slechte koude start Ax 1.1 tu monopoint
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 01 maart 2006 10:19 PM

Hallo hier was ik weer, nog even over mijn ax met 1.1 tu motor die slecht start als ie koud is.
Ik heb de temp.sensor die in het thermostaathuis zit vervangen alleen heeft dit niet echt geholpen. Het vreemde is dat als ik de stekker er van af laat dat ie dan wel in één keer start en gelijk harder stationair loopt.
Maar als ie warm is dan blijft ie harder lopen todat ik de stekker er weer op klik dus hij regelt ook het stationaire toerental. Is de stappenmotor nog een boosdoener en hoe test je dat dan? Ik heb er eens op gelet vóórdat ik de auto start hoe de gasklep/kabel staat zonder contact aan en met contact. Zonder is de gasklep gewoon helemaal terug tot zijn eindpunt en met contact aan duwt de stappenmotor hem een klein beetje open dus lijkt het mij dat ie wel werkt of zie ik dit verkeerd? Ik hoor graag nog van jullie en met enige suggestie’s om iets te vinden wat niet goed werkt.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 maart 2006 01:12 AM
  [ # 1 ]

dan zou ik toch gaan twijfelen of je wel de goeie sensor gemonteerd hebt.
ff langs de dealer en op organtisatie nummer een sensor bestellen..
wie weet werkt het dan wel.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 02 maart 2006 07:35 PM
  [ # 2 ]

sensor

kreazyV8wuppo schreef:

dan zou ik toch gaan twijfelen of je wel de goeie sensor gemonteerd hebt.
ff langs de dealer en op organtisatie nummer een sensor bestellen..
wie weet werkt het dan wel.
mvgr wupke Wink

Temp sensor klopt wel,ik heb de nummers van Bosch vergeleken met de site van FACET onderdelen en dat klopt wel.
Ik snap niet goed waarom er een stekker aan de zijkant zit van de gasklep(die zwarte)( als je die loshaalt loopt ie nog zachter stationair)en je hebt de stappenmotor die de gasklep iets opent en dan nog de kabel zelf die je bedient met je pedaal. Waar is de zwarte stekker aan je gasklep dan voor als de stappenmoter hem ook iets opent??
Ik denk dat daar het probleem inzit.
En ik begrijp dat als je motor koud is dat er dan extra brandstof moet worden ingespoten maar hoe kan ik dit checken?
Als ik het luchtfilter eraf haal met deksel zie ik wel met starten dat de electr. injector brandstof inspuit maar kan niet zien of het minder is als ie warm is.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 maart 2006 07:40 PM
  [ # 3 ]

Re: sensor

thierrydj schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

dan zou ik toch gaan twijfelen of je wel de goeie sensor gemonteerd hebt.
ff langs de dealer en op organtisatie nummer een sensor bestellen..
wie weet werkt het dan wel.
mvgr wupke Wink

Temp sensor klopt wel,ik heb de nummers van Bosch vergeleken met de site van FACET onderdelen en dat klopt wel.
Ik snap niet goed waarom er een stekker aan de zijkant zit van de gasklep(die zwarte)( als je die loshaalt loopt ie nog zachter stationair)en je hebt de stappenmotor die de gasklep iets opent en dan nog de kabel zelf die je bedient met je pedaal. Waar is de zwarte stekker aan je gasklep dan voor als de stappenmoter hem ook iets opent??
Ik denk dat daar het probleem inzit.
En ik begrijp dat als je motor koud is dat er dan extra brandstof moet worden ingespoten maar hoe kan ik dit checken?
Als ik het luchtfilter eraf haal met deksel zie ik wel met starten dat de electr. injector brandstof inspuit maar kan niet zien of het minder is als ie warm is.

 

je hebt het over je gaskleppotentiometer.
die registreerd je gaspedaal/klep stand ,en stturt dat signaal naar de ecu.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 02 maart 2006 09:45 PM
  [ # 4 ]

Re: sensor

kreazyV8wuppo schreef:
thierrydj schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

dan zou ik toch gaan twijfelen of je wel de goeie sensor gemonteerd hebt.
ff langs de dealer en op organtisatie nummer een sensor bestellen..
wie weet werkt het dan wel.
mvgr wupke Wink

Temp sensor klopt wel,ik heb de nummers van Bosch vergeleken met de site van FACET onderdelen en dat klopt wel.
Ik snap niet goed waarom er een stekker aan de zijkant zit van de gasklep(die zwarte)( als je die loshaalt loopt ie nog zachter stationair)en je hebt de stappenmotor die de gasklep iets opent en dan nog de kabel zelf die je bedient met je pedaal. Waar is de zwarte stekker aan je gasklep dan voor als de stappenmoter hem ook iets opent??
Ik denk dat daar het probleem inzit.
En ik begrijp dat als je motor koud is dat er dan extra brandstof moet worden ingespoten maar hoe kan ik dit checken?
Als ik het luchtfilter eraf haal met deksel zie ik wel met starten dat de electr. injector brandstof inspuit maar kan niet zien of het minder is als ie warm is.

 

je hebt het over je gaskleppotentiometer.
die registreerd je gaspedaal/klep stand ,en stturt dat signaal naar de ecu.

mvgr wupke Wink

Oke maar kan dat het zijn en is er iets van een sensor die dat regelt,of kun je dat op een andere manier testen dan?.
En wat is dan de functie van de stappenmotor? Dat ie iets harder stationair loopt als ie koud is?

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 02 maart 2006 11:12 PM
  [ # 5 ]

Ik dacht dat bij de AX met Bosch A 2.2 monopoint van de eerste generatie een modificatie op de koelvloeistoftemp. sensor moest worden uitgevoerd.
De klacht was dat de auto bij de koude start “verzoop”.
Hiervoor moest een tussenkabeltje ( interface ) tussen de stekker en de sensor geplaatst worden, waardoor de comp. dacht dat de motor wat warmer was en dus minder brandstof inspoot.
Bij latere uitvoeringen is de comp. aangepast en is de tussenkabel overbodig geworden.
Kijk of de kabel/stekker die naar de sensor gaat uit 1 stuk bestaat.
Bij een comp. v.d. eerste montage heb je ( misschien) een tussenkabel nodig, maar als de comp. ooit verv. is door een nieuwer type mag de kabel er niet tussen zitten; anders krijgt de motor te weinig brandstof bij de koude start.Daar je al diverse stekkers losgehaald hebt lijkt het me verstandig om de accupool (-) een kwartier los te laten om de evt. storingen te wissen. Elders op dit forum is aangegeven hoe je foutcodes kunt uitlezen en wissen.
Af en toe ontstaan ook de meest rare storingen door oxidatie in de stekkerverbinding van de inj.computer.(reinigen met contactspray )

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 maart 2006 11:30 PM
  [ # 6 ]

hups dan.. je wilt meteen een basic cursus motormanagement van 1000 euro..

oke als je het volgen kan, in jip en janneke taal.


lucht gemengt met benzine damp,geeft een brandbaar mengsel.
is het gecompirmeerd een explosief mengsel.

dat is de clou van je motor, en het otto principe.

inlaat compressie arbeid uitlaat .


je motormanagement (hierna als MM aangeduid) regelt eea om de juiste hoeveelheid lucht te mengen met benzine.

daarvoor zijn een aantal vaste gegevens nodig, en aan de hand van die gegevens levert het MM de juiste luchtbenzine mengsel.

1 lucht en eigenlijk belangrijker,, zuurstof,,
aan de hand van de hoeveelheid zuurstof (in de lucht) word de hoeveelheid benzine bepaald.

nou wil het geval dat de buitenluchtthemperatuur erg belangrijk is voor de hoeveelheid zuurstof in de lucht.

dus 1 je hebt als 1e parameter de omgevingsthemperatuur.

2e is je toerental.. immers meer toeren is meer luchtverbruik, dus meer brandstof injectie noodzakenlijk.
daarvoor heb je diverse sensoren mogenlijk, maar meestvoorkomend is een BDP sensor.

ook krijgt je motor aan de hand van die BDP sensor op het juiste moment de ontsteking.

er zijn systemen die meerdere thempsensoren hebben, dus niet alleen de koelvloeistof (hierna KVS) maar ook de sensor in je luchtinlaat.
dwz de luchtdruksensor/thempsensor,,.in sommige systemen de MAP sensor genaamd.

om nu niet te ver en te diep te gaan, snijd ik even een bochtje af.

je toerental en luchtstroomsnelheid word bepaald aan enkele referentie’s, en dat verschilt per systeem, maar in veel gevallen is de gaskleppotentiometer 1 van de sensoren daarvoor, die geeft een signaal naar de ecu,dat er zoveel mengsel word gevraagt, dus X hoeveelheid benzine in lucht.waar lucht aan themp bepaald hoeveel zuurstof erin zit.

die zuurstof waarde is voor de steeds gecompliceerdere systemen erg belangrijk.
immers het is niet de lucht, maar de zuurstof die de zaak laat ontbranden.

tot zover ff jip en janneke..
nu jou tuut.

je choke verhaal is beperkt,, enigste wat je ecu wil doen is een extra rijk mengsel maken voor de koudloop, en zo snel als mogenlijk de motor op 850 rpm zetten.
registreerd hij een afwijking,, bv 650 rpm,, dan zal hij automatisch ingrijpen om wederom op 850 rpm uit te komen,, dus eerst naar bv 2000 rpm en dan langzaam de lucht en benzine verminderen om op 850 te eindigen.

in jou geval gaat dat in combi met je stappenmotor in de luchtinlaat.
daarmee regelt hij de stationaire luchttoevoer.
en daarnaast stuurt hij de injector(s) aan om de juiste hoeveelheid zuurstof/benzine mengsel te verkrijgen.

waar je vroeger aan de stationairschroef zat om het toerental te regelen, doet dus de stappenmotor dit tegenwoordig voor jou.
voordeel is dat de ingespoten hoeveelheid brandstof beter afgeregelt is dan met een carburateur op choke stand.

de smoorklep in je injectiehuis is dus POTDICHT,, en je stappenmotor laat de benodigde lucht door.

aangezien die dus ook je starten bepaald, lijkt me de gaskleppotentiometer van weinig waarde,, tenzij:: hij je choke verhaal in de ecu overhoop knettert. lees een onjuiste waarde doorgeeft,waardoor de ecu foute dingen gaat doen.

je GKPM(gaskleppotentiometer)moet (officieel) in Ohms gemeten een ohm waarde geven als 0 punt, en dat is op of aflopend naarmate je gas geeft.
als je goed luisterd op de gas los NUL positie, dan hoor je een klik (in het GKPM kastje),,dat is de klik van de schakelaar die je systeem omzet op de stappenmotor.

ook dat kun je meten middels een multimeter.

verder kan je uit bovenstaande opmaken dat jou systeem ergens een misser maakt.
en aangezien de DHZ, nu niet exact weet wat er allemaal onder de motorkap hangt,is het mischien wijsheid om een kenner in te schakelen.
met het verwisselen van sensoren ben je er niet, met het loshalen van stekkers ook niet.

je kan ook je accu een 20 tal minuten los leggen, of eigenhandig de ECU resetten.
dat wil ook wel eens helpen.
maar ikzelf zou stap voor stap alles nameten ,koud en warm, de waarden noteren, en dan komt vaak vanzelf de fout naar boven.. kwestie is wel,, weet je waar alle sensoren zitten?

mvgr wupke:succes

Wink

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 03 maart 2006 12:30 AM
  [ # 7 ]

nou dat was me een leerstof, maar ik ga ermee aan de gang.
Eerst maar eens die interface er weer tussen zetten op de nieuwe temp.sensor zodat ie weer denkt dat ie al wat warmer is. Die stekker had ik er al afgehaald omdat ik dacht dat het alleen een verlengstukje was maar bij nadere inspectie doormiddel van het eraf schuiven van het rubberen hoesje op de stekker zag ik een oranje draad die de beide stekkers verbind.

Het verhaal over de werking van de ottomotor was ook leerzaam en bedankt daarvoor. Ik ga zaterdag nog eens alles nalopen en resetten alleen staat er op het forum ,dacht ik, geen resetinfo en code’s van een ax met ecu maar wel van een zx. Ik weet niet of de code’s het zelfde zijn vandaar. Allemaal bedankt weer.

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 03 maart 2006 12:42 AM
  [ # 8 ]

Wat ik ook nog even wil zeggen dat als ie loopt, en het is koud dan loopt, ie niet stationair harder als zeg maar een motor met handchoke. Is dit nog van toepassing voor jullie diagnose?.
Ik dacht dat een auto met monopoint ook eerst iets meer toeren maakt todat ie opwarmt en dan automatisch mindert tot zijn stationair. Ik heb zelf geen toerenteller maar ik kan het horen dat ie koud gewoon rond het stationaire toerental zit .

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 03 maart 2006 01:11 AM
  [ # 9 ]

Het lijkt me verstandig om eerst de tussenkabel te plaatsen( controleer de stekkers op oxidatie; zekerheidshalve inspuiten met contactspray).
Reinig ook de computerstekker en laat de accupool een kwartier los.
Het is best mogelijk dat het probleem dan reeds verholpen is.

Na een koude start hoort de motor versneld stationair te lopen, maar als de motor niet afslaat of dreigt af te slaan zie ik hier geen probleem.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook