volgens mij kun je daarbij als jede rechter kap van de midden console eraf haalt.
maar niet 100% zeker
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee de recirculatie klep zit onder de motorkap. Het motortje zit daar ook op de luchtinlaat.

Totaal aantal Berichten: 7604
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Okay, ga ik daar nog eens op zoek. ‘t Spul ooit eens open gewerkt om de fan te smeren. Had ik toen maar meteen even doorgezocht.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zag twee stekkers tussen het expansievat en de luchttunnel. Beide maar eens goed schoongemaakt. En zowaar: als ik nu de recirculatieschakelaar bedien hoor ik 1 seconde lang een motortje. En nog een keer 1 seconde als ik de schakelaar weer terug zet. Iets zegt mij dat dit wel heel kort is, dus verwacht ik dat de klep vast zit. Ik hoor in elk geval niets veranderen aan de luchtstroom zelf. Dat wordt dus een keertje de tunnel open maken en kijken of ik er dan bij die recirculatieklep kan komen. Ik puzzel verder.

- CX 25 GTi Turbo 2
Als je iemand op die knop laat drukken, dan kan je zelf kijken of het motortje de klep laat bewegen.
Ik denk dat je de klep zelf niet echt kan zien.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kan ik de aandrijving zien als ik de horizontale deksel onderaan de ventilatieschacht in de motorruimte los haal? Dan moet ik daar eens dingen gaan smeren.

- CX 25 GTi Turbo 2
Nee, daar zit de fan onder, tenminste ik neem aan dat je dat deksel bedoeld.
Als je het gaasje bovenop de inlaat eraf haalt kan je het wel voelen gok ik. En dan bedoel ik niet tijdens het draaien ivm zere vingers, maar meer of je voor en na het draaien verandering in de positie van de klep kan voelen.
De klep zou wel om een hoek moeten zitten, het kan niet zo zijn dat de klep horizontaal afsluit, dan zou er water op blijven liggen.
Als ik het alleen moest doen keek ik meestal naar het motortje of de tandwielen verschoven waren.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik bedoelde inderdaad het deksel bij de fan. Dank voor de uitleg - scheelt toch weer wat geklooi . Via de inlaat heb ik eerder geprobeerd te voelen of er een klep zit. Maar kon hem op de tast niet thuisbrengen. Ik ga nog eens op de tast.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat ik ook probeer en klooi, via de luchttunnel of fan kom ik niet bij de recirculatieklep. Hoe bereik ik die klep?
Koelvloeistofbolletje losdraaien en aan de kant drukken.

- CX 25 GTi Turbo 2
Om nog meer ruimte te maken kan je ook het ruitensproeier tankje eruit halen, dan kan de KVS bol nog verder wijken.
Eigenlijk is het heel makkelijk.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zat ik mooi aan de verkeerde kant tegen zoeken. Bedankt, ik kan weer verder.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hè hè, de klep is los. Na de tip dat ik onder het koelvloeistofbolletje moest kijken, snap ik eindelijk waar de klep zit. Contact aan, recirculatie knop ingedrukt, met de hand in de luchttunnel aan de zijkant van de klep duwen en trekken en jawel, het motortje loopt, de klep beweegt. Wat WD40 op de rand gespoten zodat die niet meteen opnieuw vast gaat zitten. Paar keer proberen: klep sluit keurig en gaat ook weer netjes open. In andere auto’s begint het soms wat te bulderen met de ventilator vol aan in de recirculatiestand. In de CX niet: het geluid wordt gedempt, de luchtinlaat voor de recirculatie zit in het dashboard kastje. Had ik dat eerder gesnapt, dan had ik wat gerichter gezocht. Maar goed, ervaring en kennis heb je meestal net nadat je het nodig had. Of zoiets.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Om me maar eens aan te sluiten bij een van de mede-forummers: wat een saaie auto eigenlijk. De accu lijkt wat minder te worden, als de auto twee weken heeft stil gestaan gaat het net. Of net niet. Tja, dat mag eens in de paar jaar natuurlijk. Maar misschien moet ik toch eens in de zekeringenkast gaan zoeken of er stiekem ergens een lekstroompje loopt. Vandaag de winterbanden er onder uit gehaald en de TRX-en er weer onder gezet. De voorbanden lijken altijd op te lage bandenspanning te staan - die dus gecontroleerd, maar nee, keurig op druk. En daarmee klaar voor Citromobile.