3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
De DS 21 Proto van Philippe Wambergue
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 september 2016 11:24 PM
  [ # 31 ]

Waarom mag je je remmen niet verder naar buiten brengen…...
En die wie aan de bak zitten “vergeten”

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 september 2016 11:57 PM
  [ # 32 ]

De regels waaraan historische rally-auto’s moeten voldoen, worden opgesteld door de FIA. Ga naar http://www.fia.com/regulation/category/114, klik op “Technical - Appendix K” en je ziet 104 pagina’s met regeltjes! De principes zijn echter eenvoudig:

Appendix K applies to cars which are either original competition cars, or cars built to exactly the same specification as models with international competition history complying with the International rules of the period. The only permissible variations to the period specification are those authorised within Appendix K

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 september 2016 12:08 AM
  [ # 33 ]

Over de remmen:

6.11 Brakes
6.11.1 Brake components must be entirely to period specification of the model with the exceptions described here after.
6.11.2 Cars of Periods A to C (- 31/12/1930), originally fi tted with twowheel brakes, may convert to four-wheel brakes if the manufacturer provided four-wheel brakes on later models in the same period and provided such four-wheel brakes are to the period specifi cation of the manufacturer.
6.11.3 Conversion to a different mechanical system or hydraulic operation is permitted if a period specifi cation.
6.11.4 Disc brakes, ventilated discs and multiple pot callipers are only permitted if a period specification of the model.
6.11.5 Hydraulic braking systems may be converted to dual circuit operation which provides simultaneous operation on all four wheels via two distinct hydraulic circuits.
6.11.6 The installation of an air box around disc brakes for cooling purposes is permitted.
6.11.7 Hydraulic lines may be replaced with «Aeroquip» type piping.
6.11.8 Cars originally fitted with carbon-carbon brakes may be converted to steel discs with contemporary callipers and conventional pads.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 september 2016 08:07 AM
  [ # 34 ]

Inderdaad vreemd dat het vermogen aangepast mag worden met allerlei aanpassingen die niet origineel zijn, maar de remmen niet…

Hmmm, die airbox…  is dat echt alleen lucht of zou je ook CO2 mogen gebruiken?
Of vloeibare lucht. Maar mag vast ook niet.
Anders een box met een flinke fan erop…

Gaan de pakkingen van de klauwen eraan of ook van de bak?
Remmen worden vaak getest tot roodgloeiend…

En origineel gemonteerde carbon brakes mogen wel omgezet worden naar staal… Lijkt me niet echt een voordeel…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 september 2016 08:26 AM
  [ # 35 ]
RensKorevaar schreef:

Ja, maar net als de rally-DS’en uit de jaren ‘60 en ‘70 zijn dat allemaal auto’s met een bescheiden motorvermogen *). Zoals Kees in het openingsbericht al schreef, hebben de remmen daar geen moeite mee. Ik doelde met “op dit niveau” op andere merken met zwaardere motoren.

*) Edit: alleen de SM komt een beetje in de buurt…

Alfieri wist toch wel heel duidelijk wat hij deed ( en had niet zo’n hoge pet op van Citroen als het om motoren ging..) : Een SM motor in Rallye trim (andere nokkenassen,  hogere compressieverhouding kwam in die tijd al aan 250 ( 2.7 ltr) tot 285 PK ( latere 3 liter, lees Merak SS basis)  bij 7000 toeren/minuut.  Voor de racerij ( deelname aan 24 uurs races in Le Mans en Spa, later voor de Ligier JS2 ) werden 24 kleps motoren ontwikkeld die ruim boven 340 pk uitkwamen, maar die waren minder geschikt voor de rally wereld.

Als je remmen te heet worden krijg je de warmte niet weg: Bij het remmen komt veel warmte vrij: als je hard wilt remmen dan moet je veel energie omzetten en dat doe je in hitte. Het enige wat je kunt doen is die warmte beter weg zien te krijgen.

Weten over vroeger? Moet je naar de voormalige chef van van het competitie departement ( Mme Cotton)  of in de archieven van Jacques Ne, chef bureau d’etudes die de techniek van de specials deed ( liggen nu in het conservatoire denk ik).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 27 september 2016 11:26 AM
  [ # 36 ]

Het grootste probleem is dat er er door de grote radiator geen flow is.

Een optie is om een radiator die 5-10 cm minder hoog is zodat onder de radiator frisse lucht naar de remmen kan.
Ik weet niet of de radiator dan nog voldoende koelt, maar dat kan getest worden.

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 27 september 2016 11:32 AM
  [ # 37 ]

Een bijkomende vraag / opmerking
Welke olie gebruikt hij voor het remmen?
Ik weet dat bij competetief rijden met 2cv’s de remmen terug worden onmgebouwd naar Dot4 omdat de koeleigeinschappen van Dot 4 beter zijn dan die van LHM.

Indien het volgens de regels rem en hydrauliek systeem in een systeem moet blijven weet ik niet of er alternatieven zijn.
(ken de temperatuur eigenschappen van lhs ook niet)

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook