4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
DS-TT film: De ontsteking
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 juni 2015 08:09 AM
  [ # 46 ]

Mooie film, weer zeer leerzaam!

Ook al is het voor mijzelf niet van toepassing heb ik nog wel een vraag.
Er wordt verschillende keren gezegd dat je aan het wiel kan draaien in de 4de versnelling om de motor op het juiste punt te krijgen.
Hoe doe je dat dan bij een BVH of zelfs een BVA? Als ik zie hoe precies je moet zijn kom je met de startmotor niet snel op het juiste punt uit lijkt me.

Profiel  
 
takkie swee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009

- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 juni 2015 08:10 AM
  [ # 47 ]

Weer heel leerzaam en leuke film! Het geeft mij als beginnend sleutelaar precies dat duwtje in de rug om het zelf te proberen. Met het WPH op schoot zie je al snel veel beren op de weg.

Ik heb twee vragen:

1) Ik neem aan dat je bij de 123 ontsteking en de juist ingestelde curve nog wel de de verdelerkap ‘op tijd’ moet zetten met behulp van gradenboog/stroboscoop?
2) De bougie van mijn eerste cilinder zit met helicoil. Die kan ik niet zomaar eruit- en erin draaien, nietwaar? Je kan het wsch ook met de andere cilinders doen. Dat wordt al genoemd in het filmpje. Wat verandert er precies als jet op de vierde cilinder doet, of makkelijker bereikbaar, de tweede bv?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 juni 2015 08:22 AM
  [ # 48 ]
demuywo schreef:

Ik heb er nooit iets aan gedaan, zo gekocht Wink

Hieruit begreep ik dat je een 123 gekocht hebt en zonder in te stellen in je auto gemonteerd had cheese

ik heb wel zo iemand in Le Mans zien aankomen , de avond voor vetrek nog snel gemonteerd ,

en dat reed toch niet zo goed Rolling Eyes

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 juni 2015 08:59 AM
  [ # 49 ]
Arjan Verkade schreef:

Hoe doe je dat dan bij een BVH of zelfs een BVA? Als ik zie hoe precies je moet zijn kom je met de startmotor niet snel op het juiste punt uit lijkt me.

Bij een BVA kan het niet, een BHV wel want daar kun je gewoon de koppeling aan- en uitzetten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 26 juni 2015 09:34 AM
  [ # 50 ]

Een curve instellen bij de 123 kan alleen bij de latere modellen. Zelf heb ik nog 2 123ontstekingen met een vaste curve.

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 26 juni 2015 10:38 AM
  [ # 51 ]

In het filmpje wordt gesteld trouwens dat er bij stationair geen vervroegingscurve meer actief is. Dat klopt niet helemaal als ik de curves in het WPH bekijk (C9 t/m 11).

In geval van de C9 curve heb deze curve:
500 rpm 10 graden krukas ( 5,5 nokkenas)
600 rpm 11 graden krukas ( 6)
700 rpm 12 graden Krukas (6,5)
800 rpm 13 graden Krukas (7)

Zie fig2 pag 3 D210-0

Oftewel een steile curve 1 graad per 100 toeren. Nou draait een motor nooit helemaal stabiel ( zelfs mijn 23 megasquirt niet, die fluctueert 50-75 toeren). Als je de curves bekijkt bij 2000 toeren zie je dat ze daar veel minder steil zijn ( gemiddeld een halve graad per 100 toeren). Kortom is het afstellen op stationair veel onnauwkeuriger.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juni 2015 10:43 AM
  [ # 52 ]
takkie swee schreef:

1) Ik neem aan dat je bij de 123 ontsteking en de juist ingestelde curve nog wel de de verdelerkap ‘op tijd’ moet zetten met behulp van gradenboog/stroboscoop?

Dat klopt.

takkie swee schreef:

2) De bougie van mijn eerste cilinder zit met helicoil. Die kan ik niet zomaar eruit- en erin draaien, nietwaar? Je kan het wsch ook met de andere cilinders doen. Dat wordt al genoemd in het filmpje. Wat verandert er precies als jet op de vierde cilinder doet, of makkelijker bereikbaar, de tweede bv?

in wezen niks maar je moet de stroboscoop dan op bougie 2 aansluiten bij meten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 26 juni 2015 11:49 AM
  [ # 53 ]

Maar bij de tweede cylinder kun je de pen in gat methode niet gebruiken om het je gradenboog te controleren.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juni 2015 11:51 AM
  [ # 54 ]

Nee. Daar bepaal je BDP door de bougie eruit te draaien en met pen of schroevendraaier te meten. Rotor bij kabel 2! vervolgens merk je je poelie wiel bij 0 graden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 juni 2015 12:43 PM
  [ # 55 ]
ijcobar schreef:

In geval van de C9 curve heb deze curve:
500 rpm 10 graden krukas ( 5,5 nokkenas)
600 rpm 11 graden krukas ( 6)
700 rpm 12 graden Krukas (6,5)
800 rpm 13 graden Krukas (7)

 

Vanwege dergelijke vergissingen kiezen wij in de film juist voor afstellen op stationair. Want die curven hebben het over het toerental van de verdeler (= toerental nokkenas) en vervroeging van de verdeler!! Bekijk de curven maar eens goed.
Dit zijn dus de ernstige fouten die je makkelijk maakt. Het WPH werkt door elkaar met nokkenas en krukas graden, maar ook met nokkenas en krukas toerentallen. Je moet erg goed zoeken om te achterhalen wat ze waar zeggen.
In dit draadje maken nu dus al 2 niet de minsten op dit forum een nokkenas/krukas fout ( Waterman een paar posts terug en nu IJcobar ook). Dat is het hoofd argument ( en niet dat van de toerenteller) waarom wij voor de versimpeling gekozen hebben.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
JeroenK
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 18-04-2015

- ID/DS Dsuper5
Gepost: 26 juni 2015 04:20 PM
  [ # 56 ]

Interessante discussie. Omdat einddoel 3ms voorontsteking is vraag ik me af of er ook met een oscilloscoop kan worden gemeten. Je kan dan namelijk de echte voorontsteektijd meten over je hele toerenbereik zonder het echte toerental te kennen en zonder omrekenen naar graden. Een kanaal is dan de primaire kant van de bobine en andere kanaal moet een elektrische trigger krijgen wanneer zuiger op BDP is. Heb dit echter nog nooit gedaan en ik denk dat het triggeren op BDP lastig zal zijn.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2956
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 juni 2015 05:46 PM
  [ # 57 ]

Hier spreekt duidelijk een echte elektronicus.
De 3ms is een grove indicatie, hangt van nogal wat factoren af. Bv bij armer mengsel moet de tijd langer zijn,.....

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 juni 2015 10:04 PM
  [ # 58 ]

En daarom nodigen we Jeroen uit om een proefopstelling te maken om dit te verifiëren!
Aangezien we geen last meer hebben van de negatieve energie, kunnen we nieuwe inzichten alleen maar toejuichen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brokkenpiloot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 29-05-2005

Gepost: 27 juni 2015 03:01 PM
  [ # 59 ]

Weer een mooi instructief filmpje!

Een vraag kwam echter wel bij mij op m.b.t. de contactpunt afstand
Egbert stelt ze op 0,4mm, niet dat ik zijn kennis in twijfel trek, maar het WPH spreekt voor een Ducelier ontsteking van 57 graden contacthoek
Is er een omrekenfactor tussen deze contacthoek en de puntafstand?

Of steekt het niet zo nauw en is de 0,4mm een soort van ‘praktijk vuistregel’

DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9908
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 juni 2015 03:48 PM
  [ # 60 ]

Bij 0,4 mm zal de contacthoek ongeveer kloppen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook