Citroën C6 2.7 HDi van Dick Kampen
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 28 november 2015 02:43 PM

Na jaren in de grootste Citroens te hebben mogen gereden (DS, CX, XM) heb ik het laatste jaar in een 2007 C5 2.0 HDI 136PK Exclusieve automaat gereden, een hele fijne auto met onnoemelijk veel opties. Toch steeds meer warme gevoelens voor de C6 gekregen dat begon na ik bij Johan Oldenhage een C6 V6 als leenauto meekreeg, en werd dit versterkt toen mijn broer Ted met zijn C6 3.0HDI op de proppen kwam.

De aanschafprijzen voor de C6 lijken mij nu op een dieptepunt en zijn er redelijk goede auto’s bij de ‘lager’ geprijsde C6en met een acceptabele kilometerstand in het huidige aanbod te vinden.
Dat prikt, dus mijn C5 van de hand gedaan met uitgangspunt voor het fiscale plezier van een C6 2.2HDI met een automatische versnellingsbak te gaan, deze zijn hier in België bijna niet te vinden.

Ik moet vlot zijn want de BIV hier in België op diesels gaat flink de lucht in, dus voor 2016 moet zij er zijn…

Kortom: Alle goede raad en waarschuwingen ten spijt heb ik een C6 2.7HDI Excl. van 12-2007 aangeschaft met 187KKM in de welbekende meest voorkomende donkergrijze kleur met mooi zwart leer. Dit ook nog bij een auto export groothandel…..beter kan je het niet doen….als je op fiasco uit bent…...ook nog voor de prijs van een occasie Fiat Panda…..

Zelf al meteen geconstateerd na proefrit van 1 uur:
Minpunten:
- Niveau roetfilter additief laag (Eolys bijvullen).
- Remschijven zo/zo…
- Binnenspiegel niet origineel.
- Velgen bekrast (schuursponsje?)
- De beruchte KVS pijp oogt rot.
- Kachelventilator klinkt soms onregelmatig.
- Na 145KKM geen onderhoud meer gemeld in onderhoudsboekje.

Plus:
- Auto ziet er goed uit, geen deuken of ernstige krassen
- Automaat schakelt soepel (ook bij warme motor!)
- Geen bijgeluiden op slechte wegen
- Alles wat erop zit werkt ook!
- Geen zichtbare lekkage vloeistoffen en alles op peil motor ziet er droog en netjes uit.
- Motor reageert met pit en accelereert met gemak naar hoge snelheden
- Geen ex-taxi, vorige eigenaar was directie van een tegelhandel (auto stond op naam van die zaak)
- Vorige keuring (186KKM) was blanco!

Gisteren naar de keuring (voor inschrijving en in verkeerstelling) geweest en heeft deze met glans doorstaan….pff…kom ik redelijk weg eerlijk gezegd meer geluk dan wijsheid.

Ik niet als grootverdiener maar als liefhebber zal ongeveer slechts 10KKM/jaar doen met deze dame, enkel de lange en mooie ritten vakanties etc. Dit en een beetje hulp van het forum maakt het voor mij hopelijk mogelijk te genieten van de beste Citroen ooit (de DS en SM blijven voor mij toch qua vormgeving ongeëvenaard).

Eerste prioriteit is voor mij de KVS leiding en het preventief spoelen van de automaat, voor beide ga ik een afspraak maken bij Johan Oldenhage, aldaar meteen even kijken voor verder plan van aanpak.

Foto’s volgen!

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 29 november 2015 01:46 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd Dick!

Leuk, zo’n irrationele aankoop volledig op emotie Smile
Van de 2.2’s in belgie is ook nog eens het maximale vermogen 10 pk lager.
Ik heb ook nog even over dat model getwijfeld.

als je auto droog is aan de onderkant scheelt dat al heel veel.
Ik zou Oldenhage vragen ook de olie te vervangen, want die moet vooral goede smering geven bij lage temperaturen bij de 2.7. Laat hem ook even draagarmen en fusées checken, want tijdens het rijden merkte bijna geen slijtage terwijl er toch echt flinke speling op zat.

groeten en veel sweefplezier, xander

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 30 november 2015 12:00 AM
  [ # 2 ]

Dank je Xander!
Ga ik zeker doen!

Bij de Belgische keuring zijn de ophanging en fusees getest en goed bevonden, zal bij Oldenhage toch nog laten nakijken, kan zijn dat er toch al slijtage is natuurlijk.

Over de 2.2’s in België, deze zijn handgeschakeld idd allemaal 163PK, verlaagd ten goede van de belastingschaal (fiscale Pk’s). Daarom waarschijnlijk weinig automaten deze moeten 173PK zijn.

Goede tip over de olie, zal ik zeker aan mijn lijstje toevoegen!

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
marcus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006

- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
Gepost: 02 december 2015 10:22 PM
  [ # 3 ]

Mijn Belgische 2,2 HDI is wel degelijk een 173pk en geen 163..van 2007 en 6bak eraan

Een zeldzame dan Smile

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 13 december 2015 02:37 PM
  [ # 4 ]

Ja ik denk van wel Marcus, indien het de manueel geschakelde versie is en geen import dan heb ik ze nog niet gezien. Kan me wel voorstellen dat ze te ‘upgraden’  zijn naar 173 maar op papier…de 2.2 automaat heb ik al 173pk gezien hier in België, super auto lijkt mij!

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 22 januari 2016 03:46 AM
  [ # 5 ]

Vorige week bij Johan Oldenhage geweest en de dame verwend met nieuwe motorolie, filters, eolys, v-bak spoeling en nieuwe Esso erop, meteen de beruchte KVS pijp vervangen (deze was te riskant om mee door te gaan vond ik, tijdbommetje..) en een algemene check. Zoals altijd een erg vriendelijk en professionele terugkoppeling gehad van de medewerkers aldaar, ik reis dan ook graag 175km heen en deze ook weer terug wetende dat de lady in goede handen is!

Het verdict van de check; beide EGR kleppen kapot ohh dat is nog best een duur grapje, ook omdat de achterste moeilijk bereikbaar is..gelukkig rijdt de dame momenteel meer dan prima en heb ik (nog) geen last van schokken, inhouden o.i.d. , toch ben ik gewaarschuwd dat hij steeds slechter zal gaan rijden, hoe lang dat duurt voor ik er wat van ga merken…. huh

Verder was het een gezonde dame gevonden gelukkig, de dempers waren recent vervangen, geen lekke veercilinders e.d. dus mag ik nog niet teveel mopperen.

Intussen maar weer even sparen en intussen genieten van iedere rit, de beurt en check bij J.O. geven i.i.g. al een geruststellend gevoel tijdens het rijden.

Kleinigheidje: weet iemand trouwens zo of er ergens 12V stopcontacten verstopt zitten in de buurt van het dashboard de C6? Ik heb er een in de kofferruimte gevonden bijvoorbeeld maar in de buurt van mijn bestuurdersstoel vind ik enkel mijn sigarettenaansteker, deze heeft een vrij diepe schacht en de stekker van mijn dashcam past daar niet diep genoeg in…de Xsara Picasso van mijn vrouw zit vol met 12V’s links en rechts…

Dan moet ik nog eens goed naar mijn stuurbediening kijken, deze lijkt niet veel (niets) te doen namelijk, en mis vooral mijn cruise control, ik denk dan maar eerst de boel openmaken en contact sprayen..

nice day

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 januari 2016 08:40 AM
  [ # 6 ]

Er zitten er ook nog 2 in de middenconsole achter net achter je stoel. Misschien gaat 1 van die wel? Verwacht alleen wel dat die uitgeschakeld staan als je de boel op kinderslot moet hebben.

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 22 januari 2016 11:37 AM
  [ # 7 ]

Nee, die achterste twee worden niet geschakeld via kinderslot weet ik uit ervaring, evenals de stoelverwarming, die werkt ook met kinderslot erop. Alleen ramen en portieren worden door kinderslot geblokkeerd.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 22 januari 2016 02:51 PM
  [ # 8 ]

De ingangen in de middenconsole hebben ook de diepe schacht, dan maar op zoek naar een andere stekker Wink

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 23 februari 2016 11:17 PM
  [ # 9 ]

Er ligt sinds een paar dagen een plasje olie naast mijn rechter voorwiel vrij dunne viscositeit ahh door de nattigheid kan ik niet goed zien of het LDS of motorolie betreft, iig geen ruitenwisservloeistof of KVS. In de plassen zie je olie kleuring…ga morgen de niveaus nakijken maar verdenk LDS omdat rechts het vat en de pomp zitten…wel zie ik nat aan de rechterzijde motor op de slang..

Buiten de niveau controle weet iemand LDS te herkennen van motorolie?

- -

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 24 februari 2016 11:43 PM
  [ # 10 ]

Modedit: Het voorgaande bericht niet quoten! police

waarschijnlijk slangklemmetje onder het lds vat. Bekend euvel

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
david.kooijman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-2011

Gepost: 25 februari 2016 12:50 AM
  [ # 11 ]

weet je zeker dat het geen koelvloeistof is? ik had een gescheurd thermostaathuis met natte plek bij rechter voorwiel. koste mij een dynamo.

groet David

Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 februari 2016 10:36 AM
  [ # 12 ]

LDS: Rood/oranje van kleur en “dun” in vergelijking met motorolie: Die is geel-bruin en later donkerder… en dikker.
KVS: Waterig en iets vettig.
Kijk eens in je LDS vat voor de kleur.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 25 februari 2016 01:17 PM
  [ # 13 ]

Vaak toch een moeilijk vindbaar scheurtje in het LDS vat.

Profiel  
 
Dick Kampen
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Gepost: 25 februari 2016 10:14 PM
  [ # 14 ]

De kleur is geel/bruin en de vloeistof is dun/vettig. Het LDS niveau is ook te laag (geen zichtbare vloeistof op zeefje in laagste stand) ik verdenk LDS, nu zoeken naar de lek. Aangezien het lekt als de auto stilstaat is het lastig te zien ook omdat het overal nu een beetje vettig oogt rondom het LDS vat…

Komend weekend eens kijken of ik meer kan zien.

Iig bedankt voor de tips!

Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook