3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
MIJN ZX IS NIET MEER
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 september 2004 01:40 AM
  [ # 31 ]

:kroon zijn wel erg lage prijzen he?, naja een complete panda kost je ook niets,  evengoed balen Dirk Jan…maarja succes met het sparen :fijnsturen

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 september 2004 01:50 AM
  [ # 32 ]
theiz schreef:
Lelijke Eend schreef:
ieksEmmu schreef:
DirkJan2004 schreef:

(Volgende keer stel ik voor dat we i.p.v. een sleutel-meeting een “we-zoeken-met-z’n-allen-een-degelijke-Citroën-voor-Dirk-Jan-MEETING” houden…...met z’n allen showroom in en showroom uit….

Lijkt me ook wel humor, met 10 man: “we hebben wel interesse in die citroën…”  :17

En dan massaal af gaan dingen Twisted Evil

Very Happy Very Happy Very Happy Ik ben erbij!

En voor 1.4:
Motorwissel is eigenlijk heel simpel: Je hoeft niet in de motor zelf te zijn, je haalt alleen de motor in zijn geheel eruit en stopt er een andere in terug.
Je hoeft ook geen brug te hebben, een paar assteunen is voldoende.
Wel moet je een (motor) takel hebben.
Ik woon in het Westland, dat stuk klei waar ze allemaal kassen op hebben gezet, en kon daar dus in de schuur van mijn schoonvader hobbien en heb een kettingtakel aan het plafond gehangen. Gind best.
Motortje met bak weegt overigens maar 100kg ofzo..

Procedure (en wellicht vergeet ik wat, doe het nu even uit mijn hoofd)

- Accu loshalen en verwijderen (incl bak en steunplaat)
- Auto aan de voorzijde omhoog zetten
- Motorolie aftappen
- Koelvloeistof aftappen
- Luchtfilter en luchtleidingen verwijderen (de aanzuigslang van de koude lucht naast je radiator kan je dan beter nog even laten zitten) Even een sticker op de electra plakken (labelen)
- Stuurbekrachtiging leiding van je motor losmaken (systeem wel gesloten laten)
- Reactiestang loshalen (dat is dat ding bij het tussenlager van je aandrijfas die zorgt dat de motor niet kantelt bij het starten en gasgeven)
- Voorwielen verwijderen
- Wielkasten verwijderen (die plastic kappen tussen de wielen en de motor)
- Versnellingsbak aftappen
- Aandrijfassen verwijderen
- Koelleidingen loshalen (let op, aan de achterzijde zijn dit er 3)
- Brandstofleidingen loshalen
- Als je er nu makkelijk bij kan het inlaatspruitstuk verwijderen (dat geeft ruimte) en anders ruimte maken door alles wat er voor zit te verwijderen…) Slang voor rembekrachtiging etc gewoon opzij leggen
- Electra labellen zodat je het makkelijk weer kan aansluiten en direct na het labelen loshalen
- Koppelingskabel en snelheidsmeter loshalen
- versnellingsbakbediening loshalen

Als het goed is heb je nu de motor met bak los van de rest van de auto…

- Hang de motor in de takels en breng dit op spanning
- Haal de bouten aan beide kanten los

Je hebt nu de motor in de takels hangen!
Vervolgens leg je de motor met bak op een verhoging

- Verwijder de startmotor
- Verwijder het berschemkapje van het vliegwiel
- Maak de versnellingsbak los van de motor.

Ik adviseer dan het volgende:
Vervang distibutieriem (hier kan je toch makkelijk bij nu)
Vervang alle keerringen (hier kan je ook makkelijk bij nu)
Controleer goed de dikte van de koppelingsplaten.

Dan ga je verder:
Zet de motoren naast elkaar en zet alles wat er nog op de oude motor zit over naar de nieuwe (alle sensoren, uitlaatspruitstuk, injectiesysteem etc.) Vervang hierbij de pakkingen.

Vervolgens ga je alles weer in omgekeerde volgorde van bovenstaande beschrijving inbouwen.
Denk hierbij eraan om de koppelingsplaten goed te centreren op je vliegwiel en om de keerringen van de aandrijfassen te vervangen en weer olie in motor en versnellingsbak te doen…..


Ik heb je naam in mijn agenda gebrand!!!  Zodra ik een blok ga verwisselen, neem ik contact op met iemand die op kleigrond woont met heel veel kassen in de buurt Wink  Wink

Overigens, persoonlijk denk ik dat als het niet teveel werk is en je doet het samen met iemand die er al ervaring mee heeft. Helemaal geen gek idee is om je blok er gewoon eens compleet uit te halen als de koppeling/distributieriem voor de deur staan.

Je krijgt dan ook de kans alles eens heel goed schoon te maken. Zie het maar als een zeer uitgebreide schoonmaak actie en idd preventief onderhoud….. toch ?

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 08 september 2004 02:19 AM
  [ # 33 ]

Hee SZ….als je denkt dat je nu van me af bent mooi niet….IK BLIJF HIER HANGEN HAHAHAHA!!! Wink

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 september 2004 03:33 AM
  [ # 34 ]

Hoe triest het ook allemaal is, wat er met je ZX is gebeurd….maar wel aardig dat we hier nu een heuze PANDA-rijder in ons midden hebben. Cool

Laat je ons even weten….hoe hij bevalt ?

Welk bouwjaar is ie eigenlijk…..en heeft ie nog *optie’s* ? :55  

Ik heb eind vorig jaar Citroen even noodgedwongen een maand of twee in de steek gelaten…...heb toen een Ford-Sierra 2.0i gehad (wel bloedsnel trouwens, maar comfort voor geen meter)....en heb toen zelfs nog een proefrit gemaakt met een SEAT-Marbella…...nou, *proefrit*....ik durfde er niet eens de Velsertunnel mee onderdoor….Renz zat toen trouwens naast me. Rolling Eyes

Dat was met recht een *Hondenhok* Shocked
Bij 80 scheet ik al 7 kleuren $@# .....en wat een herrie voorin zeg.

Maar ach…...als wij zelfs in een basis-BX, ZX of AX rijden…is het al genieten geblazen…ja toch ? Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 september 2004 05:23 AM
  [ # 35 ]

Hoe triest het ook allemaal is, wat er met je ZX is gebeurd….maar wel aardig dat we hier nu een heuze PANDA-rijder in ons midden hebben.

Is nog altijd beter dan een Duits of Japans hok op wielen. Als ik zou moeten kiezen dan is, 1e keus Citroen/Peugeot,  2e keus een Fiat/Alfa.

Schijnt overigens wel lekker zuinig te rijden een Panda.

PS: Ik mis in die link met de Panda reclame het stukje aan het eind waar die kerel dus de agent uitlacht vanachter een struik.
Ik mocht dan wel 5 jaar zijn toen, maar ik ben die reclame absoluut niet vergeten, blijft een gouwe ouwe.

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 08 september 2004 12:06 PM
  [ # 36 ]

Mijn moeder heeft ook een eens een fiat panda gehad….... Surprisedops:
Maar je kan zeggen wat je wilt, maar je krijgt geen bekeuringen voor te hard rijden in zo’n ding. Op het moment dat je 80 rijdt heb je het gevoel dat je 180 gaat en laat je het wel uit je hoofd om nog harder te gaan..  Laughing  Laughing  Laughing

Giel

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 08 september 2004 12:07 PM
  [ # 37 ]
giellie schreef:

Mijn moeder heeft ook een eens een fiat panda gehad….... Surprisedops:
Maar je kan zeggen wat je wilt, maar je krijgt geen bekeuringen voor te hard rijden in zo’n ding. Op het moment dat je 80 rijdt heb je het gevoel dat je 180 gaat en laat je het wel uit je hoofd om nog harder te gaan..  Laughing  Laughing  Laughing

Giel

heej, dat gevoel ken ik ook…..heb het alleen vanaf 90 Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 september 2004 01:36 PM
  [ # 38 ]
ZX1.4i schreef:

PS: Ik mis in die link met de Panda reclame het stukje aan het eind waar die kerel dus de agent uitlacht vanachter een struik.

Die ken ik niet….en herinner ik me ook niet :55

Ik kan nog eens gaan zoeken op de site van de STER.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 08 september 2004 04:54 PM
  [ # 39 ]
Tom Duckpower schreef:
giellie schreef:

Mijn moeder heeft ook een eens een fiat panda gehad….... Surprisedops:
Maar je kan zeggen wat je wilt, maar je krijgt geen bekeuringen voor te hard rijden in zo’n ding. Op het moment dat je 80 rijdt heb je het gevoel dat je 180 gaat en laat je het wel uit je hoofd om nog harder te gaan..  Laughing  Laughing  Laughing

Giel

heej, dat gevoel ken ik ook…..heb het alleen vanaf 90 Wink

Iedereen zit hier te zeuren op Japanners maar toch:
Bij mijn oude werk hadden we een toko in Naaldwijk en 1 in Den Haag. Af en toe moest ik dan in Den Haag werken en reed heen met mijn baas mee, en terug moest ik in zo’n oude Suzuki
Dat was pas karten met dat ding! GAAF!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 september 2004 05:16 PM
  [ # 40 ]

ZX1.4i schreef:
PS: Ik mis in die link met de Panda reclame het stukje aan het eind waar die kerel dus de agent uitlacht vanachter een struik.


Die ken ik niet….en herinner ik me ook niet

Ik kan nog eens gaan zoeken op de site van de STER.

Ik zit even te denken Confused:,  Volgens mij kon het ook een andere model van fiat zijn dan de Panda.

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 08 september 2004 06:08 PM
  [ # 41 ]

en heeft ie nog *optie’s* ?

Hahaha…Bram en zijn opties op een Panda!

De opties zijn een grote deuk in het linkervoorscherm en de deur.

Nee..serieus… Wink

Het is een rode (roze intussen) Panda met 1000 fire motor.
44 briesende paarden in het vooronder Wink
Een top van 138 km per uur en naar de honderd sprint de wagen in maarliefst 16 sec.  Crying or Very sad

De enige herinneringen aan mijn Citroëntje zijn de enkele ruitenwisser en de takke-herrie.

Positief is het verbruik van 1 op 16 in de stad. (dat moet ik nog zien…ik zal verslag uitbrengen hoe de wagen “ïn real life” bevalt verspreid over een paar maanden)
Dus laat het sparen beginnen!!!


Het is trouwens wel eens lekker om een tijdje niet zo zuinig op een wagen te zijn….gewoon een tijdje “raggen met die bak”...‘t is tenslotte geen Citroën.
(Mijn vriendin vindt dit waarschijnlijk niet zo leuk want die ziet dit als haar wagentje als ik over een paar maanden weer een Citroën heb)

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 september 2004 07:12 PM
  [ # 42 ]

Hahaha…Bram en zijn opties op een Panda!

Ik zou zeggen, maak er een luxe panda van met CV+AB, Elektrische ramen+spiegels, climate-control, navigatiesysteem.etc Wink
Zijn er nog luxe opties die ik vergeten ben ConfusedMr. Green

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 september 2004 07:17 PM
  [ # 43 ]

Mr. Green  die *optie’s* was natuurlijk maar een geintje van me….ondanks de ellende die je hebt meegemaakt Confused ....zeg ik altijd maar…Blijven lachen. Wink

Alhoewel…..het lachen vergaat mij nu ook een beetje, met mijn BX…(zie :
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?p=19803&highlight;=#19803  Crying or Very sad

Maar je kunt inderdaad voorlopig even van A naar B rijden….je zit droog en hebt dus het beste vervoer wat er bestaat, namelijk de AUTO. :fijnsturen

Het had kunnen zijn dat je er een open dak in had…..o.i.d. Cool

Enne…..het is : *Met een Panda lach je iedereen uit* ....en niet andersom Laughing

Profiel  
 
DirkJan2004
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 08 september 2004 07:39 PM
  [ # 44 ]

Enne…..het is : *Met een Panda lach je iedereen uit* ....en niet andersom

Dat was dus een grapje van mij!  Wink

Enne….je hebt gelijk…er zijn Panda’s met opties….
Die van mij heeft dat niet…maar de wagen heeft wel een 5e versnelling..da’s in de “panda-wereld” wel weer erg luxe…

Het was trouwens wel cool geweest als het een 4x4 was geweest…dan heb je nog wat speciaals…..maar dat kan natuurlijk niet tippen aan een BX 4TC…. Cool

Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….

Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?) Wink

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook