Radio willen aansluiten, start niet meer.
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 16 juni 2016 08:04 PM

Met onze xsara was ik bezig met de radio aan het aansluiten. Een vorige eigenaar heeft in de draadjes zitten knippen dus ik probeerde de orginele bedrading weer in orde te maken.

Wat denk je? Geen radio maar start ook niet meer. Geen sleutelherkenning icoon.

Timelock? Wanwege gekloot met de bedrading?

Of een groter probleem?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 juni 2016 08:27 PM
  [ # 1 ]

Ik zou eerst even de accu pool er een paar uurtjes af halen. Wie weet is het simpel…

Welk bouwjaar is de Xsara?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 juni 2016 09:28 PM
  [ # 2 ]

Contact lang aan laten staan? Ik heb ook wel eens problemen gehad met de startblokkering toen de accuspanning te laag was. Uiteindelijk bleek die accu z’n beste tijd gehad te hebben.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 16 juni 2016 09:53 PM
  [ # 3 ]

Xsara is van 2001. 2de serie dus.

F*cking elektronica. Ik wil weer een daily bx diesel!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 juni 2016 10:07 PM
  [ # 4 ]

Deze tip kreeg ik laatst.
Picasso is toch ook een soort Xsara…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1954175/

Profiel  
 
EvelienBX
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 17 juni 2016 03:59 PM
  [ # 5 ]

Kom op Daan, zeg het! Vertel het ze! Very Happy
Vertel maar dat ik hem gemaakt heb Very Happy

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 juni 2016 04:43 PM
  [ # 6 ]

Laughing

 

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 juni 2016 04:55 PM
  [ # 7 ]
EvelienBX schreef:

Kom op Daan, zeg het! Vertel het ze! Very Happy
Vertel maar dat ik hem gemaakt heb Very Happy

very good

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 juni 2016 07:41 PM
  [ # 8 ]

Evelien heeft vandaag de Xsara gemaakt. Ze is als speurneus op internet gaan zoeken en heeft zich verdiept in autotechniek. Ze heeft de gebroken zekering kunnen vinden en vervangen.

Trost op haar!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 juni 2016 07:56 PM
  [ # 9 ]

Ja, da’s wel even wat anders dan een motor verwisselen!
Helemaal top, Evelien!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 juni 2016 10:19 PM
  [ # 10 ]

hieronder volgt nog de Beleving van Evelien, die vol trots op facebook had gemeld dat ze de xsara heeft gemaakt. En trots mag ze zijn. Ik heb niks met elektronica of computers.

Evelien:

“Ik ben trots op mezelf! Door de techneut uit de hangen, weer een hoop gedoe en geld bespaard! Very Happy
Sinds maandag heb ik een nieuwe auto. Een sportieve Xsara Coupé. Nette auto en doet wat hij moet doen… rijden!
Maandag met vlag en wimpel door de APK gekomen, dus kon weer een tijdje vooruit. Althans, dat was de bedoeling…
Gisteren avond wilde Daan Mekking me verrassen door de autoradio van mijn Peugeot V6 erin te bouwen en diens goede speakers. Maar dat ging niet geheel volgens plan. Daan had netjes de radio ingebouwd, maar toen ging het mis. De radio had waarschijnlijk een flinke storing in het elektronisch circuit veroorzaakt. Auto was volledig lam gelegd en wilde met geen mogelijk meer starten! Zwaar waardeloos dus.
Daan deed er alles aan om het weer voor elkaar te krijgen. Radio er weer uit, bedrading nagekeken, zekeringen, maar de auto wilde niet meer starten…
Mooi klote dus… De startmotor draaide rond, maar verder gebeurde er weinig. Daan schoot helemaal in de stress. ‘AUTO’S MET ELEKTRONICA ZIJN GEWOON KUT!’ Klonk er niet zo heel subtiel door de tuin. “Waarom moet dat ding dat ook vol met computers zitten?! Wat ben ik blij met mijn BX die gewoon mechanisch is!!’.
Nouja, zo ging het nog wel even door… Ik baalde er ook goed van, net APK, ding deed het keurig tot die radio erin kwam. En met het weer van de afgelopen dagen zag ik het ook niet zo zitten om David met de fiets naar school te brengen.
Daan heeft gisteren avond te vergeefs van alles geprobeerd. Zat er dan ineens een fout in de sleutelherkenning? Want er brandde ineens wel een lampje op het dashboard… Daan kwam tot de conslussie dat de auto in ‘antidiefstalbeveiliging’ was geschoten, maar hoe kreeg je er dan weer af?
Maar ja zijn humeur werd er in ieder geval niet beter op en dat van mij ook niet…
Terwijl Daan nog stug en eigenwijs dingen probeerde (terwijl hij het eigenlijk ook niet meer wist waar hij het zoeken moest) ging ik even googlen.
Nou en ik moet zeggen. Daan was heus niet de enige die de auto volledig lam gelegd heeft na het plaatsen van een radio! Poeh, heel google stond vol. En nee, niet alleen Citroën, de Duitse en Italiaanse merken konden er ook wat van. Leuk joh elektronica!
Er kwamen zelfs horror verhalen voorbij dat de complete BSI (computer die je elektrisch circuit aanstuurt) kapot zou zijn gegaan door piekstroom van de radio. Of het verkeerd aansluiten ervan.
Dan was je ver van huis als dat ding kapot bleek.
Overal las ik dat mensen de auto te vergeefs naar garages hadden gebracht. Auto’s werden compleet uitgelezen aan de computer, maar niets bleek te helpen. Zelfs garages wisten het niet!
En toch kwam ik steeds terug bij een aantal korte antwoorden van mensen die heel zeker leken te zijn. “Joh, dat is gewoon een zekering die geknald is door piekstroom van de radio”. Maar ja die controleer je toch als eerst? En dat had Daan intussen ook al 100 keer gedaan. ALLE zekeringen nagekeken en zelfs vervangen, niet alleen die in het dashboard, maar ook die onder de motorkap.
We hebben ons er maar bij neer gelegd. ‘Breng dat ding maar naar de garage’. Mopperde Daan. ‘Ik weet het ook niet meer!’
Vanmorgen zat het me toch niet lekker. Ik had er wakker van gelegen.
Daan had alle zekeringen dus gecheckt. Daar zat het niet in. Maar ik vond het zó belachelijk dat waarschijnlijk een piekstroom van de radio een complete computer in je auto kan vernietigen. Ik vond het stom. Zo’n ding moet daar toch tegen beveiligd zijn?
Daan had er in ieder geval geen zin meer in. “Ik heb een hekel aan computers in auto’s. Kan daar gewoon niks mee’!
Klopt, dat is Daan’s ding ook gewoon niet. Maar er ging bij mij een lampje branden. Evelien + Computer = Goede combi… Autocomputer? Nou ja, een computer is een computer. Toch?
Dus vanmorgen ging ik googelen en googelen. Waar kon ik die computer vinden en wat moest ik er mee doen?
Na een paar uur kwam ik op een Franse site uit. Snapte er geen kloot van! Maarrr… er stonden foto’s bij. En ik kan wel plaatjes kijken. Razz Dus als een soort stripverhaal ‘las’ ik de plaatjes. En warempel, ik kwam erachter waar die computer verstopt zat. En ja, hij zag goed verstopt! Wat een plek…
Ik trok de stoute schoenen aan (slippers eigenlijk) en ging gewapend met mijn telefoon en wat gereedschap naar de auto.”

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 17 juni 2016 10:19 PM
  [ # 11 ]

“Ik zag een ravage aan zekeringen in de auto liggen. Zoals Daan hem achter gelaten had kon je gelijk zien dat hij uit wanhoop ermee gestopt was. Het hele dashboard lag nog half open.
Wat natuurlijk weer een voordeel had voor mij, scheelde me weer wat werk.
Goed… als eerst viel me op dat die plaatjes er toch anders uitzagen dan bij mij auto. Maar toch, ik wist nu waar ik zoeken moest. En wát ik zoeken moest.
Wat een ellende, wat een gedoe, maar ik kwam aan bij de computer, het hart, van de auto! Tjaa, gewoon een zwart doosje met wat stekkers. En nu?
Ik hou er wel van om dingen te slopen, dus ik trok wat draden aan de kant en daar kwamen een paar prachtig verstopte zekeringen tevoorschijn. Van de BSI! Ontzettend goed verstopt, echt een hel om erbij te komen, maarrrr ze waren dus aanwezig. Kon er alleen nog niet écht bij. Zag ze alleen zitten en ik werd ineens helemaal blij, want… ik zag er één tussen zitten die wel degelijk kapot was! Ik sprong bijna een gat in het dak van de auto. Dat moest gewoon het probleem zijn! Ik was zo dichtbij, maar toch ook ver weg, want kwam er nog met geen mogelijkheid bij…. Zat nog van alles voor en tussen en over en in en blehhh…
In de tussentijd was het al tijd om David op te halen. Dus vol goede hoop sprong ik met Marloesje op de fiets, denkend aan de zekering.
Gelukkig viel de regen mee en al snel waren we weer thuis. Ik dook gelijk weer in het dashboard van de auto. Met een tang kreeg ik met wat moeite de kapotte zekering eruit. Dus snel zocht ik een vervangende zekering in het zekeringenbakje. Maar uitgerekend die lag er natuurlijk niet tussen! Grrr… “Oh wacht! Er staat nog een half gesloopte Peugeot in de schuur’. Dus ik vloog snel naar de Peugeot en ik had beet. De keuze was nog reuze en de goede zekering was aanwezig in het zekeringenkastje van de Peugeot. Zo blij als een kind rende ik terug naar de Xsara. Maar die blijdschap was van korte duur. ‘Hoe komt ik daar ooit bij!?’.
Na veel gepruts, gescheld, bloed, zweet en tranen en hulp van David (die het lampje vast hield) heb ik uiteindelijk de zekering kunnen vervangen. En toen het was daar het moment van de waarheid, was het probleem opgelost!?
JA!!!! Hij startte weer als een zonnetje! En ik ben helemaal trots op mezelf Very Happy
Hele auto plat door één zo’n klein rot onderdeeltje! Maaarrr ik heb het probleem gevonden en opgelost. Heb geen garage meer nodig joh! Wink Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 juni 2016 09:50 AM
  [ # 12 ]

Haha mooi verhaal!

Toch iets “simpels” dan gelukkig Wink

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 18 juni 2016 11:19 AM
  [ # 13 ]

Opgesierd met wat foto’s voorpagina waardig toch?

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 18 juni 2016 11:17 PM
  [ # 14 ]

Ja wat foto waar dat ding zit is wel handig voor de volgende 😄😄

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook