C6 - geschiedenis
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 07 juli 2016 12:39 AM

2005-2012 Citroën C6, modelontwikkeling


1999 C6 Lignage
Op de salon van Genève van 1999 presenteert Citroën het studiemodel C6 Lignage. De grote overhang voor en de kleine overhang achter herinneren aan de DS en de CX, de vloeiende lijnen aan de DS en de concave achterruit aan de CX. Tegelijkertijd spreekt de C6 Lignage een moderne vormentaal: door de in verhouding geringe hoogte vervaagt hij de grenzen tussen berline en coupé. Hoewel dit studiemodel er bijna productierijp uitziet, is dat allerminst waar: de techniek is grotendeels die van de XM.


2005 C6 I
Het duurt nog tot de salon van Genève van 2005 eer de productieversie van de C6 gepresenteerd wordt. Het ontwerp wordt door pers en publiek lovend ontvangen. Bij zijn lancering biedt de C6 keuze uit drie motoren: een 2.9 benzine, een 2.2 HDi en een 2.7 HDi, waarvan eigenlijk alleen de laatste sterk genoeg is om de C6 redelijk soepel voort te bewegen.

In 2009 verdwijnt de benzinemotor uit het aanbod en wordt de 2.7 HDi vervangen door de sterkere en zuinigere 3.0 HDi. Samen met deze motor komen twee minimale aanpassingen aan het exterieur: de Roccastrada-velgen maken plaats voor Atlantique-velgen en in plaats van twee direct naast elkaar geplaatste uitlaatjes krijgt de V6-diesel twee kloekere eindpijpen aan weerszijden van de carrosserie.

In 2010 wordt ook de 2.2 HDi uit de prijslijsten geschrapt. In 2011 volgt nog een bijna onmerkbare aanpassing aan het exterieur: de buitenspiegels worden groter.

Op 19 december 2012 rolt de laatste C6 I van de band. Alle exemplaren van de final edition worden nog voor het einde van het jaar op kenteken gezet, zodat Citroën ten minste zeker weet wanneer de garantieperiode voor een van haar grootste commerciële mislukkingen zal aflopen.


2016 C6 II
In april 2016 onthullen Citroën en Dongfeng op de autosalon van Peking de tweede generatie van de C6, specifiek voor de Chinese markt. De carrosserie en het interieur zijn geheel nieuw ontworpen en staan op de EMP2-bodemgroep. De motor is een 1.8 THP die 204 pk en 280 Nm levert.

foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nieuws
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-02-2010

Gepost: 16 december 2016 09:34 PM
  [ # 1 ]

2005-2012 Citroën C6 I, kleurenwaaier
structuur ontleend aan vernicispray.fr

Heb je correcties of aanvullingen op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.

beige KCH mativoire métallisé, 2011

foto: NN

beige KCW sable de langrune métallisé, 2006-2007

foto: CitroenAZU

blauw KPS bleu abysse métallisé, 2009-2011

foto: CitroenAZU

blauw KNC bleu amiral, 2006-2007

foto: NN

blauw KPK bleu mauritius nacré, 2005-2008

foto: CitroenAZU

grijs EZR gis aluminium métallisé, 2005-2011

foto: CitroenAZU

grijs EZW gris fer métallisé, 2005-2011

foto: autosphere.fr

grijs EYP gris fulminator métallisé, 2007-2012

foto: CitroenAZU

grijs KTH gris thorium métallisé, 2009-2012

foto: 2d

groen LQS vert nova métallisé, 2006-2007

foto: par eXeMple!

paars EFB ganache métallisé, 2005-2007

foto: Michel C. via Amicale des grandes Citroën hydrauliques

rood KKQ rouge profond métallisé, 2006-2011

foto: citroenist tot in de kist

wit EWP blanc banquise, 2008-2011

foto: CitroenAZU

zwart EXL noir obsidien nacré, 2005-2010

foto: Artcurial

zwart KTV noir perla nera métallisé, 2010-2012

foto: Tjerk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook