het ook goed.

Wederom iets met de stappenmotor of gasklep huis, maar kan het ook een vacuümslang zijn? of een schrale gaskabel?

3: Het zonnedakje…tijdens mijn eerste testritje heb ik de knop bediend, wat er gebeurde was (hij was al dicht, en ik bediende de knop ook naar dicht schijnbaar)dat ik een motortje hoorde lopen en 3 klikken achter elkaar, waarschijnlijk de beveiliging van de motor als de klep dicht is dat hij niet kapot draait. Nu doet hij dat dus niet meer, en de andere kant op hoor je wel een bonkje, wat zegt dat er sturing is, de motor aanslaat, maar de klep niet open kan.

Ik durf hier nu momenteel niet teveel aan te doen, want stel dat hij open gaat maar niet meer dicht? Ik hoop dat hier iemand ervaring mee heeft en hetzelfde heeft mee gemaakt.


Verder, top autootje, krijg er een smile van als ik ze op de spreekwoordelijke staart trap, en lekker stil en zuinig.

Ik ben blij met mn saxootje Wink

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 04 januari 2016 09:51 AM
  [ # 1 ]

256 views en 0 reactie, wat een warm welkom Razz

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 04 januari 2016 10:08 AM
  [ # 2 ]

Allemaal met stomheid geslagen door zo’n leuk autootje Laughing

Lijkt me een aardige aankoop, veel plezier ermee!

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 04 januari 2016 12:17 PM
  [ # 3 ]

Had met mijn AX 1.1 hetzelfde probleem met het stationair toerental. Na een tijdje puzzelen, zowel zelf als met de monteur in de garage, de oorzaak deels gevonden, een brakke lambda sensor. Na vervanging bleef het euvel bestaan zij het minder heftig. Later bleek dat vochtig weer en regen het effect versterkte. Ik heb toen alle stekkerverbindingen nagekeken, schoongemaakt, ingespoten met contactspray, in laten trekken en daarna weer in elkaar gezet met een flinke dot zuurvrije vaseline erin. Ook zijn alle massapunten losgeschroefd, schoongemaakt en in de vaseline gezet. 
Probleem over.

Succes met deze hele nette Saxo.

Profiel  
 
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 04 januari 2016 06:06 PM
  [ # 4 ]

Hallo Dirk,

Welkom op dit mooie forum!!

Mooie wagen! Ik heb precies dezelfde, alleen dan de blauwe uitvoering.

* Het kan nog zuiniger! Met wat beleid haal ik met de 1.4 ongeveer 1 op 15.5
* Kijk eens goed onder de auto. Bij mij leek het alsof er nergens roest zat. Bij de APK kwam er toch een gat in de dorpel rechtsachter naar voren. Het was nog geen APK afkeur, maar ik laat hem toch maar snel lassen. Schijnt vaker voor te komen op die plek.
* Die onregelmatige loop schijnt idd vaak de stappenmotor te zijn.
* Deze motor staat bekend om hun dun uitgevoerde koppakking. Voordat je flink gaat planken doe je er goed aan om de motor eerst goed warm te rijden! (geldt overigens voor alle auto’s)

Verder veel plezier met je VTS!

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 04 januari 2016 06:55 PM
  [ # 5 ]

Dank u allen Smile Thanks voor de tips, ik lees hier inderdaad dat vocht wel eens vaker kleine probleempjes veroorzaakt bij een saxo. Uiteindelijk zijn alle benzine auto’s door de tand des tijds onderhevig aan vochtproblemen (ontsteking, connectors, meer elektronica) en ben gelukkig niet vreemd met sleutelen Wink Heb die perikelen met andere auto’s gehad, en ook al zitten ze soms heel anders in elkaar blijft het principe hetzelfde.

Ondertussen al een goeie 1500 km op zitten en nog niks naar boven gekomen verder dus ik ben vooralsnog tevreden. de “probleempjes” los ik een keer op in een doe het zelf garage en dan kan ik ook de onderkant eens goed bekijken. Ow ja, een ding, begon toch iets te rammelen, bleek de rechter binnenbekleding van de deur los te zitten, waarschijnlijk een paar schroefjes, nog niet gekeken maar ik denk dat het paneel in de sponning hangt en onderaan met een paar parkers vast hoort t zitten. daar is vast geklooid want de rechter speaker doet t ook niet. Tsja, smetteloos kan ook niet voor dat geld he Razz Het APK formulier was blank trouwens, geen aandachts-punten….voor wat dat waard is, blijft een auto van een handelaar, ik ken de trucjes wel, en inderdaad, wie weet wat ik nog tegenkom als ik ze eenmaal een keer ergens op de brug heb.

Het schuifdak ben ik nog wel bang voor, kan er weinig over vinden en er zijn verschillende technieken.

@ Kunderax: Is las het idd, heb flink zitten spitten hier na mijn aankoop Razz koppakking kwam erg vaak voorbij, de koppeling was ook wel een terugkerend onderwerp. Ik rij in principe altijd de auto netjes warm, maar realiseer me ook dat het kleine stukje naar mijn werk de auto niet helemaal warm word (rij wel rustig verder, geen haast, maar tis maar 4 km ofzo), dus misschien toch beter om wat vaker de fiets te pakken. Ook zonde om m’n uitlaat te verrotten met zulke korte stukken (condens, roest van binnenuit)

De power verbaasd me echt, iedere keer weer. 75 pk in een schilletje van 850 kilo….ja da wil wel, ik snap waarom het zon populair ding is geweest onder de tuners. Klein maar erg dapper Very Happy

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 januari 2016 09:13 PM
  [ # 6 ]
VTRrider schreef:

Ik ben blij met mn saxootje Wink

Ik hoop dat je dat ook blijft, want zo http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1941908/ kan een uiterlijk mooie Saxo onderhuids ook zijn. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 05 januari 2016 12:00 PM
  [ # 7 ]

Ik had het gelezen ja, gelukkig is het niet zo ver bij mij, die puntjes kon ik vanaf de grond al redelijk bereiken, zaklamp erbij, en niks geks gevonden. Maar het blijft een “ouwe bak”, ik weet ik weet.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook