Vergrendeling rugleuning bestuurdersstoel 3-deurs
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 09 oktober 2016 09:17 PM

In de 3-deurs ZX moet je de rugleuning van de bestuurdersstoel naar voren klappen om achter in te kunnen stappen. Daartoe zit aan de zijkant van de rugleuning een hendel die je omhoog moet trekken. Met die hendel bedien je twee kabels a la fiets handremkabels, waarmee de vergrendeling links en rechts gelost wordt.

Helaas is bij mij een van die kabels gebroken, en niet onderaan bij het vergrendelmechanisme waar je er makkelijk bijkomt, maar bovenaan bij het hendeltje. Aan het einde van de kabel zit een haakje gekrompen en vlak voor de krimpverbinding is de staalkabel afgebroken. En dat mechaniekje zit in de rugleuning en ik ben er nog niet achter of je dat mechaniekje eruit kunt halen, of niet. Ik heb de knop van de hendel afgetrokken, de kunststof afdekplaat eraf geschroefd en daaronder zit nog een plastic deel dat met een schroefje los was te halen. Maar de hendel zelf lijkt een vast onderdeel van het stoelframe te zijn. Probleem is dat ik er niet fatsoenlijk bijkan en het niet goed kan zien.

Is er hier iemand die zo’n rugleuning al eens uit elkaar gehaald heeft en weet hoe het zit? Het lijkt er namelijk sterk op dat ik er niet bijkom zonder de bekleding van de rugleuning er af te halen en dat vind ik eigenlijk niet logisch. Maar het is natuurlijk wel een Franse auto…

Volgende probleem wordt dan natuurlijk hoe/waarmee ik die kabel ga fixen of vervangen, maar dan moet ik er eerst bijkomen.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 10 oktober 2016 08:00 PM
  [ # 1 ]

Ik heb de bekleding van de rugleuning aan de achterzijde een stuk losgehaald, zodat ik mijn arm erin kon steken en bij het mechanisme kon. Hij hoefde er niet helemaal af. Omdat de kabel boven bij het hefboompje gebroken was kon ik de binnenkabel er aan de onderzijde uittrekken en de buitenmantel laten zitten. Bij de fietsenmaker een nieuwe binnenkabel gehaald en van onderen af in de buitenmantel gevoerd. Aan beide kanten van de originele kabel zat een z-vormig haakje gekrompen. Die heb ik met het metalen binnendeel van een kroonsteentje, messing hulsje met twee schroefjes, aan de nieuwe kabel gezet. Dat was een tip van de fietsenmaker. Was ik zelf niet opgekomen. Het haakje op de tast weer in de hendel gehaakt en aan de onderzijde ook weer ingehaakt. Het werkt weer. En de truuk met het kroonsteentje ga ik onthouden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook