CX GTi uit winterslaap halen
jantinusluinge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-2016

Gepost: 30 juni 2016 03:19 PM

mijn cx moet nu na 21 jaar in winterslaap te hebben gestaan wakker gemaakt worden…...spannend
vandaag wordt de auto uit de stalling gesleept en zal zsm op transport gaan naar mijn eigen garage.
advies hoe dit alles aan te pakken van harte welkom!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 juni 2016 03:21 PM
  [ # 1 ]

Ik lees graag mee, welkom hier.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 30 juni 2016 03:44 PM
  [ # 2 ]

Leuk veel foto’s plaatsen Smile, hoop voor je dat het blok na 21 jaar niet vast zit! Verwacht dat veel pakkingen en slangen na zo’n tijd wel redelijk zijn uitgedroogd, ben benieuwd of de schade van het stil staan mee valt.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 juni 2016 04:07 PM
  [ # 3 ]

Regel een platte kar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantinusluinge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-2016

Gepost: 30 juni 2016 05:08 PM
  [ # 4 ]

eerste foto als avatar geplaatst. dit was mijn laatste rit in oktober 1994 door ardennen. ff “pitstop"gemaakt….

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 30 juni 2016 05:14 PM
  [ # 5 ]
jantinusluinge schreef:

eerste foto als avatar geplaatst. dit was mijn laatste rit in oktober 1994 door ardennen. ff “pitstop"gemaakt….

Deze schone slaper is dus ook al ruim 22 jaar in jou bezit, hoezo deze lange winterslaap?

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 30 juni 2016 08:21 PM
  [ # 6 ]

Heb je al een plan van aanpak als ie in de schuur staat?

Profiel  
 
jantinusluinge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-2016

Gepost: 01 juli 2016 10:59 AM
  [ # 7 ]

doordat ik een klein ongelukje heb gehad is de auto in de stalling gegaan. intussen worden er kinderen geboren en gaat het leven door. de bedoeling was dat de cx in de komende 10 jaar weer up to date gebracht zou worden, echter door verkoop van de boerderij waarin hij gestald staat wordt dit vervroegd.gisteravond hebben we hem uit de stalling kunnen krijgen, nu moet hij geheel gerestaureerd worden.

plan van aanpak is welkom.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 01 juli 2016 11:15 AM
  [ # 8 ]

Geen idee wat voor emotionele waarde deze CX voor je heeft en wat er precies gedaan moet worden maar vaak is vervangen voor een goed exemplaar goedkoper dan het restaureren van een auto met veel werk

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 juli 2016 11:42 AM
  [ # 9 ]

De kosten van een restauratie zijn natuurlijk volledig afhankelijk van hetgeen je zelf kan doen.
Bij een volledige uitbesteding kan het inderdaad flink in de papieren lopen, maar als je alles in eigen beheer doet slechts de kosten van de benodigde onderdelen.

Daarnaast, ook een aan te schaffen CX zal enige aandacht moeten krijgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 01 juli 2016 11:44 AM
  [ # 10 ]

Eerst eens kijken hoe hij eraan toe is, stel dat hij knetterhard is, zou zonde zijn om zoiets weg te gooien.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 juli 2016 08:31 PM
  [ # 11 ]

Wat je zelf kan doen:

Brandstoftank legen, want de brandstof is waarschijnlijk vergaan.
Een beetje afhankelijk van het model is die tank er geloof ik wel makkelijk onder vandaan te krijgen.
Flink omspoelen.
Vóór het terugplaatsen rubber leidingen vervangen.
Onder de motorkap ook alle brandstofleidingen op uitdroging controleren en eventueel vervangen.
Dan hangt het er nog vanaf of je een disributieriem of-ketting hebt. (wat voor CX is het eigenlijk en welk bouwjaar?)
Een D-riem is officieel na 10 jaar aan vervanging toe. Ketting hoeft meestal niet vervangen.
Als de riem er nog niet zo veel kms op zit en je ziet geen overmatige slijtage zou je het er voor eventjes op kunnen wagen(eigen risico!).
Als de motorolie nog niet veel kms heeft meegedraaid zou je een proefstart kunnen wagen.
Maar vóór de start zou ik zelf het klepdeksel lichten en met een oliespuit alle bewegende onderdelen smeren.
Bij een benzinemotor zou ik de bougies eruit halen en dan met losgekoppelde bobine een aantal seconden starten, dit om oliedruk op te bouwen. Daarna bougies er weer in en bobine aansluiten.
Starten met verse benzine. Injectie start meestal meteen, bij een carburateur moet de benzine eerst van verre komen, dus dat duurt even. Ik help zelf even door een scheutje tweetakt in de carburateur te gooien.
Dan heb je al een aardig begin gemaakt en kan je inschatten wat er allemaal mechanisch vervangen moet worden.
LHM en bollen vrijwel zeker.
Motorolie en -filter zou ik ook doen.
Koppeling kan vastzitten. Ik weet net of de platen bij een CX makkelijk te bereiken zijn zonder de motor eruit te halen, bij een DS gaat dat namelijk niet.
Banden goed controleren op scheurtjes.

Iemand nog aanvullingen?

Edit: Je heb weer lekker opgelet H@ns! Ik zie nu pas dat het een GTI is. 4eyes Surprisedops:
Ik weet niet of je de startmotor kan laten draaien zonder aansturing van de injectie?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 juli 2016 09:14 PM
  [ # 12 ]

Dat kan vooral heel makkelijk als je een startonderbreker heb Wink
Maar dat heeft een serie 1 niet…

Maar ik proef uit dit verhaal dat jantinusluinge de klus niet zelf wil doen, of heb ik het mis?

Ik denk dat het eerste advies is om naar een garage te gaan die grote ervaring heeft met oude auto’s. En liefst nog op zeer regelmatig basis aan CXen werkt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook