4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Reparatie koppakking HDi-110. Nu 50.000 km verder.
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 augustus 2014 07:00 PM
  [ # 46 ]

De wagen rijdt weer Very Happy Very Happy Very Happy

Gisteren en vandaag alles afgebouwd en de eerste keer starten is dan altijd spannend. Daarna heel voorzichtig een proefritje gemaakt. Na enkele km weer gestopt om te zien of alles goed ging, dan toch even schrikken toen er rook tussen motor en schutboard omhoog kwam. Dit bleek van de turbo, nieuwe pakkingen en alle geoliede boutjes. Na nog even wat rijden was de rook verdwenen.

De motor loopt prima. De geluidskappen blijven er even af, zo kan ik alles in de gaten houden en ik wil nog twee slangen vervangen. Alle common rail leidingen heb ik tegen het advies in niet vervangen. Mocht iets gaan lekken dan kan dat alsnog (dit is de tweede keer dat ik ze hergebruik).


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 23 augustus 2014 07:27 PM
  [ # 47 ]

Geweldig gedaan.
Op naar de volgende duizenden kilometers.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 23 augustus 2014 08:56 PM
  [ # 48 ]

Dank je wel.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 25 augustus 2014 06:01 PM
  [ # 49 ]

De koelslang heb ik vandaag gehaald, samen met de intercoolerslang en wat klein spul
Gevonden bij Winimotors in Peer (B). Daar staat een HDi-110 break in afbraak.

Aardige mensen en direct enthousiast als je Xantia zegt.
Was enkele tientjes kwijt voor alles samen, perfect!
Gelijk maar even doorgevraagd, er staat nog eea aan Xantia.
Activa-cilinders zijn er niet (natuurlijk niet voor mijn wagen maar er wordt zo vaak om gevraagd).


De nieuwe gebruikte slangen zitten er op en de eerst 100 km zijn gereden.
Nergens lekkage dus de geluidskappen kunnen er weer op.


Genoeg gezien. Nu weer genieten Wink .

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 augustus 2014 06:53 PM
  [ # 50 ]

Vandaag liep ik even bij mijn servicestation binnen, alwaar een C-Crosser HDi met een lekke koppakking. Nog een vrij nieuw ding.
Als ik dan weer die superdunne wandjes tussen de cilinders zie denk ik wel eens: wat zou die ene extra centimeter blokbreedte niet veel ellende kunnen voorkomen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 31 januari 2015 05:58 PM
  [ # 51 ]

Vandaag 15.000km verder.
Alles houdt zich perfect. Wat is dit toch een fijne wagen Very Happy

Ondanks de groeven in het cilinderblok blijft de koppakking mooi dicht.
Koud temper ik de teugels nu wel wat meer. Warm en in de lagere versnellingen, slaan de banden opnieuw soms stukjes wegdek over, dat gaat ook gewoon bijna vanzelf.


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 maart 2015 01:13 AM
  [ # 52 ]

Je hoort vaak over chiptuning.
Wat zijn de echte resultaten?
Dit wil ik zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Dus hierbij post ik de resultaten na mijn chiptuning en afsluiten egr over langere periode.

Mijn Xantia heeft nu bij mij een verleden van 190.000 km opgebouwd (huidige stand is 355.000 km). Alles staat beschreven in heel veel posts op het Xantia forum. Daarom hier een samenvatting.

Hoe rijdt nu deze HDi?
Standaard heeft de HDi 110 zijn maximale koppel van 250Nm bij 1750 toeren. Dit koppel zakt al in elkaar vanaf 2500 toeren en de motor geeft bij 4000 toeren zijn maximale vermogen van 109 PK.

Mijn HDi is destijds op een rollenbank gechipt en getuned met een koppel van 299Nm bij 2000 toeren. Het koppel bij 1750 toeren is gelijk gebleven op 250Nm. Het nieuwe maximale vermogen werd verhoogd en al bij 3500 toeren bereikt.

Na het tunen op de rollenbank bleek dat er een lek zat in de intercooler slang. Na herstel werd het koppel voelbaar groter. Tevens is daarna het egr-systeem toen afgeblokt. Ongeveer 110.000 km later is de koppakking gesneuveld en vervangen samen met een andere turbo. Die andere turbo heeft opnieuw voelbaar het koppel verhoogd.
Eigenlijk ben ik enorm benieuwd wat het maximale koppel nu is.

Het huidige koppel is (nog) niet opnieuw gemeten op een rollenbank. Ik wil graag de wagen opnieuw op de rollenbank brengen om de huidige stand te gaan meten en evt de tuning weer aan te passen. Het voornemen is om dit opnieuw af te stemmen met een tuningsbedrijf.

Op dit moment is het koppel enorm, ik heb dus geen cijfers het is puur gevoelsmatig en dus groter dan 299Nm.
Met het stuur recht op droge weg sprint de wagen weg met wielspin in de eerste versnelling.
Met stuur niet recht, zoals bij verlaten van een rotonde, is er wielspin in de tweede versnelling op droge weg en op natte weg ook in de derde versnelling. Dit gaat bijna vanzelf en moet je bewust onder controle houden. Elke wielspin eindigt zodra toerental hoger wordt.

De wagen is vlot van 0 tot 100 km/u (teller aanwijzing), vlot maar niet zeer bijzonder.
Vanaf 130 tot 180 (teller) in de vijf, is het nu een rakker, je voel echt hoe de wagen er aan sleurt op deze snelheid. De motor heeft wel heel even de tijd nodig om 2200 mbar (absolute) turbodruk op te bouwen. Eenmaal bereikt dan ben je bijna iedereen de baas op de snelweg.

Zodra de 3500 toeren is bereikt (in 5) dan kakt het koppel in. De snelheidsmeter geeft dan 180km/u aan. Als je al een wedstrijdje aangaat dan stopt het hier want alle trekkracht verdwijnt plotseling. Een zesde versnelling wordt nu enorm gemist. De wagen wil dan nog wel verder maar heeft dan de ruimte nodig want het toerental is te hoog geworden. De echte topsnelheid heb ik nog niet kunnen uitproberen. Het ligt iig boven de 190km/u.

Deze bejaarde diesel geeft veel lol maar heeft duidelijk ook grenzen aan het plezier, immers de trekkracht is verdwenen zodra de 3500 toeren is bereikt.

Ook het verbruik verbaast mij en iedereen, ik tank telkens 60 liter na ca 1150 km en brengt een verbruik van ca 1:19. Dit is geen momentopname maar een langdurig gemiddeld over lange tijd.

Als je nu echt iets hebt met een Xantia HDi, heb ik geen problemen als je keer een ritje op de snelweg wil proberen met deze Xantia.
Nog meer details na tuning en aanpassingen kan ik haast niet beschrijven.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 maart 2015 10:42 AM
  [ # 53 ]

Jaren rondgereden met een Xantia 2.0 HDi. Gekocht op 100.000 km, uiteindelijk ingeruild bij 450.000 km.
vanaf ca 150.000 gechiptuned, minder extreem dan Alfred. Maar wel veel pittiger en wat zuiniger.
Geen reparaties van betekenis gehad in die periode (zoals het een Xantia betaamt.)

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 15 maart 2015 10:01 AM
  [ # 54 ]
@lfred schreef:

Als je nu echt iets hebt met een Xantia HDi, heb ik geen problemen als je keer een ritje op de snelweg wil proberen met deze Xantia.

Hier interesse!

Misschien kun je eens met een (af)keurende blik naar mijn HDI 90 kijken?

Zal wel te traag zijn voor jou Laughing

Ik had je vorig jaar ook al eens een PM gestuurd op t Xantia forum

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 15 maart 2015 06:39 PM
  [ # 55 ]

Klopt, we hadden in december geprobeerd iets af te stemmen.
Dat lukt toen niet en daarna viel het stil.

En jij hebt echt iets met een Xantia-HDi, dus laten we per pb opnieuw een datum prikken Wink
Kun jij een keer proefrijden en kijk ik zoals je had gevraagd naar jouw Xant.
Daarna trek ik dit aanbod toch maar in, er mocht eens grote belangstelling ontstaan en ik bonnen kan gaan betalen huh


@JanSr, je hebt dus 350.000 km met je Xantia gereden waarvan 300k gechipt.
Daarbij kom ik nog maar net kijken met 190.000km red face


Ik bedacht me later nog, een break heeft 60kg extra achter de achteras hangen, zou dat aan een slechter grip op de voorwielen kunnen bijdragen?


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 maart 2015 07:30 PM
  [ # 56 ]

Ik rijd eigenlijk alleen breaks, dus geen idee of er een verschil merkbaar is. Nooit het idee gehad “had ik maar een berline”.
Wel eens korte tijd uit nood een XM Berline gehad. De overstap naar Break gaf geen verrassingen in stuureigenschappen.
Maar ik ben ook geen coureur op ‘s heren wegen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 20 maart 2015 08:54 PM
  [ # 57 ]

Vandaag kreeg de Xantia een rondje bollen bij Chyparse in Almere.
Aardige mensen en zeer vakkundig.
Martin legt je alles uit over de werking en de eigenschappen van deze mooie hydraulische techniek. Leuk hoe hij een voorraadje demonstratie onderdelen heeft liggen, zoals hoogteregelaars, opengezaagde bollen, dempers en zelfs een ontplofte bol.

5 bollen gevuld, uit mijn hoofd van 35bar terug naar 45(?). De anti-zinkbol had nog de juiste druk. De hoogteregelaar achter is vervangen inclusief bedieningsunit. De unit zat vrijwel muurvast, gek toch dat de eigenschappen van het veersysteem heel langzaam verslechteren en dat je dat nauwelijks merkt door gewenning. De wagenhoogte is ook weer correct afgesteld.

LHM leek alweer verdacht veel op een urine-cola mix, 3 jaar geleden en 1,5 jaar geleden ook al ververst. De LHM is nu tijdelijk vervangen voor spoelvloeistof want toen we de hoogteregelaar demonteerde zat daar echt wel een theelepel met neergeslagen koolresidu in.

Een bezoekje Chyparse is echt een aanrader.
Resultaat: de Xantia zweeft weer zoals dat ooit ontworpen was door Citroën Very Happy  

Ohja, dat wilde ik ook nog even vermelden, het motorolieverbruik van ca 1 liter op ca 10k is weer terug op vrijwel nul, sinds vervangen van de turbo. Ik had heel iets te hoog afgevuld en na 20K zit het peil nog steeds op het max.streepje.


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 21 maart 2015 11:59 AM
  [ # 58 ]

Mooimooi! Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 januari 2016 07:58 PM
  [ # 59 ]

Een update met geen nieuws.

En geen nieuws is goed nieuws Very Happy
De teller staat ondertussen 50.000 km verder.
Ondanks de groeven in het cilinderblok houdt de koppakking zich prima.
Zie evt pagina 3 voor details en foto’s.

Het Xantia-plezier gaat onverminderd verder, de 400.000 komt in zicht.


Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook