2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Druk van het H.A. systeem
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 november 2016 11:29 AM
  [ # 16 ]

Met het SC?MAC systeem worden de veerelementen afgesloten van de rest van het hydraulische circuit en treedt in werking wanneer de hydraulische druk in het circuit lager is dan in de veerelementen. Dat houdt in dus dat bij het starten in de morgen bijvoorbeeld de wagen nog mooi op hoogte staat maar de beschikbare druk voor remmen en stuurinrichting nog onvoldoende is. Dit wordt kenbaar gemaakt door een waarschuwings licht en bij sommige uitvoeringen door een licht plus alarm signaal. Zodoende weet je dat er onvoldoende druk is. Probeer niet te snel weg te rijden want de remmen doen het even nog niet.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 november 2016 12:06 PM
  [ # 17 ]

“SMAC systeem” is wel een erg weidse nbenaming voor een drukaccu en een terugslagklepje.
Overigens: Als de achterkant nog hoog staat is er druk in het SMAC-systeem, dus ook remdruk achter.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 november 2016 12:35 PM
  [ # 18 ]

SC/MAC, een weidse benaming, oh. Système Citroën de Maintien de l’Assiette Constante. Ten tijde maakte het wel indruk, op mij nog steeds!

Als de achterkant nog hoog staat is er druk in het SMAC-systeem, dus ook remdruk achter.

Probeer het maar eens als je waarschuwingslicht nog brandt. De remdruk achter heb je weinig aan als de wagen achter niet is geladen.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 november 2016 12:42 PM
  [ # 19 ]

Tsja, what’s in a name.
Wat echt ingewikkeld en ingenieus is in het Hydractieve systeem: de hydractieve blokken voor- en achter, waar de middenbollen op zitten.
In combinatie met de Veercomputer het hart van het systeem.
En wat ik ook echt ingewikkeld en inventief vind is de DIRAVI besturing. Juweeltje van engineering, zowel idee als uitvoering.
Realiseer je daarbij dat die Diravi in oervorm al stamt uit de SM uit 1970!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 november 2016 12:58 PM
  [ # 20 ]

Helemaal met je eens. En dan te bedenken dat de Diravi geen computers nodig had. Op mijn huidige XM mis ik die erg. Nog even over de hydractieve blokken (regelaars), de laatste serie Xantia had een verbeterde regelaar die de XM helaas niet kreeg van de Citroen (Peugeot) krenten. Beter vering gedrag is wat men kreeg.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook