2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
2400 Carburator motor Vacuummeter aansluiten
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 03 oktober 2016 09:46 AM
  [ # 16 ]

Een gat boren in het inlaatspruitstuk bleek niet nodig om de vacuummeter aan te sluiten.
Mijn Prestige heeft airco. Daardoor heeft de Prestige ook een regeling om het toerental stationair te versnellen als de airco ingeschakeld wordt. Dit gebeurt door een fijn bedacht mechanisme : de onderdruk bij stationair toerental wordt doorgegeven aan een soort vacuumvervroeger op de carburator. Deze regelt het toerental bij. Nu dat “doorgeven” gebeurt door een elektrisch bediende klep : inlaat van deze klep is de onderdruk onder de gasklep, deze onderdruk wordt al dan niet dmv een elektrisch bediende klep doorgegeven aan de genoemde “vacuumvervroeger”. De Weber 34DMTR/250 75 heeft een gat net onder de gasklep die dus de onderdruk in het inlaatspruitstuk meet.

Ik heb dus een T-stukje gebruikt en mijn vacuummeter erop aangesloten.

In vrijloop meet ik nu een stabiele onderdruk van 22inch Hg of 556 mm Hg of -0.73 bar onderdruk. Dit is perfect denk ik , en zeker voor een motor die 40 jaar oud is…!

Het leert veel over wat er precies gebeurt als je aan het rijden bent. Men merkt dat men soms het gaspedaal onnodig te diep indrukt, voet even wat lichten verhoogt de onderdruk en je acceleert niet noemenswaardig sneller, maar je rijdt wel zuiniger.Het luistert heel nauw.

Als jet het pedaal volledig indrukt bij accelereren gaat de 2e venturi in de carburator open, en dan is er haast geen onderdruk mer, logisch natuurlijk. Ik wil niet weten wat het verbruik op dat moment is. Op dat moment zou je middels een turbo extra lucht in de motor moeten blazen….enz enz…

Ik ga nu wel een een 2e vacuummeter monteren die aangelsoten wordt op de vacuumvervroeger. Dan meet ik de onderuk voor-en na de gasklep. Benieuwd welk verband ik ga aantreffen tussen beide metingen en manier van rijden. Enkel voor de wetenschap he!

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook