La Xantia V6 Activa LPG G3 de Thierry
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 07 december 2014 12:36 AM

Welkom in mijn eerste topic.

Ik loop hier al heel wat jaren rond, maar een eigen Topic, dat had ik nog niet.

Dus eerst maar eens wat over mijzelf.

Ik ben Thierry, woonachtig in Den Haag en tijdens mijn studententijd in Delft kocht ik een GSA (het type waar ik in opgroeide).

Een paar jaar daarna haal ik een GS Basalte uit Zuid-Frankrijk, kocht een GSA Break club van de eerste eigenaar en tot slot een 75-er GS X2 in Jaune Heliante op de ‘beroemde’ veiling in Zwolle.

Toen ik ging werken kreeg ik een leasebak. Ik gaf mijn voorkeur voor Frans op en kreeg een C3….Daarna mocht ik nog een Megane 2.0 Estate oprijden en toen ik zelf mocht kiezen waren de foto’s van C5 Ph2 er al, maar kon ik allen de Ph1 bestellen. Het werd een Alfa 159.
Heerlijke auto. Nadat ik die had ingeleverd ging ik ook weg bij mijn werkgever en reed een half jaar in mijn GSA break rond. Toen begon ik voor mijzelf en besloot dat ik iets moderners, maar wel bijzonders wilde.

Een oude droom speelde op. Dus ik ging op zoek naar een:

Xantia Type 1, activa, V6 in rood metallic met schuifdak en leer.

Ik vond er een op Leboncoin en plooide mijn vakantie eromheen om de auto op te gaan halen. Meermaals gebeld met de eigenaar die me op de afgesproken plek vanuit zijn Seat Ibiza vertelde dat ie de auto een paar maanden geleden had ingeruild….(GRRR)

Nou had ik een paar maanden ervoor in Delft de auto van TSF bekeken. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221445/

Ondanks dat de auto oogde en reed als een auto met minder dan de helft aan km’s, durfde ik het niet aan voor de prijs. Maar na terugkomst van het debacle in Frankrijk, bleek de auto opnieuw te koop, voor een stuk minder. Niet getwijfeld, gebeld, afspraak gemaakt, met de trein erheen, overschrijven en terug zweven.

Ondanks dat de auto overduidelijk niet zo liefdevol vertroeteld was als door de twee eigenaren ervoor, toch erg blij met de aanschaf.
Km stand 358.500 op 2 september 2013

Het wel en wee ga ik hier bijhouden.

Thierry

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 07 december 2014 12:47 AM
  [ # 1 ]

De auto reed prima,
was snel,
en helde niet over, althans niet veel.

Ik las me in, hier en op het Xantia Forum en in de stapel facturen die ik bij de auto kreeg.

Ik leerde wennen aan 300 km op een tank ipv 1100 km. Smile

Na een paar maanden had de auto zich wel bewezen en gunde ik haar een controlebeurt bij mijn specialist en gaf de opdracht tot vervangen van alle bollen. Tevens nieuwe activastangen en blokjes, die werden door de frans club weer nagemaakt. Dat reed een stuk beter.

Af en toe sloeg de auto voor het stoplicht af, als ie op gas liep. Zoeken op fora, kan van alles zijn. Naar de LPG specialist voor diagnose. Gasklephuis gereinigd en dat leek te helpen,.... een maand.

Nogmaals gasklephuis gereinigd, was weer een verbetering. Een ervaren monteur tipte me om de stationair aanslagschroef van luchtklep een klein stukje in te draaien. Door de hoge km-stand kon het nokje ingesleten zijn, waardoor de koe de neiging to klemmen kreeg. Dat hielp!

Tijden lang geen problemen, behalve een steeds groter groeide barst in mijn voorruit.

Wat een leuke en fijne auto!

Thierry

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 02 januari 2016 02:50 PM
  [ # 2 ]

zo, lang stil geweest. Nieuw jaar, nieuw kansen.

Inbouwen van een cruisecontrol die ik enige tijd geleden uit een exclusive heb gedemonteerd.

Interieur was volledig voorbereid bij mij, stekkers voor knipje, stengel en ecu. Maar in de motorruimte, niets….

Schema’s en foto’s bekeken van de pioniers hier op het forum.

Heb de drie loze grijze draden gevonden zowel binnen als buiten, maar nu vraag ik me af waar ik die moet gaan verbinden met mijn interieur bedrading.

Ik denk aan twee opties:
1- Uitvinden waar de kabelboom van binnen naar buiten gaat of waar in de motorruimte de stekker/ doorvoer zit van de CC draden uit het interieur? Wellicht heb ik die drie grijze niet nodig dan. En kan ik gewoon op een handige plek aanhaken op wat er licht. Iemand een idee?

2- ergens onder dash/middenconsole verbinding maken naar de 3 grijze en daarmee de vacuümpomp aansluiten in de motorruimte. Moet ik alleen nog ergens de snelheids puls pakken. Schijnt te kunnen achter het dash, weet iemand waarvandaan? En waar zit de snelheidssensor op de bak? Moet je daar van boven of van onderaf bij?

Thierry

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 januari 2016 03:12 PM
  [ # 3 ]

Snelheidsensor zit inderdaad op de bak. Kun je van boven bij, vanonder niet echt.

Leuk dat je er mee verder gaat!

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 02 januari 2016 03:47 PM
  [ # 4 ]

Ik probeer de middenconsole te verwijderen, maar de handrem zit in de weg Wink. Wat is de truc?

En die sensor, bovenop de bak, tussen gasklep en zekeringkast zit iets, maar die is maar tweepolig en hij moet driecilinder zijn. Zit ie verder baar achter?

Thierry

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 januari 2016 04:33 PM
  [ # 5 ]

Het is een wit ding met daarop een stekker. Die handrem weet ik niet meer, zat wel redelijk irritant in de weg geloof ik ja…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 02 januari 2016 06:37 PM
  [ # 6 ]

Heel hard aantrekken en met wat wrikken heb ik bijna altijd de middenconsole er overheen gekregen. Die ene keer dat het me niet lukte had ik bij één voorwiel de handremkabel even los gewipt, dan gaat het helemaal makkelijk.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 03 januari 2016 11:55 PM
  [ # 7 ]

Mmh, die middenconsole loopt ook klem tegen mijn armsteun, maar het lijkt nu niet persé nodig.

Het is nog een hele puzzel. Ik heb de schema’s erbij, dat is waar de codes naar verwijzen.

De hele kabelboom in het interieur (50 P/B) is aanwezig, uiteindelijk wil ik dus uitvinden wat ik daar van terugvind in de motorruimte, heb ik lege contacten of zit daar wel draad aan die in de kabelboom (10PR) in het linkervoorscherm ligt, maar tot waar dan? Daar richt mijn zoektocht zich op.
Een paar vragen:

1- Kun je bij de doorvoer door het schutbord (ICO1) van de 133 kabels uit de interieurkabelboom naar het linker voorscherm komen zonder het volledige dash te demonteren?
2- en aan de buitenkant?
3- er zou een relaiskast in het voorscherm zitten (F), maar niet bij mij. Ik heb een type 2 uit 1998 (Orga 7773). Zitten die relais dan onder mijn dash of in de bak naast de accu? Waar hebben anderen met originele CC hem zitten?
4- hoe kan ik zien welke relaishouder degene uit het schema is, ik kan, liggend onder mijn dash, niet zien welke draden er in gaan en ik krijg die plaat (D) met de houders ook niet los. (lijkt dat het hele dash er dan eerst uit moet.)
5- in het schema staan blokjes met codes als EMO2A, E731, ECC1 en dergelijke? Wat zijn dat? Dan kan ik ze in de auto opzoeken om te snappen wat waar zit.
6- hoe zit in een handgeschakelde Xantia met CC de schakelaar bij het koppelingspedaal? (Minder belangrijk voor nu)

Als ik nou gewoon makkelijk door de kabels achter mijn dash kon pluizen, op zoek naar de juiste, dan krijg ik het wel aangesloten, maar ik zie niet hoe ik daar eenvoudig maar goed bij kan.

Alvast bedankt!

Thierry

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 13 januari 2016 11:06 PM
  [ # 8 ]

Ik ben een stuk verder, maar heb het project wee even gestaakt. Alle onderdelen zitten op hun plek en nu moet ik om aansluitingen kunnen maken mijn dashboard uitbouwen. Dat doe ik van het voorhaar wel als mijn secundaire vervoer de weg op kan en mag.

Eerst binnenkort de activa even naar Italië trappen voor wat sneeuwpret.

Thierry

Profiel  
 
Thierry
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 12 maart 2016 07:31 PM
  [ # 9 ]

Nou Italië was prima en de Xantia is er heen gevlogen! Wat een heerlijke reisauto is het toch!

Een week na terugkomst trapte ik door mijn koppeling heen… Uiteindelijk na lang zoeken een gebruikte set koppeling cilinders gevonden. Nu blijkt dat de cilinders niet lek waren maar door het falen van het druklager is de stof er zo ver uitgeduwd dat ie alle vloeistof is verloren.

De koppeling wordt momenteel vernieuwd. Stevige klus….

Omdat ik langzamerhand gek wordt van de onverkrijgbaarhaid van onderdelen, ga ik nu een RD-NT 1e serie slopen. Die is donkerblauw. Als iemand iets nodig heeft, er is veel beschikbaar voor weinig.

Thierry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook