3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Hoe houden jullie het hoofd koel?
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2016 10:10 AM
  [ # 31 ]

De kachelkraan sluit de warmwater toevoer naar de kachelradiator af. Dat ding waar jij een buisje overheen hebt gebouwd.

Bij jouw auto zit die in de tunnel achter je motor en is daardoor moeilijk bereikbaar. Ja kan hem testen door de slangen af te koppelen en er door te blazen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 27 mei 2016 10:54 AM
  [ # 32 ]

Hallo Freek,

De ‘Bogaard’ manier is helemaal prima maar ik doe heb het anders gedaan. 

De kraan moet je zien als een bypass. Dus die kun je geheel afsluiten. Wel is het handig om bij extreme warmte je kachel te gebruiken om warmte af te voeren zoals op een warme dag in de Gotthardtunnel.

Jouw kraan is geen keuken kraan. Het is een buisje met een staaf erin die door de helft is. Dus je hebt als ware een maantje wat de boel open zet op afsluit.Vandaar ook dat het geen volle slag 360 graden slag is tussen warm en koud. Het doordraaien wordt tegengehouden door een palletje heeft niets met het kraantje zelf te maken. Als je het kraantje eruit haalt snap je het helemaal.

Aldoende ben ik erachter gekomen dat de makkelijkste manier om de boel eruit te halen is; Het kraantje zit aan een grondplaat vast. Deze zit weer op het chassis gemonteerd. Je bent geneigd om de grondplaat als eerste los te halen. Laten zitten enkel het kraantje loshalen. Dat zijn de twee schroefje die het dit dichtst bij de as van de draaiknop zitten. Maak een touwtje vast aan de as. Borg dit nog extra met wat tape of zo. Eruit is weinig gefriemel maar het moet er ook weer in. En dat geleid je via dezelfde touw. Anders kun je gezellig enige tijd onder en boven je auto gana friemelen. Maak de slangen aan de achterkant los. Als het effe kan vervang deze want omdat men dit lastig vindt worden ze zelden vervangen. Deze manier heb ik de klus als makkelijk ervaren. Als je de kraan in je hand hebt zie je of deze het doet. Niks forceren het is zacht materiaal. Dus kruipolie gebruiken.

Succes maar weer.

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 27 mei 2016 09:41 PM
  [ # 33 ]

Dank maar weer. De ds tt bogaard manier zal ik eerst toepassen. Mocht dat niet lukken dan tip 2.
Fijn (klus) weekend maar weer

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 mei 2016 11:08 PM
  [ # 34 ]

Zie dit nu pas. Toch even wat ervaringen uit het verleden delen. Ik heb 13 jaar in een break met fabrieksairco gereden. Met stampende York-pomp en getinte voorruit (in tegenstelling tot de berline kreeg de break in combinatie met airco niet alle ramen getint). Wordt het echt een andere auto van: op de snelweg kun je alle ramen dicht houden, wat ontzettend scheelt in geluid en wind. In de regen (ook bij koud weer) zijn de ramen in een wip weer doorzichtig, ook de achterruit. De capaciteit van het systeem is beperkt: bij hoge temperaturen daalt de temperatuur niet zodanig dat je dan nog in pak achter het stuur kunt zitten. Dat niveau heeft ook de CX trouwens niet, maar dit terzijde.
Dat gedoe met die altijd warme kachel maakt dat de normale luchtverversing eigenlijk bij warm weer onbruikbaar is - in elk geval niet aan de bestuurderskant. Zou nog niet erg zijn, als die kachel het dan ‘s winters wel fatsoenlijk zou doen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 mei 2016 11:21 PM
  [ # 35 ]

Tja, dat was afzien vroegâh…
Bloedheet in de zomer, lapjes voor de ramen, en dekens in de winter…
Veel andere auto’s deden het net zo beroerd trouwens…

We zijn verwend geraakt!

Net zo als met radio’s.
Origineel is helemaal hip, maar die originele radio’s klinken voor geen meter.
En middengolf is helemaal onbruikbaar geworden…

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 14 juni 2016 07:44 PM
  [ # 36 ]

kachelkraan doet het. Helaas inmiddels een flush gehad. Een oververhitte radiator. Ik dacht, komt dit nu doordat ik het buisje heb geplaats,maar dat is het niet.
Heb inmiddels de radiator helemaal schoon gespoeld na demontage en de koelslangen ook gespoeld met een draaiende motor, een badkap en 2 slangen. Dikke lol en hoop bekijks. Alles weer in elkaar gezet. Spoel hem nog eenmaal door met Forte.
Merk nu al dat de motor na een rit veel minder hitte afgeeft, dus het koelt beter. Ook is de motor veel stiller.
Enfin. Dat ter extra info.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 14 juni 2016 08:00 PM
  [ # 37 ]
H@ns schreef:

Net zo als met radio’s.
Origineel is helemaal hip, maar die originele radio’s klinken voor geen meter.
En middengolf is helemaal onbruikbaar geworden…

Je kan bij een originele radio een aansluiting voor een ipod, telefoon of andere muziekdrager (laten) maken. Ik heb een originele Radiomatic buizenradio met zo’n aansluiting in het handschoenenvakje (gekocht bij de bekende handelaar in het zuiden).

Jeroen.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 14 juni 2016 11:58 PM
  [ # 38 ]

Ik had het ook ooit warm in mijn break maar nu eigenlijk niet meer” wat heb ik gedaan: bodemplaat gedemonteerd, koeltunnel gedemonteerd, een en ander vrij gemaakt onderaan voorspatborden zodat lucht daar weg kan. Ds heeft naar mijn idee een vrij slechte doorstroming, het is zaak om die te verbeteren? Mijn cilinderbussen goed schoongemaakt, zat veel kalk op. 3 rijen radiatuer

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 15 juni 2016 11:21 PM
  [ # 39 ]

@break23m: jouw herkenbare verhaal motiveert mij in de richting van een aftermarket airco-systeem. En een getinte voorruit, want op het (zwarte!) dashboard wordt veel warmte geproduceerd. Een groene getinte balk erin a la Volvo zou ook al helpen. En inderdaad: al worst er maar lucht ingeblazen die 5 gr lager van temp is dan is het al behaaglijk omdat deze lucht minder vocht bevat tgv de afkoeling en condensatie. En dat voelt dan daardoor al koel. Er zijn zeer betaalbare aftermarketsystemen geschikt voor inbouw onder het dashboard. Zoals het originele systeem.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 juni 2016 12:04 AM
  [ # 40 ]

De Amerikaanse DS kreeg vaak achteraf een CoolAir systeem. Vanuit die optiek is aftermarket eigenlijk heel erg correct. Wink Ben benieuwd of je iets kunt vinden dat ‘oud’ oogt in het interieur.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 juni 2016 12:03 AM
  [ # 41 ]

Kit uit talie:
http://www.davidauto.it/?Szn=DS&dsa=7&dsb=319&Lng=Ita#menu

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 17 juni 2016 10:55 PM
  [ # 42 ]

Boeiend. Iemand al een prijsopgaaf gevraagd?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 27 juni 2016 11:52 PM
  [ # 43 ]

Ben ook wel erg benieuwd naar de prijs en goede foto’s van deze inbouwset!

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 01 september 2016 12:29 PM
  [ # 44 ]

Enige tijd geleden heb ik een mail gestuurd naar davidauto.it welke een airco kit kunnen leveren die een paar post’s hierboven besproken is. Helaas nog geen goede detail foto’s of een prijs maar heb wel een reactie terug gekregen. Ik hou jullie op de hoogte mochten er nieuwe ontwikkelingen komen van dit bedrijf.

Good morning we are able to provide a new air conditioner kit that works with the latest generation ecological gas.
There are still some details because it is ready.
To know the final price must still wait a few weeks.
Please contact us below.
Greetings


Saluti

David Auto Srl
Viale Lombardia, 14/16
20070 Dresano (MI)
Tel.02/98270436-60
Fax 02/98270455
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
http://www.davidauto.it

 

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 september 2016 05:35 PM
  [ # 45 ]

Mijn tips: Zorg dat de luchtslangen van voor tot achter dicht zijn (zitten ze goed aangesloten in het kachelhuis ?). Maak je een lange rit (voor vakantie): reis ‘s nachts: geen zon en minder kans op file’s. Hopelijk slaapt de rest van het gezelschap in de auto.
Bekleed het schutbord met isolerende spullen, wellicht dat je ook wat DB’s kan kwijt raken hiermee.
Monteer luxaflex / Gradulux voor de achterruit.
Demonteer een deel van de bodemplaat onder de motor en / of buig het eind van de luchtsluis van de schijfremmen een beetje open.
De rubberen flapjes waar de stuurstang de wielkast in scharnieren hebben volgens mij weinig functie en kunnen dus weg en daardoor extra ventilatie bieden aan de motorruimte.

Inkoppertje: Houdt regelmatig pauze en parkeer de auto dan in de schaduw, met de motorkap open ! Dit laatste zorgt ervoor dat er geen stationaire warmte onder de kap onnodig je luchtslangen verwarmt.
Parkeer je toch in de zon, doe de zonneschermpjes naar beneden en leg een witte handdoek over het dashboard en stuur. Dit laatste voorkomt tevens brandblaren bij wegrijden als je een gewonden stuur hebt…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook