Wegvallen turbodruk DS5 Hybrid4
moimoi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 01-09-2016

Gepost: 02 september 2016 09:02 AM

beste lezer, heb een paar maanden terug een tweedehands DS5 Hybrid4 (2014) gekocht.
Was uitermate tevreden over de auto.
Teruggekomen uit Oostenrijk krijg ik een melding van het motor-management dat er iets mis is met de motor.
Heb dichts bijstaande citroen dealer opgezocht.
Auto aan de computer.
De technicus is ruim een uur bezig geweest, resultaat: computer dat turbodruk niet in orde was.
De technicus vertelde dat het een fout was, dat geen fout was, en dat dit wel eens meer zou kunnen voorkomen.
Als dat gebeurde, kon ik “gewoon” naar huis rijden.
Alles gereset, auto liep weer prima, tot vlakbij de Nederlandse grens.
Reed op dat moment ongeveer 160km/uur en ging inhalen, zelfde melding, geen turbovermogen, niet harder als 130km/uur, geen cruise control.
Thuis aangekomen, auto opnieuw gestart, alles weer perfect.
Vraag: heeft iemand hier ervaring?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 september 2016 10:19 AM
  [ # 1 ]

Ervaring niet met de DS5 Hybrid maar wat er gebeurt lijkt het volgende:
Je motormanagement vindt dat er een parameter buiten het regelbereik gaat, waarschijnlijk gekoppeld aan de turbo, dat wil zeggen dat de turbo niet de gewenste druk leverde: De Oostenrijke garage meldde “turbodruk”. Daardoor gaat je motor in de “noodloop” d.w.z. om je motor te beschermen tegen onheil gaat hij een apart programma volgen en dat zorgt ervoor dat je veel minder vermogen hebt, en dus niet boven de 130 km/uur komt. ( In het engels heet dat “limp-home mode”). Als je auto op nieuw start “kijkt” het motormanagement of de fout nog optreedt . zo niet dan werkt hij weer gewoon tot de volgende keer dat die fout voorkomt. De fout wordt wel opgeslagen.
Je moet dus naar een garage die de fout kan uitlezen en die een goede interpretatie geeft: Als de turbodruk te HOOG is geworden dan werkt je bypass klep niet goed, als je turbodruk niet hoog genoeg was dan heb je een lekkage of turbo defect. Het gebeurt als je al 160 rijdt en dan nog eens extra vermogen vraagt, d.w.z. als je het volle vermogen van de motor wilt gebruiken. Dat is belangrijk om te vermeldden aan de garage, want dat zul je in Nederland niet snel doen.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 05 september 2016 09:41 PM
  [ # 2 ]

Zoals hierboven beschreven exact een zelfde akkefietje onlangs gehad.

Met 90000 km op de teller, storingscode maar geen motorlampje, turbo uitgeschakeld. Na uitzetten auto en opnieuw starten draaide de motor weer als een tierelier.

Auto laten uitlezen, druksensor vervangen, probleem leek opgelost gedurende 500 km.

Met de auto op vakantie gegaan naar het buitenland. Storing kwam er weer in. Auto stilzetten op parkeerplaats, even wachten, opnieuw starten en probleem tijdelijk weer weg.

Zo hebben we de nodige km’s gereden richting Kroatie, de storing kwam erin als de motor meer vermogen moest geven, dus 100 km/u in zes, beetje gas bij als het net heuveltje op was. We hebben de gehele vakantie in een lagere versnelling gereden of gewoon hard boven de 3000 toeren (dan bleef de melding uit)

Totdat, op de weg terug, vlak voor de grens met Nederland, auto begon te shaken etc. Motorlampje brandde nu ook !  Koelwater stond nog maar op 70 gr ??  Ventilator draaide standje 100 (nog nooit meegemaakt) en het motorblok schudde flink (alsof deze op 3 cylinders liep)

Ongeveer 2 minuten bezig geweest om weer aan de honderd te komen en na 30 km de auto bij Zevenaar over de grens geparkeerd.

ANWB gebeld, storingscodes (heel wat) uitgelezen maar ze konden niet zien wat deze betekenden. Alle codes gewist, auto liep weer als een zonnetje ?? !!

Dag later naar de dealer gegaan, waste gate in turbo kapot (deze hing er los bij) Coulance gekregen, auto nog geen 4 jaar / 100000 km, eerdere reparatie gecrediteerd !

Zeer netjes, toch nog een hoop geld kwijt maar de motor loopt nu beter als ooit tevoren !

Turbo reageert binnen een halve seconden al op het gas, vroeger was dit bijna 2 seconden. Ik heb nooit beter geweten maar waarschijnlijk heeft het rottigheidje er altijd al in gezeten.

Inmiddels storingsvrij alweer 1000 km achter de rug. DS5 THP200 Benzine

Ik ben dus bang dat bij jou ook de (waste gate) of turbo kapot is. Als ze de slangen losmaken kunnen ze zo in de turbo kijken, in mijn geval dus de waste gate.

Hopelijk heb je nog garantie!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook