Citroën GS & GSA, Marc Stabèl, Citrovisie
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 mei 2016 10:39 AM

Heb je BX - voici la nouvelle Citroën al uit? Zo niet, dan moet je even doorlezen, want de volgende titel van uitgeverij Citrovisie is alweer in voorbereiding. Op de website valt te lezen:

De afgelopen jaren is het aanbod Citroënboeken van Citrovisie gestaag gegroeid, en ook nu zit ik niet stil. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een aantal nieuwe titels, waarvan een Nederlandstalig boek over de Citroën GS en GSA het eerst zal verschijnen.

Gevraagd naar de verwachte verschijningsdatum, heeft Thijs verraden dat hij het boek dit jaar aan Sinterklaas en Santa Claus hoopt te kunnen leveren.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 mei 2016 11:10 AM
  [ # 1 ]

Leuk! Ik ben nieuwsgierig naar de previews! Gaat zeker gekocht worden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 24 mei 2016 11:22 AM
  [ # 2 ]

Ook erg benieuwd!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 08 juli 2016 01:03 AM
  [ # 3 ]

Het is ineens snel gegaan!

Er is een titel, er is een omslag en er is al een heel boek. Sterker: er zijn zelfs al twee boeken! De tot 150 exemplaren gelimiteerde, genummerde en gesigneerde verzamelaarseditie “Pallas” in luxe bewaarcassette kan nu besteld worden op citrovisie.nl. Deze kost €49,50 exclusief verzendkosten. De standaardeditie kan vanaf augustus besteld worden en gaat €37,50 kosten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 08 juli 2016 12:09 PM
  [ # 4 ]

Zojuist de ‘Pallas’ versie gekocht, nu wachten tot ie binnenkomt!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 juli 2016 08:00 PM
  [ # 5 ]

Gelezen: Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment

Eigenlijk zijn we nog maar net klaar met het boek dat Thijs van der Zanden afleverde over de Citroën BX. Toch is het nu al de beurt aan die andere middenklasser van Citroën: de GS/A. Eerder dan oorspronkelijk verwacht zal deze nieuwe uitgave, van de hand van Marc Stabèl, tijdens ICCCR 2016 beschikbaar zijn. En wij hebben ’t al gelezen!

De uitgaves van Citrovisie zijn inmiddels in de Citroën-wereld bekend om de hoge kwaliteitsstandaard waaraan ze moeten voldoen. Ook de nieuwe uitgave rond de Citroën GS en GSA, de tweede serie van Citroën die bij zijn onthulling als La Bombe werd aangeduid, gaat meteen de diepte in. De ontstaansgeschiedenis van de Citroën GS, die onder leiding van Paul Magès en Robert Opron werd ontworpen, wordt op soepele wijze duidelijk gemaakt. Ook deze keer wordt uitgebreid gebruikgemaakt van schitterend en vaak verrassend beeldmateriaal uit de archieven van onder andere Citroën Héritage.

De levensloop van de GS/A wordt verder per modeljaar besproken, waarbij alle wijzigingen chronologisch worden weergegeven. Daarmee wordt het nieuwe GS/A-boek meteen een standaardwerk dat je bij een grondige restauratie wilt gebruiken: op basis van dit boek moet het mogelijk zijn om je GS of GSA exact op de correcte fabrieksuitrusting te brengen.

Tussen de modeljaren door worden geregeld uitstapjes gemaakt naar bijzondere GS’en die bij een bepaald modeljaar horen, zoals de fraaie Camargue van Marcello Gandini, de GS M7 van Heuliez en uiteraard de gezochte GS Birotor. Bovendien komt het huis Chapron op intrigerende wijze aan bod.

We maken verder kennis met de GS Grande Exportation en alle andere GS’en in de rest van de wereld. Dat is een geschiedenis die veel langer loopt dan menigeen zou verwachten: de laatste GS loopt pas in 1994 van de band. Wat erg voor de kwaliteit van onderzoek voor dit boek spreekt, is dat met name in deze hoofdstukken de bestaande bronnen duidelijk met elkaar vergeleken worden en er op basis van steekhoudende argumenten wordt bepaald wat een realistische schatting is voor wanneer de laatste GS werd gebouwd, en hoeveel het er op dat moment waren. Het is dan ook absoluut duidelijk dat de auteur niet over één nacht ijs is gegaan bij het samenstellen van dit boek.

Deze nieuwe uitgave van CitroVisie is wederom meer dan de moeite waard. Dat geldt niet alleen voor de eigenaren van een GS of GSA, maar voor iedere citrofiel en eigenlijk gewoon voor iedere zichzelf respecterende autoliefhebber. Dit boek wil je beslist in je kast hebben. Dat kan dan ook nog eens in twee verschillende uitvoeringen: de standaard uitgave en een extra luxe, op 150 exemplaren gelimiteerde Pallas editie.

Mensen die nog een GS of GSA willen aanschaffen, kunnen misschien maar beter nu toeslaan. De kans dat het boek van Marc Stabèl de GS eindelijk z’n langverwachte klassiekerstatus zal brengen, is absoluut realistisch. Al was het alleen al omdat het verhaal rond de GS en GSA zo fascinerend in beeld wordt gebracht! Dat kan de prijzen van de GS/A nogal opjagen… Citrovisie heeft met Citroën GS & GSA, Topklasse in het Middensegment opnieuw een topklasse boek afgeleverd. Maak maar vast plaats tussen Citroën Visa – Voiture sans Frontiére en Citroën BX – Voici la Nouvelle Citroën!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Uitgeverij Citrovisie

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 juli 2016 03:59 PM
  [ # 6 ]

Wat een verrassing dat het boek er nu al is en niet pas tegen het einde van het jaar, zoals eerder aangekondigd was. Ik ga het zeker op de ICCCR kopen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 12 juli 2016 04:02 PM
  [ # 7 ]

Ze hadden alleen nog een 1600 boxer, stuurbekrachtiging, airco en elektrische ramen als optie moeten hebben, dan had de concurrentie in kunnen pakken ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 juli 2016 05:41 PM
  [ # 8 ]

Dat is de vraag, want de auto zou dan flink duurder zijn geweest.

Profiel  
 
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 180
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 14 juli 2016 10:14 AM
  [ # 9 ]

Nog steeds mijn favoriete Citroën!

Mijn ouders hebben er 3 gehad, dus een groot deel van mijn jeugd heb ik op de achterbank doorgebracht Wink
-een tweedehands lichtblauwe break (eerste generatie, met de ‘ogen’ in 4 kleuren, een per versnelling)
-een nieuwe rooie break (tweede generatie met de saaie klokken)
-een nieuwe beige GSA Break (weer met de ‘ogen’, maar dan slechts één kleur)
Het mooist vond ik als mijn vader achteruit reed, we reden dan wel 160!

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 augustus 2016 07:04 PM
  [ # 10 ]

GS & GSA: Topklasse in je boekenkast

De Citroën GS en GSA: modellen waar de meningen zelfs onder citrofielen over verdeeld zijn. Klassiekers? Liefhebbersauto’s? Ideale pekelbakken? Zelfs de BX lijkt een betere plek in de geschiedenis te krijgen dan de GS/A. Of dat terecht is valt nog te bezien.

In ieder geval zou je eerst de nieuwe uitgave van Citrovisie eens moeten lezen: GS & GSA, Topklasse in het Middensegment. Eerder al hebben wij het nieuwe GS & GSA-boek voor jullie gelezen en ook nu we de papieren versie binnen hebben blijven we bij ons oordeel: dit is een boek dat je als GS/A-liefhebber en als citrofiel, maar zeker ook als autoliefhebber gewoon in je kast wilt hebben staan. De uitgaves van Citrovisie zijn er beroemd om, en ook dit werk over de GS stelt er niet in teleur: veel informatie, prachtige afbeeldingen, een schitterend overzicht van de geboorte en het opgroeien van een auto. Waarom zijn er van dit soort boeken eigenlijk zo weinig?

GS & GSA, Topklasse in het Middensegment biedt in een handzaam, maar degelijk aanvoelend boekwerk een overzicht van de ontstaansgeschiedenis van de GS vanaf het Project F tot en met het productierijpe model en gaat daarna van modeljaar tot modeljaar in op alle wijzigingen die er zijn doorgevoerd. Ook komen er vele verschillende varianten van de GS aan bod, waarvan de meeste veel exotischer en veel zeldzamer zijn dan de GS Birotor. Al met al laat Marc Stabèl zien dat de GS/A, met zo’n geschiedenis, die felbegeerde titel van ‘klassieker’ écht verdient.

Wil je een exemplaar van GS & GSA, Topklasse in het Middensegment bemachtigen, dan kun je het uiteraard bestellen bij uitgeverij Citrovisie. Het is natuurlijk veel leuker om het aan te schaffen tijdens de ICCCR 2016, van 11 tot en met 14 augustus aanstaande. De uitgever is daar aanwezig met dit boek en verschillende andere standaardwerken op het gebied van Citroën.

Tekst & foto’s: Penny Lane

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 11 augustus 2016 10:30 AM
  [ # 11 ]
Penny Lane schreef:

De Citroën GS en GSA: modellen waar de meningen zelfs onder citrofielen over verdeeld zijn. Klassiekers? Liefhebbersauto’s? Ideale pekelbakken? Zelfs de BX lijkt een betere plek in de geschiedenis te krijgen dan de GS/A.

Huh, heb je een enquete gehouden onder citrofielen, of is het in het laboratorium onderzocht?
Lijkt het er op dat de GS eindelijk de erkenning gaat krijgen die hij verdient en zie je de prijzen ook langzaam stijgen en dan lees je dit Wink 

Adri

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 augustus 2016 10:57 AM
  [ # 12 ]

Ik heb twee heel enthousiaste boekbesprekingen gelezen en mij heeft dat zinnetje geen pijn gedaan…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 11 augustus 2016 10:59 AM
  [ # 13 ]

Je moet mij ook nooit serieus nemen Rens, dat weet je.

Adri

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 12 augustus 2016 12:09 PM
  [ # 14 ]

Ik heb er ook 3 gehad:

2x een GS Club (1973 en 1976) en 1x een GSA Pallas uit 1981.

Prachtwagens.

De laatste Panhard….?

(of schop ik nu tegen schenen….)

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 16 augustus 2016 01:14 PM
  [ # 15 ]

Het boek heb ik vanaf vrijdag in bezit en ga het tot de laatste letter lezen!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook