Xantia II met harde Hydractive
C4-leasebakkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-06-2010

Gepost: 11 oktober 2016 11:40 PM

De Hydractief van mijn Xantia staat in ‘limpmode’ en je voelt dus elke streep waar je overheen rijdt. Echt zweven is er dus even niet bij Sad
De Lexia geeft een foutcode Dat het electrische klepregelaar defect is en dat deze storing permanent is.
Geprobeerd de code te resetten maar meteen komt hij weer terug.
Met stilstaande motor overigens dus het moet wel een electrische storing zijn

Ik heb de Veercomputer maar eens opengemaakt en zie dat in elk geval 1 van de solid state relais flink heet is geweest. Die dus maar eens gaan vervangen en de diodes er meteen inbouwen.

Maar wat wil het geval? Het vervangende onderdeel (VN05 of VN05-E) wordt niet meer gemaakt.

De VN05 kan overigens 13 ampere schakelen en dat lijkt mij behoorlijk ruim bemeten voor de toch wel kleine solenoids die erop aangesloten zijn. Ik ga er dus maar vanuit dat de blusdiodes in de solenoid defect zijn waardoor hij veel energie terug kreeg van de spoel in de solenoid

Weet iemand een vervangend onderdeel? Of heeft iemand nog 2 (of misschien zelfs 4) van die dingen liggen?

Ik plak de 2 extra dan als reserve ergens in de veerconputer zodat ze beschikbaar zijn als hij nog eens kapot gaat, better safe than sorry Smile


C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)

En een Trabant Smile

Profiel  
 
C4-leasebakkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-06-2010

Gepost: 22 oktober 2016 10:46 PM
  [ # 1 ]

Mijn Xantia had last van een harde vering en gaf als foutmelding dat de voorste electroklep defect was

Nu zijn er vele beschrijvingen over de reparatie. In de veercomputer was een van de VN05 chips doorgebrand. Met een beetje goede wil en een even zo goede soldeerbout is de reparatie goed te doen maar de VN05 is bijna nergens meer te krijgen omdat die al enige jaren niet meer geproduceerd wordt. Ik heb een adresje gevonden waar ze nog een aardige stapel hebben liggen:
http://www.buy-transistors.com/catalogsearch/result/?q=vn05&x=24&y=14
Hou wel rekening met pakweg 2 weken levertijd maar je Hydro werkt daarna weer als een zonnetje

Uiteraard meteen de 2 blusdiodes ingebouwd en de zweefteef zweeft weer

Morgen nog even de behuizing openmaken en goed afkitten

Ohja, heel makkelijk testje of de computer het ventiel goed aanstuurt: Als je wat rommelt aan het ventiel (met contact aan, motor niet gestart) dan hoor je een fluittoon (1000 Hertz)uit het ventiel komen. Dan werkt je veercomputer dus!
Je vindt het ventiel vlak achter de radiator aan de linkerkant


C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)

En een Trabant Smile

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 22 oktober 2016 11:30 PM
  [ # 2 ]

Even googelen op replacement VN05 of bij een goede elektronica zaak langs gaan, Okaphone in Groningen bijvoorbeeld… (nee ik heb er geen aandelen)

Profiel  
 
C4-leasebakkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-06-2010

Gepost: 23 oktober 2016 05:49 PM
  [ # 3 ]

Okaphone heeft er nog een stuk of 5… In Engeland liggen er nog 140 op de plank.

Ik heb nog geen echte vervanger voor de VN05 kunnnen vinden. Als jij een goede vervanger weet… ik heb hem zelf niet meer nodig Smile


C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)

En een Trabant Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook