Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik moet inderdaad toegeven dat ik geen flauw idee heb hoe zo’n BX rijdt. Ik heb vorig jaar of zo wel een keer een filmpje op youtube gezien van een BX14 (Deauville) en dat filmpje was hier in de buurt (Sneek) opgenomen. Misschien tzt maar een keer contact mee opnemen (ik heb immers nog geen rijbewijs. Hopelijk over twee weekjes wel ).
Wat is zo’n youngtimerverzekering precies? Kan ik hem dan wel als gewone auto gebruiken, en zijn er nog andere specifieke dingen die ik daarover moet weten? Want die €72 per jaar klinkt erg goed.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije,
Ik weet niets van verzekeringen, maar als ik nog eens nadenk over je keuzestress: een Xantia Activa die je van je opa cadeau krijgt: altijd doen! Ook daarmee kun je zuinig rijden als het nodig is, én hard als het kan, als ik Michiel Bliekendaal mag geloven.
Feije schreef:Want die €72 per jaar klinkt erg goed.
Zullen we d’r maar per kwartaal van maken
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat klinkt wel veel logischer ja. Maar ook dat is goedkoop voor een autoverzekering.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
citroen23 schreef:Feije schreef:Want die €72 per jaar klinkt erg goed.
Zullen we d’r maar per kwartaal van maken
Zullen we ‘t maar gewoon per jaar laten? Die 72 ging over de verzekering bij NAG.
In principe zijn er weinig negatieve kanten aan een old-/youngtimerverzekering. Bij NAG is het zo dat je geen no-claim opbouwt waardoor de premie altijd laag is. Tevens kan je het aantal kilometers beperken waardoor de verzekering nog ietsje goedkoper wordt.
Theoretisch is het wel zo dat je alleen een tweede auto als youngtimer kan verzekeren, maar NAG doet er niet moeilijk over als het je enige auto is (bevestigd door medewerker).
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Damm, te snel gelezen. Wegenbelasting is ook 72 euro per kwartaal….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Tja het vergelijk is wel een beetje appels en peren. Daar waar velen een Activa leuk vinden, heb ik dat niet echt. De turbo CT is wel een fijne motor, maar lust wel een slokje en voor mij de grootste manco is dat ze naar mijn idee te stug zijn. De type 2 xantia vind ik niet zo heel mooi en de 1.8-16v krijgt bij mij de handen ook niet op elkaar.
Ik zou dan weer kiezen voor een BX uit dit rijtje. Gewoon omdat ik ze het leukste vind. Ze rijden verrassend goed, makkelijk in onderhoud en best comfortabel. Maar moet ik elke dag rijden met de auto….. Dan vind ik een Xantia 2.0-16v type 1b ook wel weer erg mooi.
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
citroen23 schreef:Damm, te snel gelezen. Wegenbelasting is ook 72 euro per kwartaal….
Hé?? Ik betaal 50 per maand!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat 72 euro per kwartaal wegenbelasting klopt ook zeker niet, de lichtste Xantia is rond de 135 euro per kwartaal.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1785
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Neem aan dat die wb bij zo’n bx niks hoort
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb een Xantia 1b met 1600 blok, € 41 mrb per maand (speciaal wegens dit gewicht en de 8V gekozen).
Weegt nét geen 1150kg, maar toch airco af fabriek.
WA verzekering (met andere auto als eerste) € 106 (max 3000km) per jaar.
(Moet je overigens ouder dan 25 jaar zijn!)
Wel langzame auto, hoor.
Wil je qua wegenbelasting en verzekering het goedkoopst rijden, dan kun je het beste zoeken naar een BX uit 1986 of 1987.
Dan kun je hem in het kwarttarief rijden. Mijn GTi kost zo ook maar € 96,- per jaar (!).
Wel moet je hem dan in december t/m februari binnen stallen, maar dat zou je met een BX eigenlijk sowieso moeten doen uit liefde voor zo’n ding
Verzekering is voor mij iets van €11 per maand bij NAG, voor mijn “Franse Klassieker”
Dus als je dan eenmalig per jaar zo’n € 230 aftikt, zijn alle andere kosten enkel je benzine! (en reparaties )
Ik denk dat Feije het hele jaar wil kunnen rijden, want het wordt zijn enige auto.
Wegenbelasting in Friesland: Voor een BX 14 is 74 euro per kwartaal, voor de Activa 182 euro per kwartaal.
Een aardig verschil.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik wil inderdaad wel graag het hele jaar kunnen rijden, en ik heb ook nog getwijfeld of dat met een BX wel kan. Maarja, het zijn ook wel weer re-de-lijk moderne auto’s in die zin dat ze, mag ik hopen, ook niet meteen wegroesten als je ze in de winter gebruikt. Het zijn immers wel auto’s uit de jaren ‘90, al geloof ik dat de eindjaren ‘80-BX’en beter waren. Desalniettemin was het toen al wel gebruikelijk om je auto buiten te stallen, ook in de winter (volgens de overlevering dan. Ik heb beginjaren ‘90 zelf niet meegemaakt). Maar het is wel iets om ook bij stil te staan inderdaad.
Het verschil in wegenbelasting tussen een BX en een Activa is inderdaad enorm. De 1.8 16V zit er wat tussenin. Een Xantia 1.6 is ook wel een interessante optie, maar vaak zijn ze wel heel erg kaal (al realiseer ik me nu dat een BX14 dat natuurlijk ook is, dus dat is misschien niet zo’n sterk argument). Een 1.8 16V van na de laatste facelift heeft bijvoorbeeld best vaak airco, terwijl ik het idee heb dat dat op een 1.6 vrij zeldzaam is.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)