3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
BX GTi, Het zweven is begonnen!!
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 663
Geregistreerd: 23-05-2004

- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Gepost: 09 oktober 2016 10:29 PM
  [ # 31 ]
JacobFRL schreef:

Jep, bij de overburen Smile

Woon daar zelf ook zowat om de hoek en heb deze BX er al een keer of wat zien staan afgelopen tijd. Hopelijk maken ze er weer een knappe wagen van. Succes ermee.

C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 oktober 2016 09:21 PM
  [ # 32 ]
JacobFRL schreef:

Wel even een vraagje. Waarschijnlijk is het schuifdak frame verrot doordat het 4 jaar niet gebruikt is en een vochtig dakraam (denk aan ochtenddouw. Klopt mijn vermoeden of hebben meer mensen last van een rottend frame na verloop van tijd?

Ik zou eens controleren of de afvoerslangetjes nog wel goed doorlopen. (2x in de A-stijl en 2x in de C-stijl). Als er water in de lekbak blijft staan gaat het ook hard. En krijg je een natte schoot bij de eerste bocht na een regenbui. Laughing

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 10 oktober 2016 09:33 PM
  [ # 33 ]

Kijk dat is een goeie tip. Bedankt Timo, ga ik even op letten Razz

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 oktober 2016 09:38 PM
  [ # 34 ]

Mocht het niet lekker doorlopen, achter de achterlichten vind je 2 afvoerslangetjes, die zijn vaak de boosdoener. Succes!


IMG_1615 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_1616 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 24 oktober 2016 09:22 PM
  [ # 35 ]

Tijd voor een kleine update:

De BX staat sinds vandaag op de brug bij de garage. Ik ben benieuwd. Ze verwachten enkele dagen bezig te zijn met het bak en braadwerk Wink

Dan maar even een fotootje:

De auto heeft vandaag een volledige inspectie gehad rondom de carrosserie. De auto wordt grondig aangepakt Wink

Verder heb ik mijn huiswerk ook gedaan. Ik heb bij forumcollega Vinnie een frame/geleider van het schuifdak meegenomen. Leek van buitenaf behoorlijk dramatisch als ik eerlijk ben:


Ja zo zag het er dus allemaal uit


De hond mag graag controleren wat ik doe! Smile Wie ziet de fout in deze opstelling?

Maar na wat stevig schuurwerk, een primerlaag, een matzwarte laklaag en een blanke laklaag kan dit frame er weer tegenaan!


1 week later

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 oktober 2016 10:34 PM
  [ # 36 ]
JacobFRL schreef:

 


De hond mag graag controleren wat ik doe! Smile Wie ziet de fout in deze opstelling?

 

Ik denk dat het kratje Amstel te ver weg staat? Wink

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 24 oktober 2016 10:41 PM
  [ # 37 ]

Jaah daar heb je een goed punt Smile

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 03 november 2016 12:05 AM
  [ # 38 ]

Korte update:

De auto is al een heel eind heen. Technisch en elektrisch is inmiddels weer goed voor elkaar. De carrosserie is ook al goed op weg. 90% is weer hard. Nu die andere 10% nog. Dat uit zich in het rotte zijpaneel bij de tank. Na een week zoeken heb ik inmiddels iets gevonden bij een medeforummer van dit forum.

To be continued…

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 23 november 2016 11:36 PM
  [ # 39 ]

Er is de afgelopen weken veel gebeurd. Het meest dramatische is toch wel de motor. Anderhalve week geleden werd de motor nog een keer nagekeken. Al snel begon deze te roken. Diagnose: koppakking kaputt. Men haalde de kop los, maar de laatste bout wilde niet meewerken. Gevolg: Bout breekt, schade aan het blok. :,(

Er zijn twee dan twee opties: Blok reviseren wat in de honderden, zo niet duizenden euro’s kan lopen of een donor motor zoeken die wel goed en deze monteren.

Tsja, toeval trof dat ik net bij iemand vandaan kwam die z’n BX GTI aan het demonteren was. Deze was behoorlijk rot en niet meer met laswerk te redden. Deze auto is verder wel altijd goed onderhouden, waarvan papierwerk aanwezig. De auto zal voor mensen uit het Citroën club circuit dan ook bekend voorkomen:

Hoe spijtig het ook is, het meeste wordt hergebruikt. Een deel is door de vorige eigenaar al verkocht aan andere liefhebbers en ik haal er ook nog het nodige van af. Wink


Onder andere deze emblemen.

Op motorisch gebied redden de monteurs er verder wel mee. Ik had geen zin meer om te wachten op de oplevering, dus ik ben ook begonnen met mijn klussen. In de tussentijd heb ik de nodige onderdelen verzameld:

Waaronder dus een schade vrij dashboard. In de andere is namelijk geboord, een strip opgeplakt en is deze vergeven van de scheuren.

Dus dan begin je maar met het demonteren van het huidige dash. Geen gemakkelijke klus, maar met een handleiding kom je een heel eind.


Maar op een gegeven moment lukt het Smile

Maar die bende wil je natuurlijk niet zien tijdens het rijden, dus ik heb vanmorgen het nieuwe dash geplaatst en een groot deel van de onderdelen daarin weer gemonteerd. De kachelweerstand (dat witte plastic paneeltje) heb ik vervangen voor 1 die heel is, hierdoor kon de omleiding van de aircoschuif naar de mistlampknop verwijderd worden, wat betekent dat ik dus ook gebruik kan maken van zowel airco als mistlampen. Smile


We komen er wel! Smile

Als je dan toch de tellerbak eruit hebt, dan meteen maar alle lampjes eventjes vervangen…


Maar niemand had mij gewaarschuwd dat het er 27 zijn Razz


En ach laten we deze dan ook maar gelijk even vervangen (deurverklikker)

En dan nog de ontdekking van de dag. De kenner had vast al gezien dat er een stekkertje aan 1 van de lampjes zit in de tellerbak. Bij navraag blijkt dus dat deze BX ook nog de optionele ABS heeft. Eigenlijk zijn de middenarmsteun en de speakers in de C-stijl zowat de enige opties die deze auto niet heeft!

We zijn er nog niet, maar we zijn een heel eind op weg. Wordt vervolgd Smile

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 24 november 2016 10:11 AM
  [ # 40 ]

Gaaf project zo! En lekker bezig!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 24 november 2016 10:30 AM
  [ # 41 ]

Zo, jij maakt er werk van! Goed bezig!

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 24 november 2016 10:48 PM
  [ # 42 ]

Bedankt voor de complimenten heren! Ik heb de smaak ook behoorlijk te pakken. Deze voormalige bijna-donor is hard op weg om weer de youngtimer te worden die hij eigenlijk is Smile

Nu nog even wachten tot volgende week, dan wordt het nieuwe blok gemonteerd. Als ik dit weekend weer ongeduldig word sla ik vast weer aan het sleutelen aan het dash Wink

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 10 december 2016 06:18 PM
  [ # 43 ]

Tijd voor een update.

Wat is er de afgelopen weken gebeurd?
- Motor geïnstalleerd, samen met de versnellingsbak van de donor (door garage)
- Koppeling vervangen (door garage)
- Mistlampen geïnstalleerd (door mij)
- Dashboard grotendeels afgebouwd (alleen de kappen bij het stuur en de tellerbak nog) (door mij)
- Knoppen elektrische raam bestuurdersdeur vervangen (door mij)
- Rooster boven de benzine klep gereinigd en het zwarte deel gespoten (door mij)
- Paneel waar de benzineklep in zit gespoten (door externe partij)


It’s alive!!!!


Deze knoppen zien er een heel stuk beter uit dan degenen die zijn vervangen (tenminste 1tje dan):


*-)


Alleen nog even gele koplamppitten halen en dit plaatje is compleet Wink


Deze foto’s kreeg ik gisteren…


Wat een wereld van verschil! Smile


Aangezien het roostertje daarboven er toch uit is, heb ik die maar even onder handen genomen. Er zat allemaal viezigheid en en witte verfresten op…


Wat een paar uurtjes knutselen wel niet kan opleveren


Goed de komende week wordt de BX afgebouwd. Als die eenmaal klaar is, dan kan hij richting de stalling. Dan kan het genieten in het voorjaar beginnen Smile

Maar niet voordat het schuifdak is vervangen. Dankzij een Autoweek forumlid komt dat straks ook helemaal goed! Hij heeft namelijk voor mij een origineel fabrieksdak opgehaald. Die haal ik volgende week bij hem op Smile


Hebbe hebbe Wink

Oant safier Smile

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 december 2016 06:22 PM
  [ # 44 ]

Zo man, ziet er goed uit!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
JacobFRL
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 29-09-2016

Gepost: 10 december 2016 06:37 PM
  [ # 45 ]

Dankje Timo! Het einde lijkt hiermee zo langzamerhand eindelijk in zicht te komen. Ik heb de GTI doppen alvast schoongemaakt voor de finishing touch. Wink

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook