toerentalsensor foutcode 41 Ax monopoint
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 05 maart 2006 04:32 PM

Hallo allemaal,Na weer geen koude start in één keer heb ik mijn ecu uitgelezen op de juiste manier. Te beginnen met code 12 toen kwam alleen code 41 (toerentalsensor volgens de zx ecu op jullie site) eruit gevolgd door code 11.
Heeft dit er nou mee te maken want de motor liep dus nog niet.En waar zit die sensor en kan ik dat dan vervangen?
Ik hoor graag jullie meningen.

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 05 maart 2006 05:36 PM
  [ # 1 ]

Deze code (41) kun je negeren; dit verschijnt altijd bij uitlezen van dit type. Er is dus niks aan de hand met je MM !
De toerentalsensor zit niet aangesloten( af fabriek) .
De sensor zit t.h.v. het plastic stofkapje tussen motor en v-bak aan de voorzijde. De losse bruine stekker bij de bobinesteun is van de sensor.

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 05 maart 2006 09:08 PM
  [ # 2 ]
cms-je schreef:

Deze code (41) kun je negeren; dit verschijnt altijd bij uitlezen van dit type. Er is dus niks aan de hand met je MM !
De toerentalsensor zit niet aangesloten( af fabriek) .
De sensor zit t.h.v. het plastic stofkapje tussen motor en v-bak aan de voorzijde. De losse bruine stekker bij de bobinesteun is van de sensor.

Oke, dat dacht ik al maar hoe kan het dan dat mijn auto niet in één keer start als ie koud is? Ik heb alles nagekeken van benzinetoevoer tot de vonk aan toe. Er is een nieuwe verdeelkap opgezet de oude was wel versleten. Hij doet het meestal na twee keer starten en dan nog moet ik gelijk een beetje gas erbij geven anders slaat ie uit. Als die eindelijk start loopt ie verder perfect. En raar dat ie daarvoor geen foutcode aangeeft dan alleen 41.

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 05 maart 2006 09:41 PM
  [ # 3 ]

Bij deze uitvoering zit de ontsteking niet geïntegreerd in de ecu; fouten in onderdelen v.d. ontsteking worden dus niet opgeslagen, hooguit de gevolgen hiervan.
B.v. een slecht werkende ontsteking kan als gevolg een foutmelding “mengselregeling niet correct” geven, waardoor je evt. de lambdasonde zou verdenken.
Controleer zaken als de bobine, ontstekingsmodule, bougiekabels en bougies.
Ook belangrijk is een correcte klepspeling!

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 05 maart 2006 10:12 PM
  [ # 4 ]
cms-je schreef:

Bij deze uitvoering zit de ontsteking niet geïntegreerd in de ecu; fouten in onderdelen v.d. ontsteking worden dus niet opgeslagen, hooguit de gevolgen hiervan.
B.v. een slecht werkende ontsteking kan als gevolg een foutmelding “mengselregeling niet correct” geven, waardoor je evt. de lambdasonde zou verdenken.
Controleer zaken als de bobine, ontstekingsmodule, bougiekabels en bougies.
Ook belangrijk is een correcte klepspeling!

Dus volgens jou kan er een zwakke vonk bij het begin van de start zijn? Dus de bobine zelf geeft te weinig power? Hoe meet ik dit dan eventueel?
Ik heb sinds een week of twee een nieuwe accu gemonteerd omdat ik vond dat de startmotor niet snel genoeg rondgaat met starten en ik starte hem gauw leeg, alleen met deze nieuwe accu (44Ah) gaat ie nog steeds niet vlot rond vind ik vergeleken met mijn andere auto die ook een nieuwe accu moest die gaat echt een stuk sneller rond en start gelijk (Suzuki allto)Als de motor van de ax loopt geeft de voltmeter netjes 13,8 aan dus de dynamo laadt wel. Als de startmotor defect aan het gaan is omdat ie zo langzaam rondgaat heeft dit dan te maken met een moeilijke koude start?

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 05 maart 2006 10:40 PM
  [ # 5 ]

Een goed starttoerental is een eerste voorwaarde voor een vlotte start.
Als je accu te zwak is daalt de klemspanning tijdens starten dusdanig dat een goede werking van de ontstekingsinstallatie in gevaar komt.
Bij een laag starttoerental is de cylindervulling en compressie- einddruk te laag( mengsel is dus slecht brandbaar )
13,8 volt is trouwens minimaal voor goed bijladen ( 13,8 - 14.5 V )
Controleer de laadspanning als de accu helemaal vol is; doe dan de verlichting en de aanjager aan. Als de afgeregelde spanning onder de 13.8 V komt, is waarschijnlijk de dynamo slecht ( ingebouwde regelaar).
Indien dit allemaal oké is moet je de startmotor en/of de accukabels, accupolen en bevestigingspunten controleren(meten)

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 05 maart 2006 11:33 PM
  [ # 6 ]
cms-je schreef:

Een goed starttoerental is een eerste voorwaarde voor een vlotte start.
Als je accu te zwak is daalt de klemspanning tijdens starten dusdanig dat een goede werking van de ontstekingsinstallatie in gevaar komt.
Bij een laag starttoerental is de cylindervulling en compressie- einddruk te laag( mengsel is dus slecht brandbaar )
13,8 volt is trouwens minimaal voor goed bijladen ( 13,8 - 14.5 V )
Controleer de laadspanning als de accu helemaal vol is; doe dan de verlichting en de aanjager aan. Als de afgeregelde spanning onder de 13.8 V komt, is waarschijnlijk de dynamo slecht ( ingebouwde regelaar).
Indien dit allemaal oké is moet je de startmotor en/of de accukabels, accupolen en bevestigingspunten controleren(meten)

Nou ik heb net de accu spanning gemeten was 12.6 en hij laadt nu rond de 14.6 bij. Onder belasting geeft ie ongeveer hetzelfde aan dus ik denk dat nu de startmotor hoofdverdachte is. Heb je nog een idee om dit te testen zonder hem eerst te vervangen? De acuupolen etc zijn netjes schoon.

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 06 maart 2006 12:21 AM
  [ # 7 ]

Controleer de accukabels ( zowel + als - ) op slecht kontakt.
Bevestiging van kabel op startmotor contr. ( wel eerst - pool loshalen )
Boutbevestiging van massakabel aan v-bak.
Kabelogen ( bevestigingspunten) van plus en min kabel contr. op corrosie; evt. doorsolderen .

Indien deze punten in orde zijn en je accuconditie goed is ( evt. laten meten) mag je ervan uitgaan dat de starter slecht is.

Een foefje om je accu/starter te testen gaat als volgt:
Vraag iemand om te starten met de lichten aangezet, terwijl jij naar de lichten kijkt.
Als tijdens starten de lichten beduidend zwakker gaan branden, is de accu slecht of ontladen.
Als de lichten amper zwakker branden ligt het aan de starter of bekabeling.

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 06 maart 2006 12:35 AM
  [ # 8 ]
cms-je schreef:

Controleer de accukabels ( zowel + als - ) op slecht kontakt.
Bevestiging van kabel op startmotor contr. ( wel eerst - pool loshalen )
Boutbevestiging van massakabel aan v-bak.
Kabelogen ( bevestigingspunten) van plus en min kabel contr. op corrosie; evt. doorsolderen .

Indien deze punten in orde zijn en je accuconditie goed is ( evt. laten meten) mag je ervan uitgaan dat de starter slecht is.

Een foefje om je accu/starter te testen gaat als volgt:
Vraag iemand om te starten met de lichten aangezet, terwijl jij naar de lichten kijkt.
Als tijdens starten de lichten beduidend zwakker gaan branden, is de accu slecht of ontladen.
Als de lichten amper zwakker branden ligt het aan de starter of bekabeling.

Ik ga het morgen na mijn werk eens nalopen. Bedankt voor je adviezen en als ik eruit ben lees je het alsnog.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 maart 2006 01:31 AM
  [ # 9 ]

wat CMS schrijft is Spot On the marker.
echter ik wil een klein puntje benadrukken.
kijk heel goed of “de massakabel MINpool naar de Versnellingsbak deugdelijk is.
het is vaak de min naar massa die zulks veroorzaakt.
slecht of traag rondgaan van de startmotor is de 1e aanwijzing daarvoor.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 06 maart 2006 09:19 PM
  [ # 10 ]
kreazyV8wuppo schreef:

wat CMS schrijft is Spot On the marker.
echter ik wil een klein puntje benadrukken.
kijk heel goed of “de massakabel MINpool naar de Versnellingsbak deugdelijk is.
het is vaak de min naar massa die zulks veroorzaakt.
slecht of traag rondgaan van de startmotor is de 1e aanwijzing daarvoor.

mvgr wupke: Wink

Nou vandaag weer alles gemeten,accu laad netjes 13,9 volt bij,accu blijft belast mooi op spanning( loopt wel iets terug maar blijft rond de 12,4) De massa van de versn.bak had ik al goed schoongemaakt en toen heb ik van een collega van mij die een peugeot 1.1 uit 93 heeft,met een zelfde tu motor, zijn auto eens gestart en die startmotor was twee maal zo snel.
En ik was vanmiddag bij een kennis die een bx cannes heeft uit 1990 1.4 en die startte ook veel sneller doordat ik de startmotor véél sneller hoor rondgaan zodat ik tot de conclusie ben gekomen dat het probleem van mijn koude start aan mijn trage startmotor moet liggen.
Nu is mijn vraag kan je de startmotor zelf schoonmaken door hem open te maken en zoja wat moet je dan precies doen?
Tuurlijk kan ik ook een tweedehandsje op de sloop halen of een gereviseerde maar misschien hebben jullie ervaring met het zelf schoonmaken ervan. Ik hoor het graag.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 maart 2006 10:09 PM
  [ # 11 ]

schoonmaken is nagenoeg nutteloos.
het wil misschien 2 weken werken, maar dan is de kans vrij groot dat je hem aan moet duwen om de tuut aan de praat te krijgen.
een 2ehandsje is altijd een optie, maar het garandeerd niks.
met een gereviseerde weet je domweg zeker dat je bij normaal gebruik,er de eerste 5 jaar geen last meer van zult hebben.

en voor de prijs zou ik het niet laten, een startmotor van een TU kost rond de 100 euro, met wat mazzel is hij bij de locale revisiespecialist nog goedkoper.

mvgr wupke:die met dergelijke belangrijke onderdelen niet met sloopreut werkt,dynamo alleen nieuw of gereviseerd/ startmotor dito, accu ook nieuw, D riemen reut alles nieuw.
bougiekabels ook nieuw en zo nog wat spul wat je domweg niet door 2ehands moet vervangen,, een wielophanging of trekhaak, interieurspul en zo nog wat gedoe kan je wel met 2e hands spul vervangen,,maar daar brengt het de betrouwbaarheid van de auto ook niet in gevaar. Wink

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 06 maart 2006 10:22 PM
  [ # 12 ]
kreazyV8wuppo schreef:

schoonmaken is nagenoeg nutteloos.
het wil misschien 2 weken werken, maar dan is de kans vrij groot dat je hem aan moet duwen om de tuut aan de praat te krijgen.
een 2ehandsje is altijd een optie, maar het garandeerd niks.
met een gereviseerde weet je domweg zeker dat je bij normaal gebruik,er de eerste 5 jaar geen last meer van zult hebben.

en voor de prijs zou ik het niet laten, een startmotor van een TU kost rond de 100 euro, met wat mazzel is hij bij de locale revisiespecialist nog goedkoper.

mvgr wupke:die met dergelijke belangrijke onderdelen niet met sloopreut werkt,dynamo alleen nieuw of gereviseerd/ startmotor dito, accu ook nieuw, D riemen reut alles nieuw.
bougiekabels ook nieuw en zo nog wat spul wat je domweg niet door 2ehands moet vervangen,, een wielophanging of trekhaak, interieurspul en zo nog wat gedoe kan je wel met 2e hands spul vervangen,,maar daar brengt het de betrouwbaarheid van de auto ook niet in gevaar. Wink

Je hebt gelijk, ik ga morgen eens vragen bij ons wat een gereviseerde kost
Tenslotte heeft mijn axje nu net de 77.780 km bereikt en dan verdient ie wel een goede startmotor.

Profiel  
 
thierrydj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 19-02-2006

Gepost: 08 maart 2006 12:05 AM
  [ # 13 ]

Slecht koude start,Startmotor defect Ax 1.1 tu monopoint

Nou vandaag spanning gemeten op de plus van de oude startmotor en was gewoon 12,4 net als de accu
Een gereviseerde gekocht en gemonteerd (uurtje) Daarna starten en…..yes
als een tierelier draait ie de machtige 1100 motor rond en die springt gelijk aan.
Het is toch wat dat heb ik nog niet meegemaakt een te langzaam draaiende startmotor, wel een die vast blijft zitten (klikken) en met een hamer tikkie geven en dan springt het tandwieltje weer los zodat je zeker weet dat je een andere moet halen.Als..als ..als ik dat eerder had geweten maar ja ik ging er te snel vanuit dat het in de koude start( sensor) zou zitten maar hij draait nu sneller in het rond zodat alles beter gevuld word en eerder tot ontbranding komt

Allemaal bedankt voor de hulp en adviezen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook