Saxo 1.4 VTR onderdruk in motor
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 08:50 PM

Wie weet waar te zoeken, Saxo 1.4 VRT met ruim 2 ton op de teller.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is heeft de motor af en toe een bijgeluid, een lage harde fluittoon. Dit geluid heeft hij zowel op gas als op benzine.
Omdat we de auto nog niet lang hebben eerst maar zoeken waar dit geluid vandaan komt.
Al veel dingen nagelopen en niets gevonden, totdat we de olievuldop van de motor haalden, toen was het geluid weg.
Dus de ontluchting boven op de motor naar luchtfilter losgemaakt en doorgeblazen maar was allemaal open.
Alles terug gebouwd en testen met resultaat fluittoon, dop eraf fluit weg of pijl stok stukje omhoog fluit weg.
Maar het is geen overdruk het is onderdruk, normaal kan je bij deze motor wat overdruk verwachten.
Bij de aansluiting van de ontluchtingsslang op het luchtfilter zit standaard een terugslag vlies waardoor de motor alleen zijn overdruk kwijt kan.
Wie heeft dit eerder meegemaakt of tips voor mij.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 oktober 2016 08:55 PM
  [ # 1 ]

werkt dat klepje dan nog wel goed, even reinigen.met wd40 of zo

Profiel  
 
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 20 oktober 2016 09:02 PM
  [ # 2 ]

Terugslagklepje verkeerd om gemonteerd?

Dan kan de overdruk niet richting luchtfilter en gaat de motor blazen langs vuldop en/of peilstok.

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 09:05 PM
  [ # 3 ]

Sorry, de jongste spruit was nog ingelogd.

Maar is mijn reactie. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 09:12 PM
  [ # 4 ]

Ik heb het terugslag vlies wat in het luchtfilterhuis zit schoongemaakt en het werkt, blazen richting luchtfilter gaat zuigen niet.
Maar het probleem is volgens mij de motor heeft vacuüm in plaats van overdruk.
Als je de olievuldop losdraai zuigt hij vast op de motor.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 09:22 PM
  [ # 5 ]

Dan wordt er te hard aan het carter gezogen.

Hoort er geen restrictie in de slang tussen kleppendeksel en luchtfilter?
Of in het luchtfilter t.p.v. de slangaansluittuit?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 09:42 PM
  [ # 6 ]

Zo te zien zijn de slangen origineel, en zitten met een kliksysteem aangesloten.
De slang loopt vanaf het kleppendeksel met een T stuk, 1 gaat naar luchtfilter de ander gaat naar de inlaat en loopt door naar een kastje in het spatbord.
Die naar de inlaat zit met een slangenklem (misschien niet origineel)
ga ff zoeken of ik een foto van een 1.4 van 1999 kan vinden.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2016 08:53 AM
  [ # 7 ]

Probeer eens het volgende, verwijder de slang tussen kleppendeksel en luchtfilter en dop dan de tuit op het kleppendeksel even provisorisch af.

Laat dan de motor even draaien zonder vuldop en kijk of er geblazen dan wel gezogen wordt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 21 oktober 2016 06:30 PM
  [ # 8 ]

Dat ga ik proberen Rene, we hebben net de uitlaat eronder vandaan dus nu maar ff niet.
maandag komt de nieuwe uitlaat eronder, dan kan ik het testen.
Heb gisteren nog wat foto’s bekeken op internet, het is ook mogelijk dat er een soort reduceer tussen de inlaat slang moet zitten.
Bij deze auto loopt de slang van de inlaat naar de kleppen dekselontluchting, en op de inlaat heb je vacuüm(onderdruk om in onze vakterm te spreken).

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 25 oktober 2016 11:19 PM
  [ # 9 ]

Ik heb vandaag getest, de slang die naar het inlaatspruitstuk loopt veroorzaakt de onderdruk/vacuüm.
Als ik de slang los neem en de aansluiting afdop is het probleem weg.
Er is door de vorige eigenaar een ander inlaatspruitstuk opgezet ik heb het idee dat dit een ander type is.
Maar de vraag is waar is die aansluiting op het spruitstuk voor, afgedopt loopt de motor eigenlijk beter/ rustiger.
Ander vraagje als de motor stationair draait, komt er weinig warmte uit de kachel rijdend is dat wat meer maar het kan beter.
Als eerste het systeem geprobeerd te ontluchten maar er komt geen koelvloeistof uit de ontluchtingsnippel, bij meer toeren kwam er wel vloeistof.
Kan dit veroorzaakt worden door een versleten waterpomp, distributie was al vervangen maar misschien de pomp niet.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 oktober 2016 12:27 PM
  [ # 10 ]

Op service.citroen.com vind ik 2 uitvoeringen van de carterontluchting.

Welke van de 2 zit gemonteerd?

Het lijkt mij dat in het traject naar het inlaatspruitstuk toch ergens een restrictie moet zitten.

Als dat niet meer zo is, gaat de motor a.h.w. valse lucht zuigen en beroerder lopen, wat bij jou ook het geval is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 27 oktober 2016 01:20 PM
  [ # 11 ]

Het onderste plaatje is zoals bij deze auto.
Wat jij veronderstel is juist er moet een restrictie tussen, ik heb hem nu afgedopt en een 1 mm gaatje op de gok erin gelaten.
Het valt op dat de stappen motor minder werk heeft, stationair loopt hij stabieler.
Ik heb de vorige eigenaar gebeld over de verwarming, hij had problemen dat het lpg bevroor.
Als oplossing is de gasklok in serie gezet met de kachel, dit is dus het probleem van te kort warmte in de auto.
Maar het zegt ook iets over de doorstroming van de gasklok die waarschijnlijk te laag is of lucht erin heeft.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook