startmotor of dynamo?
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 02:32 AM

Hallo lezer/techneut,
Ik heb een xantia 1.8 i Berline. Ik heb een naar probleem met mijn auto, nl dat als ik de auto uitzet (na kort en/of lang gereden te hebben) ik de auto daarna niet meer kan starten. Hij is dan als dood. Even aanduwen en hij loopt weer. Een jaar geleden had ik dit ook een paar keer, heeft het daarna vrij lang goed gedaan en nu heb ik ‘t euvel weer.  Aan de accu kan het zeker niet liggen; is nagenoeg nieuw. Heb ik een probleem met de startmotor of mogelijk de dynamo? (ik ben tamelijk onkundig!)
Wie weet het mij te vertellen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
mvg
hjp

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 06 maart 2006 03:48 AM
  [ # 1 ]

Misschien kan je er wat meer over vertellen, hoor je tijdens het starten helemaal niks?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 maart 2006 04:11 AM
  [ # 2 ]

Re: startmotor of dynamo?

hjp schreef:

Heb ik een probleem met de startmotor of mogelijk de dynamo? (ik ben tamelijk onkundig!)

De dynamo zal het wel niet zijn, als die slecht is dan is de accu vroeg of laat echt helemaal leeg en dan helpt aanduwen ook niet meer. De accu is dan leeg en de dynamo levert ook geen stroom, de ECU (computer) heeft stroom nodig om de motor te laten draaien.

Wat het wel kan zijn, is enig giswerk, met wat extra info zoals Ijs vraagt kunnen we wat meer.

Profiel  
 
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 12:09 PM
  [ # 3 ]
Ijs schreef:

Misschien kan je er wat meer over vertellen, hoor je tijdens het starten helemaal niks?

Bedankt voor de reacties. Als ik start hoor ik inderdaad helemaal niets; zelfs geen kleine poging starten; helemaal NIETS.
Hij is dan zo dood als een pier. Ik hoef de auto maar ong. (na enige vaart uiteraard) een meter of twee aan te drukken en de motor loopt weer. De accu (de juiste accu bij deze auto) doet het wel. - is nog geen 1/2 jaar oud. Toen de auto onlangs nog wel startte (ook koudere periode) had ik wel een paar keer dat ik dacht dat ‘t ie niet zou starten, dan was er een (hoe omschrijf je zoiets) heel korte aarzeling.  (overigens is de auto van aug. ‘95 -370.000 km op de teller)
Hopenlijk hebben jullie hier iets aan.
Bedankt en tot lezens.
hjp

Profiel  
 
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 12:09 PM
  [ # 4 ]
Ijs schreef:

Misschien kan je er wat meer over vertellen, hoor je tijdens het starten helemaal niks?

Bedankt voor de reacties. Als ik start hoor ik inderdaad helemaal niets; zelfs geen kleine poging starten; helemaal NIETS.
Hij is dan zo dood als een pier. Ik hoef de auto maar ong. (na enige vaart uiteraard) een meter of twee aan te drukken en de motor loopt weer. De accu (de juiste accu bij deze auto) doet het wel. - is nog geen 1/2 jaar oud. Toen de auto onlangs nog wel startte (ook koudere periode) had ik wel een paar keer dat ik dacht dat ‘t ie niet zou starten, dan was er een (hoe omschrijf je zoiets) heel korte aarzeling.  (overigens is de auto van aug. ‘95 -370.000 km op de teller)
Hopenlijk hebben jullie hier iets aan.
Bedankt en tot lezens.
hjp

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 06 maart 2006 12:24 PM
  [ # 5 ]

Of de startmotor, Of kontaktslot, of bekabeling vanaf de acuu is lam…

Massa?


Ik gok op de startmotor

 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 maart 2006 12:25 PM
  [ # 6 ]

Goed, de startmotor doet niks, maar de rest lijkt gewoon te werken (ten teken dat de accu gewoon stroom levert).

Waarschijnlijk de startmotor zelf: soms wil dan een tik op het startmotorhuis (met een hamersteel) nog wel eens helpen om hem te laten schrikken. En anders maar eens laten reviseren of simpelweg vervangen. Soms wil ook nog wel eens een gecorrodeerd stekkertje opspelen.

Profiel  
 
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 12:35 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

Goed, de startmotor doet niks, maar de rest lijkt gewoon te werken (ten teken dat de accu gewoon stroom levert).

Waarschijnlijk de startmotor zelf: soms wil dan een tik op het startmotorhuis (met een hamersteel) nog wel eens helpen om hem te laten schrikken. En anders maar eens laten reviseren of simpelweg vervangen. Soms wil ook nog wel eens een gecorrodeerd stekkertje opspelen.

Heren (geen dames neem ik aan?!)
Bedankt.
Ik zal proberen de raad op te volgen en een ‘tikkie’ op het startmotorhuis te geven. Zo niet, dan ga ik maar voor een ‘sloop’-startmotor.
Hoewel, de opmerking dat het misschien a.d. bekabeling zou kunnen liggen vind ik (als leek) toch ook nog niet geheel denkbeeldig. Dit omdat ik dit problem vorig jaar ook een enkele, incidentele keer heb gehad en daarna heel lang niet meer. Is het niet zo dat als een startmotor defect is dat ‘t ie dat dan ook is. (en dus niet af en toe niet werken?)
Groet
hjp

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 maart 2006 12:41 PM
  [ # 8 ]
hjp schreef:

Is het niet zo dat als een startmotor defect is dat ‘t ie dat dan ook is. (en dus niet af en toe niet werken?)
Groet
hjp

De startmotor zit van binnen ook vol met elektrische verbindingen. Een haperende koolborstel of iets dergelijks of iets dergelijks en je hebt hetzelfde. Je kan in plaats van voor een sloop exemplaar gaan hem ook eens uit elkaar halen en schoonmaken van binnen.

Profiel  
 
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 01:01 PM
  [ # 9 ]
mpostma schreef:
hjp schreef:

Is het niet zo dat als een startmotor defect is dat ‘t ie dat dan ook is. (en dus niet af en toe niet werken?)
Groet
hjp

De startmotor zit van binnen ook vol met elektrische verbindingen. Een haperende koolborstel of iets dergelijks of iets dergelijks en je hebt hetzelfde. Je kan in plaats van voor een sloop exemplaar gaan hem ook eens uit elkaar halen en schoonmaken van binnen.

Bedankt
Is goed bedoeld advies en ik geloof meteen dat dat onderdeel vol zit met elektr.verbindingen. Daarom juist wordt het voor mij moeilijk om het zelf schoon te maken. Ik ben een totale leek op dit gebied. Om eerlijk te zijn, moet ik eerst nog ontdekken waar de startmotor zit (links boven in het motorcompartiment?) Ik heb een aanvraag voor een startmotor gedaan middels de onderdelenzoeker om eens te kijken wat zo’n onderdeel kost.
Reviseren kost natuurlijk ook veel tijd en ik heb de auto vaak nodig.
Misschien nog een vraag; kost het in-en uitbouwen v.d. startmotor veel demontagetijd?
groet.
hjp

Profiel  
 
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 02:56 PM
  [ # 10 ]

Hallo,
Ben ik nog even weer.
Ik ben even op internet gaan zoeken naar ‘startmotor’, weetnu hoe zo’n ding eruit ziet, kon ‘em dus onder de motorkap ook vinden en…..ik heb de bedradingen waar ik kon ingespoten (4wd) en vervolgens, zoals geadviseerd een tikje met de hamer op het onderdeel en wat denk je…..?
hij start weer. Grandioos.
Waar een forum als dit al niet goed voor is en bedankt voor het gegeven advies.
Overigens kost een 2e hands startmotor met gem 2 a 3 mnd garantie, bij de sloopbedrijven varierend van 40 tot 55 euro.

Nogmaals dank.
HJP

Profiel  
 
hjp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 06 maart 2006 03:02 PM
  [ # 11 ]

Echt de laatste keer;
Mijn dank gaat mn uit naar MPostma
Sorry. ik ben nieuw op dit forum en zag pas later uw naam.
Bij deze rechtgezet.
groet
hjp

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 maart 2006 03:09 PM
  [ # 12 ]
hjp schreef:

Echt de laatste keer;
Mijn dank gaat mn uit naar MPostma
Sorry. ik ben nieuw op dit forum en zag pas later uw naam.
Bij deze rechtgezet.
groet
hjp

Nou, graag gedaan Wink

Dat tikje heeft met name zin als ie het niet wil doen. Onthoud de truuk dus nog maar even. Uit elkaar halen van startmotor is niet zo veel gecompliceerder dan het demonteren ervan. Als je a-technisch bent is dat denk ik al niet aan te raden.

Zie t ff aan. Mocht ie het weer eens niet doen, hanteer de truuk met de hamersteel (gewoon een stevige tik, maar niet gaan rammen) en hopelijk kun je dan weer starten. Het is fijn dat je hem nu in elk geval kan vinden. Echter, ik gok dat je tzt toch wel aan een andere startmotor toe bent. Al kan ie het nog lang uithouden met zo nu en dan een tik geven.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook