2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Hoe houden jullie het hoofd koel?
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43068
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 mei 2016 11:26 PM
  [ # 16 ]

Getint glas in een witte break is echt prachtig Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 mei 2016 11:56 PM
  [ # 17 ]

Airco helpt natuurlijk meer dan alleen getint glas.
Maar het is een wat goedkopere oplossing, persoonlijk vind ik het ook mooier dan blank glas.
Wat ook scheelt is de UV straling.
Laten coaten kan ook nog. Ik weet alleen niet hoe dat tegenwoordig zit met de wetgeving.
In het verleden deed men daar nogal moeilijk over als het op de voorruit zat.

Als je een modernere auto rijdt moet je op een zonnige dag voor de grap eens met open raam de zon op je blote arm laten schijnen. En daarna met raam dicht.
Ik merk echt verschil.  Dat draagt ook bij aan het warmtegevoel.
En je bekleding en dashboard worden ook nog es minder aangetast.
Maar het haalt het natuurlijk niet bij airco.
Ik zou voor een combi gaan Wink of voornamelijk ‘s avonds rijden. Kan ook nog

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 20 mei 2016 07:56 PM
  [ # 18 ]

Ik heb 2 x met mijn break in de zomer een flinke tour door Zuid-Afrika gemaakt,5000 km per trip, met vrouw en kleine kinderen; 30-45 graden. Wind is het belangrijkste en de ds rijdt heerlijk met de voorste ramen open. 110-130, niks aan de hand. Ik had ook 2 12 volt ventillatortjes voor de kinderen achterin, maar die hebben ze eigenlijk niet vaak gebruikt. Goed isolerende luchtslangen van voor naar achter scheelt ook een hoop. Ook het vervangen van de kartonnen en altijd lekke slangen achter het dashboard door plastic slangen helpt ook. Koelbox vol met ijsblokjes voor ijskoud drinken…

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 20 mei 2016 09:01 PM
  [ # 19 ]

Ook ik heb in het verleden wel eens overwogen om een airco in te bouwen. Maar ben daar toch van teruggekomen. Ondanks dat ik in mijn beroep vele airco’s heb ingebouwd en gerepareerd het voordeel ervan ken.
De airco in een DS heeft echter ook enkele nadelen. Allereerst het toerental van de compressor, deze is doordat hij wordt aangedreven door de nokkenaspoelie al de helft minder dan dat hij ,wat bij de meeste auto’s van toepassing is,zou worden aangedreven door de krukas.
Daardoor is de capaciteit al veel lager.
Bij maximaal koelen zal de compressor ongeveer 5 PK “trekken” . Dit houdt ook in dat tijdens het in en uitschakelen van de compressorkoppeling, de distributieketting en de nokkenaspoelie extra zwaar worden belast.Dat in en uitschakelen doet hij dan gemiddeld om de 3 tot 5 minuten. Vooral bij het rijden met constante snelheid voel je bij het inschakelen van de compressor dat de auto inhoudt.

Heb je een nieuwe distributieketting dan valt het nog wel mee. Maar bij inbouw van een airco in een DS waarvan de ketting al 100.000 km of meer achter de kiezen heeft, is versnelde slijtage of breuk van de ketting of de klinknagels van de poelie, niet ondenkbaar.
Dan ook nog de prijs die voor een originele DS airco moet worden betaald als hij al te koop wordt aangeboden.  Twaalf jaar terug kon ik er een kopen die wel helemaal kompleet met bumper en al was, maar waarvan de condensors en de verdamper moesten worden gerepareerd en de York compressor (R12)  moest worden vervangen voor een rotatiecompressor (R134-A), en de console moest worden gerestaureerd. Daar werd toen 2500 euro voor gevraagd.
Bovenstaande redenen hebben mij er toen van doen afzien.

Dan nog wat anders. Wat ik hier en ook op andere fora vaak lees is de fabel dat als het 35 gr buiten is je in de auto een temperatuur van 18 graden zou moeten verkrijgen om een aangenaam klimaat te bereiken. Dit zou inhouden dat de airco de temperatuur in het interieur dan met minimaal 17 graden zou moeten verlagen. Ik denk dat een DS airco hier qua capaciteit nauwelijks aan kan voldoen door de slechte isolatie en z’n relatief grote ruitopervlak.
Zo’n groot temperatuurverschil is juist helemaal niet nodig. Een verschil van 5 – 7 graden is vaak al voldoende om een aangenaam klimaat in de auto te creëren. Immers door het gebruik van de airco wordt vocht aan de lucht onttrokken.  Droge lucht van bijv. 28 graden voelt aangenamer en koeler aan dan vochthoudende lucht van bijv. 23 graden .
Te grote temperatuurverschillen ,vooral merkbaar bij het in- en uitstappen zijn ook niet goed voor de gezondheid van de inzittenden, ze kunnen oa. verkoudheid en alergische klachten veroorzaken.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 mei 2016 09:14 PM
  [ # 20 ]
id20driver schreef:

De airco in een DS heeft echter ook enkele nadelen. Allereerst het toerental van de compressor, deze is doordat hij wordt aangedreven door de nokkenaspoelie al de helft minder dan dat hij ,wat bij de meeste auto’s van toepassing is,zou worden aangedreven door de krukas.
Daardoor is de capaciteit al veel lager.
Bij maximaal koelen zal de compressor ongeveer 5 PK “trekken” . Dit houdt ook in dat tijdens het in en uitschakelen van de compressorkoppeling, de distributieketting en de nokkenaspoelie extra zwaar worden belast.Dat in en uitschakelen doet hij dan gemiddeld om de 3 tot 5 minuten. Vooral bij het rijden met constante snelheid voel je bij het inschakelen van de compressor dat de auto inhoudt.

In mijn CX wordt de airco (indirect) ook via de nokkenas aangedreven.
Hier voel ik het inschakelen van de airco pomp eigenlijk niet. Terwijl bij mij Xsara het vaak wel voelbaar is, terwijl hier nog een spanrol met veer op zit om de klap op te vangen.

Ook heb ik het idee dat de pomp veel vaker inschakelt dan om de 3 a 5 min.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43068
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 mei 2016 09:19 PM
  [ # 21 ]

Een gebroken distributieketting heb ik de afgelopen 21 jaar nog niet mogen meemaken bij een ds of cx met airco…. Overigens, de ouwe York pomp is een inefficiënt kolereding. Bij inbouwen van airco neem je natuurlijk wel een nieuwe, moderne compressor zoals de Sanden SD508. Overigens, ook bij de xm V6 zit de aircopomp op de nokkenas Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 23 mei 2016 01:50 PM
  [ # 22 ]

Mijn reiservaring met de DS naar Frankrijk, Hongarije etc. is dat ramen open erg fijn zijn. Ons ‘probleem’ was vooral een natte rug en kont. Heeft iemand ervaringen met zoiets? En zullen dan misschien wat sigeretten aanstekers bij moeten?

https://www.conrad.nl/nl/stoelhoes-met-klimaatregulatie-855479.html

Concept lijkt mij niet gek, het wordt er niet kouder van maar er stroomt wel lucht langs. En met een stoffen bekleding ook nog wel mooi weg te werken onder de hoes.

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 25 mei 2016 10:07 AM
  [ # 23 ]

Leuk om alle bijdragen weer te lezen! Ook leuk om de grote diversiteit aan mogelijke interventies te lezen. Een ding delen we met elkaar: dat het ‘s zomers warm is in een DS houdt ons bezig. Op een Peugeotforum zou dit item niet leven. Wat we ook delen: ondanks de warmte houden we ieder op zijn manier het hoofd toch koel en blijven we vooral van ons godinnen genieten. Ik ben inmiddels weer heel wat mogelijkheden en afwegingen rijker.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 26 mei 2016 05:11 PM
  [ # 24 ]

Wellicht open deur intrappen maar ik heb nu mijn verwarming ‘ontkoppeld’ via een koperen/rvs buisje (15mm cv) van ongeveer 15 cm. natuurlijk geen airco (maar ik heb ARKO tongue wink
De koelvloeistof vanuit de radiator komt altijd eerst in de verwarmingsmotor met die convector. Die convector wordt heet en zodoende blaast de verwarmingsmotor lucht via de convector die warm zijn naar binnen.
Nu ik de zaak ontkoppelt heb van die convector (weet even niet de juiste benaming nu, maar dat koperen gedeelte wat als een doosje in je verwarmingsmotor zit) is de lucht die wordt geblazen minder heet. je hebt nog wel je motorwarmte,maar het is te doen. Binnenkort ga ik ook een extra koeling in de luchttunnel bouwen, die extra koelt en zeker aanslaat bij file rijden met warme dagen. Zodoende hou je de motor op lagere temperatuur.

Afbeelding Bijlagen
verwarming.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 mei 2016 05:25 PM
  [ # 25 ]

Dat kost je wel koelvermogen: Water dat hier door heen gaat, gaat niet door je radiateur, maar het is inderdaad wel de moeite waard om te checken of het kraantje op dit blok goed sluit (voorzichtig want het kreng is van redelijk bros plastic) Het kan inderdaad wel eens voorkomen dat het kraantje niet meer goed afsluit waardoor je verwarming altijd een beetje open staat. Schoonmaken is de moeite waard na 40+ jaar.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 26 mei 2016 05:49 PM
  [ # 26 ]
FREEK1970 schreef:

verwarming ‘ontkoppeld’ via een koperen/rvs buisje (15mm cv) van ongeveer 15 cm.

hmm als je wisselt van zomer/winterbanden ook steeds ff je buisjes wisselen ? Wink

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 26 mei 2016 08:29 PM
  [ # 27 ]

Askii,je krijgt het vanzelf koud in de winter als je t buisje vergeet Wink. Ga overigens niet met kraantjes werken. Ik heb eens een constructie gezien met flexibel waterleiding (! )en kraantjes. als je dan de kranen dicht doet en er us geen stroming,dan is je motor snel verhit en kapot.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43068
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 mei 2016 09:23 PM
  [ # 28 ]

Als je kachelkraan het gewoon goed doet en dus netjes open en dicht gaat heb je dat gedoe met het overbruggen van je kachelradiateur niet nodig hè... Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9904
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 mei 2016 02:00 AM
  [ # 29 ]

Tja, waarom makkelijk als het moeilijk kan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 27 mei 2016 09:44 AM
  [ # 30 ]

Zo is het mannen, als het allemaal zou werken als 50 jaar geleden dan was er geen vuiltje aan de lucht. Komt vast door de ozon laag en dat het in de afgelopen jaren warmer is geworden dat we er zo’n last van hebben Wink.

Goede opmerking betreft de kachelkraan waterman. Is er een forum wat uitlegt hoe je de kachelkraan kan inregelen en of maken. Die van mij (en ik ga ervanuit dat je met kachelkraan bedoelt de draaiknop aan de binnenkant onder dashbord) draait dol, stopt niet. Dus links of rechts kan ik blijven draaien tot ik een ons weeg.
Ik heb begrepen dat er een soort van ‘s’ je achter de knop moet zodat je het doordraaien blokkeert. Maar dat is me niet gelukt.
Vraag is:
-hoe stel je de kachelkraan
-hebben we het over hetzelfde?
-is de kachelkraan er eigenlijk voor dat de toevoer naar de aanjager(kachelmotor) stopt?

Ik zie 2 dikke buizen lopen een boven de radiator en een onder, de toe en afvoer. de radiator wordt alleen gekoeld met rijlucht en de turbine. Zou het zo kunnen(moeten) zijn dat de kachelkraan de toevoer richting de kachelmotor zou moeten dichtdraaien? Hoe fix ik dat?

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook