6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
DS-TT film: De ontsteking
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 05 augustus 2015 01:45 AM
  [ # 76 ]

Mooie instructie weer. Als aanvulling zou ik het volgende willen opmerken:

- zorg dat de buitenkant van de verdeleras (die ervoor zorgt dat de contactpuntjes open en dicht gaan) op het sleepgebied van het nokje van de contactpuntjes voorzien wordt van een dun laagje vet. Dit resulteert in een langere levensduur van het nokje, en zo zal de contacthoek langer ‘goed’ blijven staan. Het slijten van het nokje heeft direct gevolg voor de contacthoek, en daardoor ook het ontstekingstijdstip.

- indien er zich bovenop de verdeleras, dus direct onder de rotor, een viltje bevindt, dan is het verstandig om deze bij het onderhoud te voorzien van 2 druppeltjes olie. Niet meer dan 2, de boel moet gesmeerd blijven, maar ook niet meer dan dat.

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 11 augustus 2015 09:01 PM
  [ # 77 ]

Ter aanvulling op mijn eerdere bericht. Met de slinger tornen is geen probleem. De eerste keer had ik het handvat op een onhandige stand in de slinger gestoken, maar je kunt hem gewoon zo plaatsen dat je goed bij de slinger kan met je linkerhand, terwijl je met rechts de pen in het gat duwt. Dan gaat het prima.

Oh, en inderdaad wordt er geen versnelling geselecteerd als je de koppelingshendel onder het dashboard hebt “vastgezet”.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 20 juni 2016 05:40 PM
  [ # 78 ]

ik ben een beetje in de war nu. We hebben een ID uit 1963. Originele motor en versnellingsbak, geen gradenboogje. Als ik de ontsteking ga afstellen, dan moet ik hem bij stationair toerental met de vacuumvervroeger ontkoppeld op 11 nokkenaspoelie graden (=1 cm naar rechts t.o.v. BDP gezien vanuit de bestuurderstoel) afstellen toch? In de film en in enkele posts lees ik 11 graden stationair, in de tabel en in andere posts lees ik 11 graden bij 2000 toeren (echter is de vacuumvervroeger ontkoppeld tijdens het afstellen…) Ik heb een gewone stroboscoop zonder toeters en bellen dus een toerentalmeting is helaas geen optie. Curve C2 en D1 volgens de tabel.
Op het moment stottert de auto op zowel benzine als op LPG. Nadat ik de kleppen heb gesteld ga ik dus de ontsteking fijn afstellen.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 juni 2016 08:14 PM
  [ # 79 ]

Je schrijft “11 nokkenaspoelie graden (=1 cm naar rechts t.o.v. BDP gezien vanuit de bestuurderstoel)”
Ik begrijp het vast verkeerd, maar zie niet helemaal wat de bestuurdersstoel hier mee te maken heeft; moet je niet 11 graden vervroeging hebben door de verdeler TEGEN DE KLOK IN te draaien, dus naar LINKS t.o.v. BDP?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 juni 2016 08:41 PM
  [ # 80 ]

De tabel en grafieken met beschrijving in het handboek zijn nogal verwarrend en dan ook nog door elkaar heen krukas en nokkenas graden.
Om het eenvoudig te maken heb ik in de film gekozen om voor alle motor typen 11 nokkenas gaden bij stationair als voorontsteking te adviseren. ( Hoewel dus in het WPH bij sommige modellen een andere methode geadviseerd wordt). Met dit advies zit je hooguit 0,5 gr mis.
Beredeneer even goed welke kant op de vooronsteking is. 11 nokkenas graden is 1 cm op de krukas poelie.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 juni 2016 11:23 PM
  [ # 81 ]

Egbert, je schrijft “11 nokkenas graden is 1 cm op de krukas poelie.”
Weet je zeker dat je krukas-poelie bedoelt, of hebben we het eigenlijk over de nokkenas-poelie?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juni 2016 01:42 AM
  [ # 82 ]

Je bent me net voor!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 juni 2016 08:22 AM
  [ # 83 ]

Foutje
11 graden is 1cm op de NOKKENAS POELIE.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 21 juni 2016 07:09 PM
  [ # 84 ]

inderdaad, de nokkenaspoelie! Wat ik bedoelde met ‘vanuit de bestuurdersplek gezien’ is dus niet vanaf het vooraanzicht van de auto maar de orientatie van het motorruim vanuit de auto gezien. links= de kant waar de dynamo zit, rechts= de kant waar de slang vanaf de waterpomp naar de radiator gaat. volgens mij is dit voor alle typen gelijk aangezien de accubak en dergelijke nog wel eens verschilt per bouwjaar of land van herkomst. gezien in die orientatie begint de gradenboog in het filmpje links op 0 en loopt ie naar rechts op.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook