1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Druk van het H.A. systeem
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 02 november 2016 03:51 PM

Beste,
Het volgende probleem doet zich voor bij m’n XM V6/3 liter type2:
Als ik de auto uitzet ben ik heel snel de druk in het systeem kwijt, wanneer ik dan start moet ik het toerental opschroeven, voor het druk lampje uitgaat.
Als ik dit niet doe, duurt het een behoorlijke tijd voor de druk er weer is.
Meestal zet ik de auto in de hoogste stand weg, want het hoog houd systeem werkt wel, en als ik hem na het starten dan in de normale rijstand zet heb ik sneller druk.
wie heeft hier een idee over.
De accumulator bol is het zeker niet!!!
Volgens mij, is er ergens een terug slag klep of iets dergelijks kapot.
Ook de bekende “tik"van de druk regelaar hoor je niet of nauwelijks.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 02 november 2016 03:57 PM
  [ # 1 ]

Zit de ontlastschroef op de HD regelaar wel goed vast?
Indien ja, dan lijkt de pomp aan zijn einde.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2016 03:57 PM
  [ # 2 ]

Die tik mag je hoogstens elke 20 seconden horen. Niet vaker…
Inderdaad kan de drukregelaar stuk zijn of de ontlast schroef zit los…
Maar als ie in de hoogste stand wel blijft staan denk ik aan een gare hoogte regelaar..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 02 november 2016 05:09 PM
  [ # 3 ]

Die ontlast schroef had ik al gecontrolerd, maar die tik hoor je niet of nauwelijks, ik moet me erg concentreren en dan nog twijfel ik, of het wel de tik was.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 november 2016 06:58 PM
  [ # 4 ]

Je hoort het verschil tussen pompen met en zonder (tegen)druk bij de Xm normaal gezien goed. Misschien niet zo zeer de tik, maar wel de overgang…

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 04 november 2016 01:28 PM
  [ # 5 ]

Is dit niet het gevolg van een lege SC-MAC bol die achter onder de auto zit? De bol die nooit bij het rondje bollen gevuld wordt?

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 05 november 2016 06:32 PM
  [ # 6 ]

@ Ed.
Volgens mij, had ik toch in de text gezet, dat dit systeem goed werkt!!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 06 november 2016 10:00 AM
  [ # 7 ]

http://www.xmclub.nl/forum/help-veersysteem-xm-niet-hydractive

Hier hebben we soortgelijke problemen, lees het stukje over de SC-MAC bol dan begrijp je misschien wat ik bedoel. De bol moet druk compenseren die wegvalt bij het starten, doet hij dat niet dan moet je die druk opnieuw opbouwen en dat kost tijd. De SC-MAC bol is wat anders dan de accumulator bol.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 november 2016 08:04 AM
  [ # 8 ]

Inderdaad, misschien een niet meer optimaal functionerende pomp. Maar dat hoeft geen groot probleem te zijn. Je kan nog heel veel kilometers maken met een dergelijke pomp. Zodra het systeem op druk is heb je geen probleem denk ik. Bij mij kwam het zo ver dat ik ruim 30 seconden moest wachten tot het alarm en waarschuwings licht uitgingen. Uiteindelijk heb ik een nieuwe pomp gemonteerd (XM V6-24 jaar 2000).

Ik betwijfel dat de fout in de hoogteregelaar zit. Ik zou de veercilinder bollen ook eens controleren.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 20 november 2016 10:43 AM
  [ # 9 ]

welke XM gaat het om, je hebt er twee namelijk. Beide autos hebben een verschillende pomp.
De smac bol zorgt ervoor dat de xm inderdaad om normale hoogte blijft staan.
Als de bol stuk is, zakt de XM naar beneden.
Maar als de auto naar beneden zakt, kan je ook defecte/vieze hoogte regelaar hebben.

Verder is het wel zo, dat als smac bol goed werkt, je druk van het systeem wel verdwijnt.
Die bol houd alleen de hoogte regelaar op druk.
Wat dan ook vaak gebeurt, als je de auto start, de xm eerst naar beneden zakt en na seconde of tien weer opstijgt.
De pomp moet je onder motorkap wel horen tikken.

Simpel gezegd, als de pomp goed is, moet je na seconde of 15 wel weer op hoogte staan.
Duurt dat veeeeel langer, pomp stuk of het systeem lekt ergens intern te hard.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 november 2016 10:56 AM
  [ # 10 ]

@verkuilm

Indien het systeem intern “te hard” zou lekken dan zou de de pomp ook vaak aan slaan ..... en dat doet hij volgens kees05 niet.

Die ontlast schroef had ik al gecontrolerd, maar die tik hoor je niet of nauwelijks, ik moet me erg concentreren en dan nog twijfel ik, of het wel de tik was.

Interne lekkage kun je dus uitsluiten.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 november 2016 11:10 AM
  [ # 11 ]

Ik lees dat het een 24V is, dus een extra bol en een 6+2 HD pomp.
Hoeveel km gereden?
Is bekend of het LHM systeem ooit ververst is? Is het ooit gespoeld?
Als je dat niet kan vaststellen begin dan maar eens met nieuwe hoogteregelaars.
Als het ding verder normaal veert dan zou de lek in de regelaars het verhaal wel kunnen verklaren.
Die regelaars zijn altijd in beweging als je rijdt. Ruimte tussen plunjertje en huis vertaalt zich in lek.

Die anti zak bol dient alleen als extra drukreserve voor het achterste circuit. Als de hoogteregelaars lekken zakt hij achter zodra die antizakbol zijn druk kwijt is. En dat kan best snel.
Het is een nadeel van die 6+2 pompen, de capaciteit voor het veersysteem is aanzienlijk minder dan bij de oude pomp die in de DIRAVI XM’s zit. Daar zit dan ook geen antizak bol in.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 november 2016 11:13 AM
  [ # 12 ]

Wat mij opviel is dat Kees het niet over ‘inzakken’ had maar over (snel) drukverlies.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 20 november 2016 11:16 AM
  [ # 13 ]

Ik lees dat het een 24V is, dus een extra bol en een 6+2 HD pomp.

Sorry, Jan. Die extra bol, welke is dat?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 november 2016 11:17 AM
  [ # 14 ]

Als die niet inzakt zal de druk je een zorg zijn.
En hoe weet je die druk?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 november 2016 11:22 AM
  [ # 15 ]

Die extra bol is de anti-inzak bol, achterin, waar zo lekker niet bij kan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook