1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wat zou jij doen? (Koppakking zweet)
Cas-v86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-12-2016

Gepost: 08 december 2016 12:08 PM

Goeiedag,

Zoals bekend zijn de TU-blokjes nogal onderhevig aan lekkende koppakkingen.
Wilde even checken wat jullie zouden doen als het volgende het geval zou zijn.
Mijn Saxo 1.4 VTS uit 2001 (157.000 km) heeft de volgende kenmerken:


Negatief:

- Ietwat zwetend blok aan passagierszijde. (breedte van één cilinder ongeveer)
- Schroefdraad bougie passagierszijde was nat van olie, andere 3 bougies compleet droog.
- Koelvloeistof drapperig en beige, olie dus waarschijnlijk. (wordt wel netjes bijgevuld wanneer nodig)
- Monteur heeft even gekeken en zei dat de pakking ‘hoogstwaarschijnlijk’ lek is.

Positief:

- Geen andere vloeistof dan olie aan de peilstok
- Schone olievuldop (geen mayo dus)
- Kachel wordt netjes warm
- Motor komt perfect op temp (45% vd meter) en koelt perfect wanneer ie boven de pakweg 55% komt.
- Geen (merkbaar) vermogensverlies
- Geen andere kenmerken zoals witte rook
- Laag verbruik ( 1 op 19 als ik mn best doe )


Ik geef ’t blokje nooit op z’n flikker, kom nooit boven de 4.000 toeren en nauwelijks boven de 3.000.
Laat ‘m altijd warm worden voordat ik überhaupt pittig rijd.


De pakking lijkt dus wel lek, de siliconen afdichting van het oliekanaal denk ik, maar ik rijd in deze toestand al jaren rond. Geen enkel probleem. Op en neer naar Kroatië, Frankrijk, Spanje etc geweest, hitte, werken in de bergen; geen centje pijn. Sommigen zeggen echter dat de drap in de koelvloeistof ook kan zijn omdat iemand er ooit water in heeft gegooid en dat nu troep wordt.


Voor zekerheid nog even blok schoonmaken en kijken of ‘t nog altijd zweet? Of kan ik voor een klein prijsje meten of er CO2 in koelsysteem zit? Wil geen €500 kwijt zijn aan dit bakkie, maar wil ‘m ook niet kwijt…

Dank allen!

Luc, Utrecht

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 08 december 2016 12:24 PM
  [ # 1 ]

Als die auto verder nog prima is, dan is de koppakking zo vervangen, schijnt met deze motoren heel gemakkelijk te zijn, heb het zelf nog nooit gedaan. Olie in bougiegat is meestal een lekke klepdekselpakking, wil ook wel eens voorkomen, wordt eigenlijk altijd samen met de koppakking vervangen.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2016 01:19 PM
  [ # 2 ]

Voor weinig tot geen geld kan je eenvoudig laten controleren of er stoffen uit de uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.

Zo nee, lekker doorrijden.
Zo ja, kop eraf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 08 december 2016 01:59 PM
  [ # 3 ]

Hou er overigens rekening mee dat een koppakking op heel veel verschillende manieren lek kan zijn. Ik heb in mijn ZX 3 jaar gereden met een lekke koppakking, die lekte echter alleen wat koelvloeistof naar buiten toe. Maar alleen olie naar buiten lekken kan ook. Koelvloeistof en/of olie kan in je cilinders lekken, maar ook olie in je koelvloeistof, of andersom.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43021
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 08 december 2016 05:53 PM
  [ # 4 ]

Voor 450 euro koop je geen andere goede wagen, dus lekker laten maken toch?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 09 december 2016 09:27 AM
  [ # 5 ]

Drap in je KVS en zweten aan de dynamo zijde? Dan heb je zelfs 2 lekken. 1 op de o-ring van het oliekanaal op de hoek van de kop (dynamozijde dus, dat is het zweten) en een doorbraak van een waterkanaal naar een oliekanaal. het enige wat je nog mist is een waterkanaal naar cilinder doorbraak. Dit zou voor mijzelf een goede reden zijn om de pakking te vervangen, kleppendeksel pakking ook meteen meenemen en misschien door alle drap die je hebt laten ontstaan door de tijd heen misschien ook een keer het blok flushen voor de kop eraf gaat.

Gewoon maken, je koopt er geen andere saxo voor. Heb onlangs de aanschafwaarde van mijn saxo gestoken in onderhoud, gewoon omdat ik voor hetzelfde geld weer een saxo met nieuwe problemen koop. En wat velen al aangeven, de onderdelen van een saxo zijn ivg met andere merken en types best betaalbaar, du ik zou het fixen, en met een fijn gevoel rondrijden dat alles in orde is Wink

Profiel  
 
Cas-v86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-12-2016

Gepost: 09 december 2016 09:30 AM
  [ # 6 ]

Inderdaad. En dat doorspoelen van het blok, laat ik dat ook het beste door de garage doen meteen? Mocht je nog een goed adresje weten voor de hele actie hoor ik ‘t graag. Dank voor de reactie in elk geval.

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 09 december 2016 10:03 AM
  [ # 7 ]

Als je een manier kan vinden om de drab op te vangen (oude KSV met olie mag vanzelfsprekend niet door het riool) dan kun je het zelf doen.

Ff googlen: https://www.youtube.com/watch?v=s—5ft5YiHg

En wellicht zijn er nog betere filmpjes te vinden. Het is een vrij generieke klus die bij veel voertuigen hetzelfde gaat. Op deze manier neem je alles mee, ook de kachelradiator.

Even vragen bij de garage wat zei ervoor vragen is altijd de moeite waard.

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 17 maart 2017 03:30 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

Voor 450 euro koop je geen andere goede wagen, dus lekker laten maken toch?

Ik denk dat er weinig droge citroen motoren van dit type droog zijn..
Wij hadden een Ax deze zweet links voor.. Jaren plezier van gehad.

We staan nu op het punt een Saxo 1.4 VTS aan te schaffen als tweede auto.
Onze dochter Is geslaagd en dan kan zij goed ervaring op doen.

Maar ik weet nu al bijna zeker dat ik er een vond die zweet… Bijna niet aan te ontkomen.
Bj 2001 160.000 km.
Hopelijk blijft het bij naar buiten zweten.

Wat jij noemt 450 euro voorkoppakking vervangen.. Ik hoor veel hogere bedragen.. 600 of meer
Waar Is dat adresje voor 450?

Zijn er ook nog goede klussers op het forum?
Met de Ax had ik een dame uit Almere zij was helemaal Ax gek, weet helaas haar naam niet meer.
Zij sleutels ook

Kortom als ik de Saxo heb ik ga morgen bij een kijken een two tone kleur, onder antraciet en boven zilver.
dan komen er foto’s en kom ik terug hier op het forum.

Ik zie hier geen marktplaats voor auto s of kijk ik niet goed?
Gr Arnold Almere

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 maart 2017 03:51 PM
  [ # 9 ]
aapje63 schreef:

Saxo 1.5 VTS

Huh?

1.4 of 1.6

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 17 maart 2017 03:53 PM
  [ # 10 ]

Oeps dat Is inderdaad een hele speciale, het Is een 1.4 VTS
Excuus

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 17 maart 2017 07:51 PM
  [ # 11 ]

Ik heb vroeger regelmatig te maken gehad met bij de o-ring van de koppakking olie lekkende TU motoren van vooral de AX/BX/ZX. Soms werd mij gevraagd of dit op te lossen was zonder al te veel kosten ivm. klein budget of de hoge leeftijd van de auto. Het lukte me soms door simpelweg de kopbouten met een momentsleutel opnieuw na te draaien (ik kon ze dus daadwerkelijk verder aandraaien voordat het juiste aanhaalmoment was bereikt) om de olielekkage te verminderen of te laten stoppen…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 maart 2017 11:13 PM
  [ # 12 ]

Bij lekkage aan de distributiekant van een TU-blok is ‘t de moeite waard om de krukaskeerring aan distributiezijde in je controles mee te nemen. Als die lekt, krijg je zo ongeveer hetzelfde oliespoor op je blok als wanneer het beruchte hoekje van de koppakking boven de dynamo olie doorlaat.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 18 maart 2017 02:35 PM
  [ # 13 ]

Het kijken bij een Saxo 1.4 VTS is bij kijken gebleven.
Geen zweetplek lin7ksvoor maar van links naar rechts motorblok zijkant van olie.
Zelfs de multyriem olie vet en ook dynamo.
Verder Was hij netjes voor zijn leeftijd zeker niet rot. Zag er netjes uit ook interieur.
Hij Was two tone Zilver antraciet.
Ik durfde het niet aan..

Profiel  
 
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Gepost: 18 maart 2017 08:11 PM
  [ # 14 ]

Mijn 1.4 lekt ook wat olie bij het beruchte hoekje. Ik heb besloten het zo te laten.
Lekkage is te verwaarlozen (¼ liter op 7000km)
Vind €600.00 voor het oplossen van wat olielekkage echt te gek….

Profiel  
 
aapje63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-06-2004

Gepost: 18 maart 2017 11:58 PM
  [ # 15 ]

Deze lekte niet een druppeltje het hele blok en ook de aan hangende onderdelen echt nat van olie.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook