slingering remschijf
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 juni 2016 05:53 PM

Beste mensen,
De afgelopen dagen heb ik het rechtse diff. eindstuk van mijn Dsuper5 vervangen door een gereviseerd exemplaar van Citrotech. Nadat vorig jaar de rechtse mechanische rem een paar keer kokend heet was geworden (terwijl de handremblokjes goed stonden gesteld), ging het diff. eindstuk olie lekken, die op de remschijf belandde met als resultaat een glibberende en schuddende rem.
De linkse rem heb ik deze week eerst maar gedemonteerd en voorzien van een revisiesetje en ook nieuwe handremblokjes gemonteerd. Met de micrometer de linker remschijf geklokt en als beste kwam een slingering van 0,03 a 0,04 uit de bus. Een mooie waarde dus.
Vandaag dus de rechtse kant (die dus zo heet is geweest) aangepakt en na monteren van het diff. eindstuk de rechtse remschijf uitgemeten. Ik kwam op 3 x 0,15 na 120 graden verplaatsen van de schijf (uitgevoerd volgens het WPB) Dit is dus de uiterst toegestane slingering volgens het WPB.

Mijn vragen:
- Het maakte dus niet uit bij de rechtse remschijf om de schijf iedere keer 120 graden te verdraaien. Komt dat dan toch door de slijpmethode van Citrotech, waarbij de pasvlakken zeer nauwkeurig worden vlakgeslepen?
- Hoe zal het remmen aanvoelen bij een remschijfslingering van 0,15? Is dat behalve voor Citroen ook voor mij als rijder acceptabel? Of toch maar uitzien naar andere remschijf(ven)?

groeten

Rinus van Son

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juni 2016 06:00 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je gelijk hebt. Normaal kan je een iets kromme remschijf compenseren door hem op de iets kromme diff optimaal te zetten.

Ik heb zelfs links en rechts wel eens omgewisseld omdat dat gemiddeld nog minder slingering gaf.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 juni 2016 06:14 PM
  [ # 2 ]

Ik dacht ook gelezen te hebben dat Citrotech claimt dat hun uiterst precieze slijpmethoden een slingering van 0 kan opleveren, mits de schijven recht zijn. Daar zijn we het over eens dus.

De andere vraag is voor mij belangrijker. Wat kan ik verwachten bij een slingering van 0,15? De maximaal toegestane slingering dus. Als dat betekent dat ik dan toch altijd een trillende auto heb bij het remmen, pas ik daarvoor.

Wie heeft hier ervaring mee?

gr   rinus

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juni 2016 06:26 PM
  [ # 3 ]

Je kan nog effe een rondje slijpblokken erin doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 juni 2016 06:38 PM
  [ # 4 ]

Ik begrijp niet zo goed hoe slijpblokken een slingering kunnen weghalen. Het is toch zo dat slijpblokken de slingering volgen en overal evenveel weghalen? En dus de slingering in stand houden?
Ook las ik ooit dat iemand grof schuurpapier op zn blokken lijmde met resultaat.
En afdraaien van de schijf? De dikte is nog maximaal, dus zou dat moeten kunnen. Wordt dat nog wel gedaan en aan wat voor bedrijven moet je dan denken?

Rinus

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 juni 2016 08:16 PM
  [ # 5 ]

Slijpblokken: De remblokken volgen de slingering niet, want de zuiger met hydr olie geeft demping van de bewegingen
Afdraaien heb ik vaak bij Brezan laten doen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 juni 2016 08:31 PM
  [ # 6 ]

Je “draait” ze op die manier af op de auto zelf.
Door de slingering in de schijf worden de gewone remblokken iets opzijgedrukt, er ontstaat dus een kleine speling tussen blokken en schijf, behalve op de “top” van de slingering.
Met de schuurblokken slijp je de toppen van de slingering eraf.
Werkt echt! Eén keer remmen vanaf 50km/u is al genoeg (met schuurpapier).

Je zou zeggen dat dat afslijten ook zou moeten gebeuren met de remblokken, maar dat is op één of andere manier niet zo.
Ik heb geen idee hoe dat komt.
Misschien dat de top van de slingering extra warm wordt en daardoor nog meer kromtrekken veroorzaakt.
Want over het algemeen wordt het schudden bij remmen steeds erger als het éénmaal begint…

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 juni 2016 09:27 PM
  [ # 7 ]

Ok, ik heb nu wel een beeld van de werking van slijpblokken. Ik ga komend weekend eerst de auto afbouwen en dan eerst maar eens voelen hoe de auto remt met 0,15 slingering op een schijf. Valt dat tegen dan sleutel ik de zaak weer los. Is vrij snel te doen, want het gaat om de rechter remmerij.

Rinus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook