V6-24 automaat. Russisch roulette?
Paul14
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-2015

Gepost: 21 februari 2016 12:03 PM

Ik heb een paar maanden geleden een V6-24 automaat uit 2000 (260.000 km) gekocht. Nu ben ik van plan om er LPG in te laten bouwen. Een goed idee voor een auto van 16 jaar oud?

Gezien de reacties op dit forum over de betreffende versnellingsbak lijkt het me een hele grote gok: heb ik straks een LPG-installatie en gaat mijn bak kapot. ;-(

Het vinden van een gebruikte bak is lastig, en in welke staat bevindt deze zich dan? En een bak laten reviseren kost een vermogen.

Wat zijn jullie ideeën hier over?

Mocht ik een reservebak kunnen vinden, hoe bewaar je die dan? Gewoon zoals je die onder de auto vandaan haalt, of eerst verversen en vervolgens opnieuw vullen? Misschien zelfs teveel olie in de bak doen zodat alles onder de olie staat?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 februari 2016 01:29 PM
  [ # 1 ]

Deze Xm v6 met lpg rijdt nog (APK t/m augustus 2016)

http://www.autoweek.nl/klokjerond/95/citroen-xm-v6-exclusive

Financieel is het een afrader maar ja, hoeveel wil je investeren ......

LPGi installatie schat ik rond de 2000 euro. ??
Dan heb je die automatenbak revisie welke rond de 2500 euro zit en 260K op de tellerklok waar
ook de nodige kosten aan de auto zelf zitten aan te komen. Waarom niet eentje aanschaffen
waar de installatie al inzit ?? (lees: omruilen naar eentje waar de installatie al inzit).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 21 februari 2016 01:41 PM
  [ # 2 ]

Ja lastig, allemaal,  om gas in een auto te monteren, die al 260000km achter de kiezen heeft ??? De motor moet dan nog wel gezond zijn, en dus niet een olie boot,  en de kleppen en zuigers moeten dan ook een beetje schoon zijn,  rijden op gas dan wordt de boel heter, dus alles brand los, en komt dan ergens tussen, dus dat eerst checken, ja en alles zelf doen, ook de inbouw, ben je voor alles afhankelijk van garage, trek je knip dan maar open, dan had je gelijk eentje op gas moeten nemen,
Bij dit alles komt natuurlijk nog iets kijken, alles wat je er in steekt, krijg je niet meer terug als er eentje je auto in puin rijd, je krijgt dan dagwaarde, ongeacht wat je er in hebt gestoken,
Ik heb dit ook gehad,  twee ruggen aan onderdelen, kopeling, disterebutie, remmen, uitlaat, auto was weer 100% techniek in orde,  alleen dook er een Audi op van achter, toen ik stil stond, kreeg 1200 terug, dit doen we dus niet meer,

Profiel  
 
Paul14
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-2015

Gepost: 21 februari 2016 02:46 PM
  [ # 3 ]
citroen23 schreef:

Deze Xm v6 met lpg rijdt nog (APK t/m augustus 2016)

http://www.autoweek.nl/klokjerond/95/citroen-xm-v6-exclusive

Financieel is het een afrader maar ja, hoeveel wil je investeren ......

LPGi installatie schat ik rond de 2000 euro. ??
Dan heb je die automatenbak revisie welke rond de 2500 euro zit en 260K op de tellerklok waar
ook de nodige kosten aan de auto zelf zitten aan te komen. Waarom niet eentje aanschaffen
waar de installatie al inzit ?? (lees: omruilen naar eentje waar de installatie al inzit).

Mijn ervaring is dat er weinig XM’s op LPG worden aangeboden. En zeker geen V6. Vandaar het idee om er eventueel later LPG in te laten bouwen. Nu ik ook nog rekening moet houden met een bakrevisie wordt het een stuk minder leuk.

De XM in het autoweek-artikel heeft een andere automaatbak en die schijnen minder kwetsbaar te zijn.

Profiel  
 
Paul14
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-2015

Gepost: 21 februari 2016 02:50 PM
  [ # 4 ]
beremans schreef:

Ja lastig, allemaal,  om gas in een auto te monteren, die al 260000km achter de kiezen heeft ??? De motor moet dan nog wel gezond zijn, en dus niet een olie boot,  en de kleppen en zuigers moeten dan ook een beetje schoon zijn,  rijden op gas dan wordt de boel heter, dus alles brand los, en komt dan ergens tussen, dus dat eerst checken, ja en alles zelf doen, ook de inbouw, ben je voor alles afhankelijk van garage, trek je knip dan maar open, dan had je gelijk eentje op gas moeten nemen,
Bij dit alles komt natuurlijk nog iets kijken, alles wat je er in steekt, krijg je niet meer terug als er eentje je auto in puin rijd, je krijgt dan dagwaarde, ongeacht wat je er in hebt gestoken,
Ik heb dit ook gehad,  twee ruggen aan onderdelen, kopeling, disterebutie, remmen, uitlaat, auto was weer 100% techniek in orde,  alleen dook er een Audi op van achter, toen ik stil stond, kreeg 1200 terug, dit doen we dus niet meer,

Daar had ik nog niet aan gedacht, aan de dagwaarde voor de verzekering.

Een LPG-installatie inbouwen? Dat zie ik mezelf nog niet doen.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 21 februari 2016 05:38 PM
  [ # 5 ]

Bakrevisie moet je eens even met Entink bellen (ergens in de buurt van Zwolle) die heeft tegen mij ooit een prijs genoemd van ca 1800 voor een volledige revisie.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 21 februari 2016 06:11 PM
  [ # 6 ]

Die 4Hp20 dingen willen wel de geest geven inderdaad. Het blijkt dat in veel gevallen het brein ermee ophoud.
Maar dat is eenvoudig te reparen. Een aantal xm specilaisten weten dat.
Neem aan dat hier al een een andere bak in zit?

Met zon km stand, zou ik geen gas meer inbouwen. Kunnen wel meer dingen stuk aan een XM. En snel total los met zn km stand.
Opzich is de benzine tegenwoordig aardig voordelig!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 21 februari 2016 07:04 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij is het niet het brein dat kapot gaat alhoewel dat wel kan natuurlijk. Vaker is het een probleem met de oliedruk doordat het filter vol zit met materiaal dat van de koppelomvormer en de platen komt. Helaas is het filter niet te wisselen zonder de bak uit te bouwen. Gevolg van de oliedrukproblemen is bijvoorbeeld een kapotte oliepomp of verwoest lager in de bak…

Profiel  
 
Paul14
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-2015

Gepost: 21 februari 2016 09:25 PM
  [ # 8 ]
verkuilm schreef:

Die 4Hp20 dingen willen wel de geest geven inderdaad. Het blijkt dat in veel gevallen het brein ermee ophoud.
Maar dat is eenvoudig te reparen. Een aantal xm specilaisten weten dat.
Neem aan dat hier al een een andere bak in zit?

Met zon km stand, zou ik geen gas meer inbouwen. Kunnen wel meer dingen stuk aan een XM. En snel total los met zn km stand.
Opzich is de benzine tegenwoordig aardig voordelig!


Ik weet eerlijk gezegd niet hoelang deze bak er in zit. Het zou zomaar de eerste kunnen zijn. Smile Hoe eenvoudig is het om het brein te repareren?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 februari 2016 09:58 PM
  [ # 9 ]

Lees dit eerst maar even door:

http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/vault/JE/AUTOBOX_ZF4_HP20_training.pdf

http://www.xmclub.nl/forum/revisie-zf4hp20-automatische-versnellingsbak

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Paul14
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-2015

Gepost: 21 februari 2016 10:17 PM
  [ # 10 ]
furriegurrie schreef:

Volgens mij is het niet het brein dat kapot gaat alhoewel dat wel kan natuurlijk. Vaker is het een probleem met de oliedruk doordat het filter vol zit met materiaal dat van de koppelomvormer en de platen komt. Helaas is het filter niet te wisselen zonder de bak uit te bouwen. Gevolg van de oliedrukproblemen is bijvoorbeeld een kapotte oliepomp of verwoest lager in de bak…

Dan zou flushen alle problemen kunnen voorkomen? Of de bak er uit halen en de filter vervangen?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 21 februari 2016 11:00 PM
  [ # 11 ]

Je krijgt het filter niet goed schoon met flushen. Wel zal de nieuwe olie veel vervuiling op nemen en die kan dan met de spoelbeurt uit de bak verdwijnen. Helaas kan het filter er dus alleen uit als de bak naast de auto staat en uit elkaar gaat. Dan zit je haast aan een revisie. Koppelomvormer moet je dan sowieso vervangen, kost dan alleen het materiaal. En aan wat afdichtingen zit je dan ook vast…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 februari 2016 11:23 PM
  [ # 12 ]

Filter kan er alleen maar uit als de bak er af is? Wat een ondoordacht concept.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Paul14
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-11-2015

Gepost: 22 februari 2016 09:43 AM
  [ # 13 ]
furriegurrie schreef:

Je krijgt het filter niet goed schoon met flushen. Wel zal de nieuwe olie veel vervuiling op nemen en die kan dan met de spoelbeurt uit de bak verdwijnen. Helaas kan het filter er dus alleen uit als de bak naast de auto staat en uit elkaar gaat. Dan zit je haast aan een revisie. Koppelomvormer moet je dan sowieso vervangen, kost dan alleen het materiaal. En aan wat afdichtingen zit je dan ook vast…

Wat zijn dan de materiaalkosten ongeveer?

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 februari 2016 10:49 AM
  [ # 14 ]

Ik denk dat je met 400 euro wel toekomt dan. Koppelomvormer revisie is dan de grootste kostenpost.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook