Even voorstellen en opnieuw het thermostaathuis
limone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 02 maart 2016 04:33 PM

Hallo. Sinds kort ben ik de zeer tevreden eigenaar van een thoriumgrijze C6 3.0 V6 HDi Exclusive FAP van 2012. Gekocht in Frankrijk met 93.000 km op de teller en overgezet op Italiaans kenteken, aangezien ik in Italie woon.

Voordat ik zo ver was heb ik op internet veel informatie gelezen, met name ook in dit forum. Alle leden van harte bedankt voor hun bijdragen. Heel prettig om uit zo’n bron van kennis en ervaring te kunnen putten.

Eén van de dingen die al direct duidelijk werden, is dat het verstandig is de versnellingsbak te laten spoelen en ik heb dat dan ook als één van de eerste dingen bij Johan Oldenhage laten doen. Daarbij bleek wel dat Oldenhage een vakman is met een grote kennis van ondermeer de C6 en daarbij een vriendeljk mens. We hebben gezamenlijk de hele auto nagelopen en hij vond gelukkig geen gebreken. Voorzover dat nog nodig is, beveel ik hem van harte aan.

Een ander ding, wat ondermeer in http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225998/ naar voren kwam, is het in het thermostaathuis ingebouwde faalmechanisme. Geen prettig idee om een grote kans te lopen ergens tussen Italie en Nederland stil te komen staan. Ik heb maar gelijk een reserve thermostaathuis aangeschaft om het oponthoud, wanneer zich dat voordoet, dan toch maar zo kort mogelijk te laten zijn.

Ik heb mijn reserve thermostaathuis eens goed bekeken en het ontwerp lijkt me nog niet zo beroerd. Er zitten bijvoorbeeld versterkingswandjes in die het “opbollen” van het deksel onder druk tegengaan. Maar het is duidelijk dat de flensverbinding onder de slangtule naast de thermostaat te zwak is. De drukwisselingen door de drukloos-druk cycli, zoals JanSr in de genoemde thread opmerkt, maar ook door varierend toerental en de wisselbelastingen door motortrillingen van het gewicht aan gevulde slangen dat aan de tule hangt, leiden tot uiteindelijk falen van de verbinding.

Wanneer de flenzen wat verder zouden uitsteken en er een boutje doorheen zou steken, zou het probleem tenminste grotendeels opgelost zijn.

Dit bracht mij ertoe om te zien of het niet mogelijk is het huis terplaatse te versterken. Ik heb nu een prototype van een klemmetje gemaakt om de flenzen stevig op elkaar te klemmen, ongeveer zoals bredere flenzen met een boutje erdoor zouden werken. Uit de volgende foto’s blijkt wel hoe het werkt en door belangstellenden nagemaakt kan worden.

Het is gemaakt van een 2cm lang stukje van een vierkante buis van 15x15x1,5mm. Mijn prototype is van aluminium omdat ik dat nog had liggen. Staal lijkt een geschiktere keuze omdat dat wat beter in het kunststof van het thermostaathuis kan ‘bijten’, wat makkelijk is bij het vastdraaien van het boutje.

Een punt van aandacht is nog wel dat een vlak van de flenzen niet vlak is, zie foto 3. Het corresponderende vlak van het klemmetje moet dus overeenkomstig worden gevormd. Bij mij nog wat ruw, zie foto 4. Het is tenslotte een prototype. De dikte van de flenzen tezamen is ongeveer 11mm. Het boutje is 6mm.

Een voordeel is dat er, behalve de motordekplaat en voor het gemak wat connectoren, niets gedemonteerd hoeft te worden. Het klemmetje kan met enig gepruts zo op zijn plaats worden gebracht en vastgedraaid.

Afbeelding Bijlagen
1R.jpg2R.jpg3R.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
limone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 02 maart 2016 04:35 PM
  [ # 1 ]

En nog een paar foto’s van de plek in de motorruimte

Afbeelding Bijlagen
4R.jpg5R.jpg6R.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 maart 2016 06:42 PM
  [ # 2 ]

Leuk en eenvoudig. Ben benieuwd of het afdoende is.
Ik heb zitten denken aan glasvezelband oid en epoxy over de naad heen. Daarvoor zal je hem wel los uit de auto moeten hebben…

Profiel  
 
Citrof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 28-10-2012

Gepost: 02 maart 2016 08:38 PM
  [ # 3 ]

Veel plezier met de nieuwe C6! Zit dit kwetsbare thermostaathuis ook in de benzineversies?

Profiel  
 
limone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 03 maart 2016 05:50 PM
  [ # 4 ]

Bedankt. Voor zover ik weet alleen in de 2.7HDi en 3.0HDi.

Profiel  
 
limone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 18 maart 2016 06:23 PM
  [ # 5 ]
furriegurrie schreef:

Leuk en eenvoudig. Ben benieuwd of het afdoende is.

Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Het ziet er wel wat simpel uit, maar het idee is dat er niet zoveel nodig is. Als het huis het normaal al 100 à 200.000 km uithoudt, zal er niet zoveel extra steun nodig zijn om dat aanzienlijk te verlengen of hopelijk het probleem helemaal te verhelpen.

Het gaat ook niet om grote krachten. Stel dat de overdruk door de bedrijfsdruk en bij max toerental in de grootte orde van 2 bar ligt en het oppervlak dat invloed heeft op het stukje flens zo’n 4 cm2 is, dan hebben we het over een max kracht van 80N. De spankracht van het klemmetje is zeker een stuk groter, dus in elk geval theoretisch Smile moet het wel helpen.

Profiel  
 
limone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 18 maart 2016 06:29 PM
  [ # 6 ]

De definitieve versie. Gemaakt van stalen vierkante buis van 15x15x1 mm. De aangrijpingsranden zijn wat naar binnen afgeschuind voor een goede grip op het materiaal. Voor een makkelijke montage is de kop van het boutje kopergesoldeerd en is in het verbindingsvlak een extra boring aangebracht waarin tegen verdraaiing een schroevendraaier(tje) gestoken kan worden .

Afbeelding Bijlagen
P1050495R.jpgP1050496R.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 24 maart 2016 03:35 PM
  [ # 7 ]

waarom plaats je niet een nieuwe? Weet je zeker dat het goed zit voorlopig, maar met deze constructie durf ik niet op vakantie met mijn gezin. Mss wel handig om in de kofferbak te hebben voor nood reparatie

Profiel  
 
limone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-2015

Gepost: 24 maart 2016 10:06 PM
  [ # 8 ]

Het is niet bedoeld als reparatie van een lek thermostaathuis, maar een versterking van een nog goed thermostaathuis ter voorkoming van het lekraken daarvan.

Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 24 maart 2016 10:43 PM
  [ # 9 ]

ok

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook