Koelvloeistof vervangen?
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 18 juni 2016 03:56 PM

Toen ik vorige week van de Algarve naar Ronda reed met een temperatuur van 38 graden ging na de derde
lange klim mijn temperatuur lampje aan. Gelukkig kon ik snel een parkeerplaats opdraaien en heb
de radiator dop half open gezet(met doek tegen verbranding). Half uurtje gewacht en genoten van het
prachtige uitzicht.Toen ik de dop er helemaal afhaalde ongeveer 3/4 liter water bij gevuld
en ze reed weer als vanouds.Mijn vraag is : toch maar koelsysteem aftappen en met nieuwe koelvloeistof
vullen? Weet niet of de combinatie water en koelvloeistof slecht zou kunnen zijn.Alvast dank voor jullie
suggesties.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 juni 2016 07:39 PM
  [ # 1 ]

Ooit met mijn toenmalige DSuper 5 gehad. Blok en radiator zaten vol met kalk. Maar dat was in de tijd dat mensen ‘s zomers nog gewoon drinkwater in hun systeem gooiden. Na spoelen met een hoop azijn was het over.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 juni 2016 07:49 PM
  [ # 2 ]

Tegenwoordig wordt veel KVS sterk aangeleverd en moet met water gemengd worden.
Persoonlijk zou ik 3/4 liter water op ruim 10 liter KVS niet zo erg vinden.

Maar KVS hoor je wel elke zoveel jaar/km te vervangen. Vaak hebben de garage bedrijven speciale PH kaartjes waarmee ze kunnen meten of het aan vervanging toe is.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 juni 2016 10:35 PM
  [ # 3 ]
pokke schreef:

Mijn vraag is : toch maar koelsysteem aftappen en met nieuwe koelvloeistof
vullen? Weet niet of de combinatie water en koelvloeistof slecht zou kunnen zijn.Alvast dank voor jullie
suggesties.

Het is in ieder geval beter dan géén vloeistof!  Wink
Maar de eigenschappen zijn natuurlijk wel veranderd na het “verdunnen” met water.
Zeker als de auto niet vorstvrij staat is het zaak om de kvs te wisselen…

Profiel  
 
pokke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-12-2015

- ID/DS D Super 5
Gepost: 19 juni 2016 10:18 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jullie reacties.Aan de slag vanmiddag.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 juni 2016 10:44 AM
  [ # 5 ]

In elk geval krijg je kalkaanslag in het systeem als je er (niet gedemineraliseerd) water in gooit.
Als je die kalk er niet uit haalt blijf je tobben.
Dus: als je het echt grondig wilt doen is dit de weg: eerst kalkvrij maken en dan koelvloeistof er in.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook