Spanrol koelvloeistofpompsnaar C35
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 28 augustus 2016 04:41 PM

Vorig jaar kwam in de topic van Furriegurrie de spanrol even aan de orde. En heb ik gemeld dat het vervangen van het lager een eenvoudige zaak zou zijn. Dat heb ik nu moeten ervaren.
Vorige week ging mijn zoon, van de HY, met zijn gezin in mijn C35 naar Frankrijk. Rond half twee belde hij met de mededeling: “Foute boel”. Tussen Luik en Marche was de V-snaar er af gelopen en de de motor behoorlijk heet geweest. Op mijn vraag hoe het zat met het spanrol wieltje, was de reactie zit moervast.
Gelukkig hadden ik er nog 1 liggen en ook een reserve V-snaar. Dus zoals het een goede vader betaamt heb ik dat in de auto gestopt en ben naar hem toegetreden (130km). Het spul zat er in 20 minuten op. Ik had ook 3 liter koelvloeistof bij me. Dat er in gegooid en gelukkig startte de motor meteen en liep goed. Hij is naar de dichtstbijzijnde camping gereden en heeft de volgende dag er nog 4 liter bij moeten gooien. Daarna is hij naar zijn bestemming doorgereden (500km). Dat is allemaal goedgegaan. Voor hetzelfde geld (maar niet heus) was de motor aan gort geweest. Ik heb het lagertje van de gedemonteerde spanrol vervangen, Inderdaad fluitje van één cent. Ik ga nu de andere lagers ook vervangen. Het is kogellager 6201 met stofafdichting. Kosten minder dan een tientje. Daar kun je toch geen risico voorlopen.

Groetjes, tonie

C35 FOREVER

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 augustus 2016 10:28 PM
  [ # 1 ]

Mooi dat het gelukt is om alleen het lagertje te vervangen! Dat zijn inderdaad de kosten niet. Bij mij was er wat meer gepruts nodig omdat ook de montage punten voor de spanner problemen hadden. Mijn oplossing werkt gelukkig prima, maar als je nog de originele spanner hebt dan is dit natuurlijk een geweldige oplossing!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 augustus 2016 12:34 PM
  [ # 2 ]

De vorige eigenaar heeft mijn busje ooit gereden zonder v-snaar op de waterpomp ... Blok kan blijkbaar wat hebben. Na het monteren van de riem klapte toen bij mij het wieltje uit elkaar: zat vast, leek toen weer te draaien en even later was het weg. Toen ervaren dat een nieuwe V-snaar net strak genoeg loopt om het zonder wieltje te redden, maar dan moet je eigenlijk wel een paar reserve-snaren bij je hebben.
Ik ben toen vreselijk op zoek geweest naar zo’n wieltje en na heel lang zoeken gevonden. Ik wil niet nogmaals meemaken dat dat wieltje vastslaat, dus het lager vervangen lijkt me een goed plan. Maar waar haal je zoiets en kan zo’n bedrijf dan ook dat lager vervangen? Of is dat iets dat thuis met de bankschroef ook lukt? Want dan is dat een mooi klusje om nog te doen voordat het ding weer naar de stalling gaat.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 29 augustus 2016 09:17 PM
  [ # 3 ]

Ik bestel lagers regelmatig via http://www.lager-techniek.eu .
Goedkoop, snelle levering en genoeg keuze.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 augustus 2016 09:42 PM
  [ # 4 ]

Hm, als ik daar lager 6201 in tik, kom ik toch niet waar ik wezen wil.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 29 augustus 2016 09:57 PM
  [ # 5 ]

De zoekfunctie is niet geweldig inderdaad.
Volgens mij moet je een 6201-2Z lager hebben. Als je alleen “6201-2Z” invult, kom je er wel Wink

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 30 augustus 2016 09:21 AM
  [ # 6 ]

Beste break23m,

Als je bij Google kogellager 6201 intikt krijg je een heleboel leveranciers. Je moet en lager nemen met afdichting. Ik geniet dat demontage met een bankschroef prima te doen is. Het zit allemaal niet erg vast. Als het dekseltje dat voor het lager zit bij demontage teveel vervormd is, en je het niet terug plaatst, wel even de afstelling aanpassen. Het hart van het wieltje moet inlijn liggen met dat van de groef van de krukas poelie.

C35 FOREVER

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 augustus 2016 09:36 AM
  [ # 7 ]

Dat afstellen van het wieltje is me al eens gelukt - ik kocht mijn huidige wieltje op een heel andere montageplaat dan er in zat, dus ik moest e.e.a. overzetten. Ik ga eens op zoek naar zo’n lagertje. En dan ga ik eerst eens proberen of ik wat rest van het lager van het wieltje dat bij mij opeens verdwenen was van het asje kan krijgen. Ik ging er altijd van uit dat zoiets echt volledig muurvast zou zitten. En idem in het wieltje zelf. Als me dat lukt, ga ik het nu nog draaiende wieltje te lijf. Eigenlijk verbaasd het me wel dat zoiets op een enkel kogellager loopt en niet op een glijlager o.i.d. Het risico op iets zijwaartse belasting is toch aanwezig bij niet helemaal perfect afstellen.

Profiel  
 
scherpenhuysen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004

- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Gepost: 30 augustus 2016 12:43 PM
  [ # 8 ]

Het is in ieder geval van belang de snaren nooit te strak te spannen

C35 FOREVER

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook