4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Compleet overzicht kitcars en andere afgeleiden
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 oktober 2016 04:24 PM
  [ # 46 ]

De Africar, waarvan er een in 1982 en vier in 1984 gebouwd zijn, is uit het overzicht in het openingsbericht afgevoerd. Er blijkt meer GSA dan 2CV in deze houten auto te zitten. Daarom staat hij nu in het overzicht van GS/A-afgeleiden. Bovendien vind je zijn bewogen geschiedenis nu in een eigen topic: klik!


foto: Anthony Howarth

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 oktober 2016 05:02 PM
  [ # 47 ]

Aan het overzicht in het openingsbericht van dit topic is een nieuwe kitcar toegevoegd: de Attard tricycle 2CV6. Buiten dit artikel op ladepeche.fr is er niet veel informatie over te vinden. Kees “Visa GTI 115” heeft hem echter gespot en de volgende foto’s gemaakt:

foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 18 oktober 2016 08:59 PM
  [ # 48 ]

Leuk topic, de eerste pagina en de daarop afgebeelde Dagonet.

Te zien op de Rallyplaat is hij bezig met Luik Rome Luik.

Laat ik nou vorige maand een heel oud Frans autoblad in handen

krijgen met de toen te rijden route, die was daarin afgebeeld.

Verschrikkelijk, je kan je nauwelijks voorstellen dat ze

dergelijke afstanden met die auto’s uit die tijd konden afleggen.

In die tijd was het een van de zwaarste rally’s die er bestond.

Ik ga het weer eens opzoeken. Lucas hou je vast.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 oktober 2016 09:33 PM
  [ # 49 ]
RensKorevaar schreef:

1953-1957 Citroën 2CV Dagonet, FR, citroen2cv.fr

Naar aanleiding van deze foto heeft Kees “Visa GTI 115” het volgende artikel over Liège-Rome-Liège 1954 gescand. Die regelmatigheidsrally van 5.156 km bestond uit slechts één etappe, oftewel: vier etmalen lang bijna ononderbroken rijden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 oktober 2016 03:29 PM
  [ # 50 ]

Kees “Visa GTI 115” heeft in 2012 op de Citronnades in Sainte-Marie-la-Mer twee 2CV-afgeleiden gefotografeerd die je maar weinig ziet.

De 2CV Azelle (1990-heden)

Nog zeldzamer: de Blackjack Avion (1995-2005)

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 oktober 2016 03:39 PM
  [ # 51 ]

Kees heeft op die Citronnades ook iets gespot dat nog bijzonderder is: de 2CV diesel van Atelier Amédée. Het gaat om een unicaat, dus hij is niet voor het overzichtje in het openingsbericht, maar vader en zoon Amédée hebben zich helemaal uitgeleefd. Ze hebben een gemodificeerd 2CV-koetswerk op een Visa-chassis geschroefd, een Visa-dieselmotor aan een Axel-versnellingsbak gekoppeld en dat voorzien van de hydrauliek uit een CX en de remmen uit een GS.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 november 2016 10:22 AM
  [ # 52 ]

Kees “Visa GTI 115” heeft een mooie fotoserie van de 2CV Ville Vans Babette gemaakt. De plastic laadbak van Ville Vans in de stijl van de AZU/AK wordt aan het front van een berline gekoppeld, waarbij deze ook wat extra’s krijgt ten opichte van een fabrieks-Besteleend: een afneembare hardtop.

foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 november 2016 04:49 PM
  [ # 53 ]

van de voorpagina:

Teruggevonden: de 2CV “Normande”!

Welke echte autoliefhebber heeft er nooit van gedroomd zijn eigen auto te ontwerpen en liefst ook te bouwen? Door allerlei omstandigheden komt het er meestal niet van, maar soms realiseert iemand zijn droom. Monsieur Thouzé was in 1958 zo iemand.

Wat heb je nodig, afgezien van de financiële middelen? Natuurlijk een behoorlijke dosis fantasie, die je in staat stelt de auto te ontwerpen en in gedachten compleet voor je te zien; verder kennis van carrosserieontwerp en carrosseriebouw. De inspiratie gaat altijd terug op een legendarische, onbetaalbare of al verdwenen auto. Vaak is er slechts één ontwerper, want iedereen vult zijn droom anders in.

Het begint met ruwe, min of meer realistische schetsen en tekeningen, of een rijdend onderstel van een bestaande auto, of een uitgewerkte tekening met aanzicht van alle kanten. Soms wordt proefondervindelijk begonnen door de aankoop van de eerste onderdelen of het maken van een schaalmodel. Voldoen aan esthetische eisen, veiligheidsvoorschriften en kwaliteitsnormen is gedachtebepalend, alles met het oog op de vereiste toelating. Een toverstokje is er niet.

Zo zette in 1958 de jonge leerling-carrosseriemaker Thouzé in Avranches (departement Manche) enthousiast zijn project 2CV “Roadster” op. Thouzé droomde van een “Frankrijk op z’n Italiaans”, van Ferrari, Pininfarina, AC Bristol, D.B en Dyna Junior, alles aangetroffen in de autobladen. Een scherp oog en een groot gevoel voor esthetiek stelden hem in staat na te gaan welke reeds bestaande Franse carrosserie-onderdelen geschikt waren voor een “huwelijk”.

Als basis nam hij het chassis van een schade-2CV berline 375 cc, gekocht van zijn baas. Dat chassis, de bodem, de bodem van de kofferbak en de wielbevestigingen achter bleven behouden. Van een Renault Dauphine nam hij de voorruit en de voor- en achterspatborden, van een DS de aluminium motorkap. Het Dauphine dashboard kreeg gezelschap van een Simca 8 stuur en een stuurstang uit een oude Citroën C4. De stoelen kwamen uit een 2CV, de koplampen van een Renault 4CV, de achterlichten en de portierscharnieren van een Dauphine. Het moeilijkste bij de constructie waren de verbindingen tussen schermen, motorkap en portieren. Het geheel werd compleet gemaakt met Robri-wieldoppen van de Dauphine en de Simca Aronde.

De motorkap zit met vier vleugelmoeren aan het frame bevestigd; een elektrische schakelaar maakt het mogelijk hem snel los te maken om bij de motor te komen, zoals bij een klassieke 2CV. Twee kleine portieren geven toegang tot de redelijk comfortabele cabine, voor twee inzittenden, met 2CV-stoelen met zichtbaar frame. De zijschermen ter hoogte van de voeten zijn ver naar achteren geplaatst en maken in- en uitstappen lastig, of sportief. De vloer is bedekt met 2CV-rubber, de pedalen zitten op de bodem gemonteerd. Wat de kleuren betreft: rood metallic voor het exterieur, zwart skai voor het interieur, althans voor de eerste versie.

Deze auto wordt in 1960 toegelaten op normaal kenteken (“2CV, aangepast”) en geregistreerd in Manche. Vanwege de beperkte prestaties van de 375 cc wordt het geheel in 1961 op een nieuw chassis van een Citroën AZU gezet, een schade-2CV camionnette van 850 kg, uitgerust met wielen 125 x 380 en voorzien van de sterkere AM-2 602 cc motor. Bij die gelegenheid krijgen de stoelen nieuw skai, zwart met beige. Jammer genoeg weigert de keurmeester van de Franse RDW vervolgens de Dauphine voorruitconstructie met niet-gehard glas te accepteren, die daarop vervangen wordt door een minder sierlijke uit een 2CV.

Monsieur Thouzé heeft een aantal jaren met zijn creatie gereden. De auto wordt opgespoord door René Bellu, die er een foto van maakt voor zijn boek Toutes les CITROËN (blz. 255). In de jaren zeventig wordt de auto gestald, in een dorpje dicht bij Granville. Veertig jaar staat ze op de betegelde vloer van de garage van Monsieur Etienvres, totdat deze auto-enthousiast haar weet te verwerven. Dankzij onze blog komen we de auto op het spoor… De goede conditie ervan maakt dat we er na een beurt vlot mee op weg kunnen. In mei 2010 verschijnt ze weer ten tonele, tijdens de 13e Rally van de Zes Rozen, georganiseerd door de Teuf-Teuf van de Douaissin, nabij Saumur.

Om met haar van start te kunnen gaan, is er eerst het sportieve instappen, maar dankzij onze “methode” is dat makkelijk. De gescheiden stoelen zijn laag en zitten comfortabel. Eenmaal aan boord vinden we de bediening van de 2CV terug, met de versnellingspook naar de vloer gericht, om het uitzicht niet te belemmeren. De handrem zit verstopt onder het dashboard. Het rijden gaat licht en precies, de besturing is stevig. Alhoewel niet sportief, zijn de prestaties redelijk, gelet op de kleine 602 cc motor. Een massa van minder dan 500 kg zorgt voor een respectabele acceleratie. Met onze haren in de wind ervaren we de rit als rustig en vloeiend, met daarbij het comfort en weggedrag van de 2CV. De zijruiten kunnen geheel verwijderd worden en de kap van beige stof kan achter de stoelen verdwijnen; gemonteerd op twee bogen en gespannen door twee koorden is deze gemakkelijk te bedienen en maakt zo droog rijden in de regen mogelijk, al veroorzaakt een geheel gesloten cockpit wel gemakkelijk beslagen ramen. Wat de motor betreft geen verrassingen voor de bestuurder: het is duidelijk onze tweecilinder.

Haar vormgeving en originaliteit leveren de 2CV “Normande” gegarandeerd succes op bij verzamelaars en publiek. Haar ongewoonheid valt in goede aarde en wij zijn tijdens het parcours verschillende malen bevraagd. Waarom die omgekeerde chevrons op de tweede versie? Monsieur Thouzé verklaart het zó:  ondanks een 2CV-basis gaat het hier duidelijk om een Touzet…



Dank aan meneer Thouzé voor het realiseren van zijn droom en aan meneer en mevrouw Etienvres voor het beantwoorden van mijn blog-oproep en hun uitnodiging. Dank dat ik in de Touzet heb mogen rijden op de weg naar de baai van de Mont Saint Michel, de mooiste kilometers van Frankrijk! Meneer Thouzé intussen droomt over het besturen van een Bugatti…

tekst en tekeningen: Alain Lassalle; vertaling: Rougefurio; foto’s: René Bellu, NN

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 november 2016 04:05 PM
  [ # 54 ]

Toch wel heel jammer dat de oorspronkelijke Dauphine-voorruit later werd afgekeurd: de bolle, ronde vorm paste uitstekend bij de overige lijnen van de auto (zie de zwart-witfoto). De rechte 2CV-ruit hoort er helemaal niet bij en vooral die driehoekige steunen zijn bijzonder lelijk en belemmeren ook nog eens het uitzicht. Dat had toch wel eleganter kunnen worden opgelost, monsieur Thouzé!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 november 2016 04:48 PM
  [ # 55 ]

Bij een restauratie verdient hij weer een Dauphine-voorruit: daar zou het karretje sterk van opknappen. Het zou ook leuk zijn om foto’s van alle donorauto’s op een rijtje te zetten. Er zijn er vast nog meer dan in de tekst genoemd worden, want het schild waarop de chevrons gemonteerd zijn, lijkt van een Peugeot afkomstig te zijn. Zie ik dat goed?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 november 2016 05:10 PM
  [ # 56 ]

De gelijkenis met de Renault Dauphine is in ieder geval onmiskenbaar!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 november 2016 05:24 PM
  [ # 57 ]

Dat de 2CV Normande op die voorruit afgekeurd werd, is wel te begrijpen, want het was de achterruit van een Renault Dauphine!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 10 november 2016 06:57 PM
  [ # 58 ]

Inderdaad mooi dat jij dat ziet Rens, ook ik zag dat direct.

Wel weer een hele leuke en mooie transformatie.


Ook de zoon, Andre van de Citroen dealer in Maarsen heeft ook

ooit een eigen tweezitter maakt van de motorkap beplating van

de DS. op 2 CV basis.

Heeft daarna jarenlang als plantenbak in een tuin in Hilversum gestaan.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 november 2016 08:57 PM
  [ # 59 ]

Superscherp gezien, Rens en Kees, maar waarom hoor ik dat nu pas? Ik ga het niet meer veranderen: geplaatst is geplaatst! Overigens begrijp ik het nu wel: een achterruit heeft veel minder te verduren dan een voorruit en het harden van een ruit maakt hem waarschijnlijk duurder.

N.B.: het bovenstaande artikel is een vertaling, waarin ik moeilijk de oorspronkelijke auteurstekst kan gaan verbeteren, als ik dat op dat moment al had gekund.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 17 november 2016 02:45 PM
  [ # 60 ]

Hij is eerder vandaag al in het forumcafé gesignaleerd en nu is hij ook aan dit overzicht toegevoegd: de e-bakfiets Agnelli 2CV Paris. Je kunt erover twisten of hij hier wel thuishoort, maar het is een voertuig, het is een 2CV-afgeleide en de afwerkingskwaliteit lijkt hoger te liggen dan die van veel kitcars.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook