Vocht in koplamp
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 30 januari 2016 04:30 PM

Er zit vocht in mijn linker koplamp en dat moet er uit voor de APK. Mijn idee was om hm open te maken, droog te maken en dicht te kitten (heb ik ooit bij een BX gedaan). Ik krijg de koplamp alleen niet los. Volgens de Haynes moet ik eerst het knipperlicht verwijderen, ik snap alleen niet hoe dat moet.

Groeten, Jochem
Xantia 1.8I XS E2 1995

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 30 januari 2016 05:36 PM
  [ # 1 ]

Heb geen idee hoe e.e.a. bij een Xantia bevestigd zit.
Zelf doe ik vlak voor keuring het volgende: Lampje(s) verwijderen en het glas aan de buitenkant verwarmen met de fohn van mijn echtgenote. Het water verdampt en de mist verdwijnt. Of kunststof koplampglazen hier tegen kunnen weet ik niet. Voorzichtig proberen dus.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 30 januari 2016 05:50 PM
  [ # 2 ]
Jochem schreef:

Volgens de Haynes moet ik eerst het knipperlicht verwijderen, ik snap alleen niet hoe dat moet.

Is nochtans niet moeilijk en staat ook gewoon in het “gewone” instruktieboekje.
Zie XCNL voor een digitale versie..

@Dirk, goeie tip. maar betekent dat dat je het elke keer bij de APK moet herhalen, of is er ook een manier om het goed luchtdicht te krijgen?

Adri

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 30 januari 2016 06:12 PM
  [ # 3 ]

Ja, loshalen, het lek opsporen en afkitten.

Maar vaak is er geen lek en is het gewoon condens.

Heb daar met mijn auto’s nog wel eens last van met extreem slecht weer. (zoals de laatste dagen).

Maar ja, een keurmeester kan daar natuurlijk een beetje moeilijk over doen, vandaar deze handeling, als het vlak voor de keuring gebeurt.

Profiel  
 
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 30 januari 2016 07:06 PM
  [ # 4 ]

Bedankt! Ik heb het nog net voor donker losgekregen. Nu kan de koplamp in ieder geval binnen even drogen. Misschien is het inderdaad vooral condens. Ik heb deze namelijk afgelopen nazomer met warm vochtig weer open gemaakt om een lampje te vervangen, maar omdat ik heb betreffende lampje niet in huis bleek te hebben heeft ie een paar dagen open gestaan. Ik zet hem morgen droog weer terug. Kitten kan altijd nog als het vocht weer terug komt. Nu ik eenmaal weet hoe het moet, heb ik hm een volgende keer zo los.

Groeten, Jochem

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook