2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Gemotoriseerde achterklep
marceling
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-2015

Gepost: 30 november 2015 12:39 PM
  [ # 16 ]

Ook ik heb een afneembare trekhaak, maar…
Bij het afleveren van de wagen schakelde bij het aansluiten van de fietsendrager de sensoren achteraan en dodehoek uit, net zoals beschreven in de handleiding. Het kofferdeksel opende electrisch (staat niet vermeld in handleiding dat het niet electrisch opent). Wel handig, want de fietsendrager met fietsen erop kan kantelen maar ik kan moeilijk in het midden staan om het toch zware kofferdeksen manueel te openen.

Het probleem van temperatuur gevoeligheid was hetzelfde, met of zonder fietsendrager. Bij koude springt het slot los en hoor ik een pieptoon, net alsof de electronica weerstand detecteert. Even zo’n 20 cm optillen is al voldoende opdat het dan verder electrisch zou openen.

De wagen is voor het probleem een dag bij de dealer binnen gebracht. Men heeft instellingen in de software veranderd om te testen, maar nu ging het kofferdeksel niet electrisch open als de drager aangesloten is en men slaagt er niet in de oorspronkelijke toestand te herstellen. Van de technische dienst van citroën Benelux kreeg de dealer als antwoord “Dit is helaas een normale werking. Dit kan niet aangepast worden.” Het is nochtans ooit anders en beter geweest. Bug in software misschien?

Zelfs hiermee doet het verschijnsel van soms niet electrisch openen zonder aanwijzbare oorzaak zich verder voor.

Omdat ik wil dat het kofferdeksel ook met de fietsendrager erop verder electrisch kan openen, heeft men in de software de aanwezigheid van de trekhaak uitgeschakeld. Het enige nadeel is dat met de fietsen erop de sensoren blijven werken tenzij ik ze manueel afzet. Kofferdeksel gaat open en dode hoek blijft ook normaal werken (ook interessant!). Ook de verlichting op fietsendrager werkt correct.

Ik heb het liever zo, dan helemaal niet electrisch openen.

Meestal gaat bij mij het deksel een pieptoon om aan te geven dat er iets fout is de eerste maal van de dag ik het wil openen.

Profiel  
 
Trompstraat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 21-06-2015

- BX BREAK
- GS/GSA basis
- Berlingo Berlingo 2.0HDI
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
- (Grand) C4 Picasso THP165 S&S Excl. volautomaat
Gepost: 30 november 2015 11:13 PM
  [ # 17 ]

Ik heb een vaste trekhaak. Geen flauw idee of dat enige invloed heeft…

Profiel  
 
marceling
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-2015

Gepost: 01 december 2015 02:03 PM
  [ # 18 ]

Vast of afneembaar, dit speelt geen rol. De lichten, electronica en software zijn dezelfde.

Is er nog iemand die kan bevestigen dat het kofferdeksel toch electrisch opent met stekker van fietsendrager of aanhangwagen ingeplugd?

Profiel  
 
arjahoekstra
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 22-01-2014

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Exclusive
Gepost: 01 december 2015 04:34 PM
  [ # 19 ]

Ben wel benieuwd of dit in te stellen is, want met de caravan erachter zou het best handig zijn, als de achterklep gewoon (electrisch) te openen is….

Is er trouwens iemand hier op het forum die handig is met instellingen via Lexia? Kan nl. nog veel meer ingesteld worden, wat dealers niet weten/kunnen.

Hoor het graag.

Profiel  
 
Herman Massink
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-08-2009

- (Grand) C4 Picasso Blue HDI Shine 150pk
Gepost: 02 december 2015 11:29 AM
  [ # 20 ]

Hallo,
Ik merk dat mensen die problemen hebben ook allemaal een trekhaak hebben gemonteerd.
Ik heb een afneembare trekhaak, Thule, 13 polige Jaeger contactdoos.

Volgens een monteur bij de Citroen dealer zit er in de contactdoos op de auto een microswitch welke ervoor zorgt dat er een signaal naar de electronica van de auto gaat dat er een aanhanger is aangekoppeld,  zodra er een stekker in de contactdoos wordt gestoken.

Mooi, als er dus een adaptor 13 naar 7 polig plus 13 polig Multicon in de Jaeger contactdoos wordt geschoven moet deze microswitch worden bediend en de auto “denken” dat er een aanhanger aan zit.
Dus moeten er verschillende zaken uitgeschakeld worden, zoals:
•  Gemotoriseerde achterklep
•  Achteruitrij camera
•  Dodehoek signalering
•  Etc. …

Dit alles gebeurt bij mijn auto niet, was al bekend, want in de vakantie als ik zonder caravan rijdt zit de adapter er gewoon op en werkt alles normaal. Met de caravan erachter zijn bovengenoemde systemen wel uitgeschakeld, prima.

Mijn conclusie is nu dat er geen signaal van de eventueel aanwezige microswitch naar de auto gaat.

Vraag is voor mij nu hoe signaleert de auto dat er een aanhanger achter zit ?????

Verder heeft mijn dealer op 28 november nog een bericht van Citroen ontvangen dat er nog geen oplossing voor het probleem van de achterklep is.

Profiel  
 
BrianM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 19-12-2015

Gepost: 20 december 2015 09:18 AM
  [ # 21 ]

Ik kom uit een andere klasse auto die ook een automatische achterklep had, maar wat ik erg mis is een knop in het interieur om de klep te openen. Weet iemand of er een trucje is om dit te doen? En dan bedoel ik niet de knop op je afstandsbediening indrukken.

Profiel  
 
Herman Massink
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-08-2009

- (Grand) C4 Picasso Blue HDI Shine 150pk
Gepost: 26 januari 2016 01:08 PM
  [ # 22 ]

Even een up-date. Het lijkt erop dat al dan niet een trekhaak geen invloed heeft. De dealer in Almelo heeft bij mijn Picasso eerst de trekhaak softwarematig afgemeld en daarna ook de bekabeling losgenomen. In beide gevallen geen verandering in het gedrag van de achterklep.
Het probleem is dus nog steeds niet opgelost al is de wagen binnenkort twee jaar jong.

Profiel  
 
Herman Massink
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 16-08-2009

- (Grand) C4 Picasso Blue HDI Shine 150pk
Gepost: 16 augustus 2016 01:55 PM
  [ # 23 ]

Ongeveer 3 weken geleden is door de dealer samen met Citroen een nieuw stuk software geïnstalleerd (vraag me niet wat precies).
Tot nu toe heeft de klep niet meer geweigerd. Het lijkt erop dat het probleem verholpen is.

Profiel  
 
marceling
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-2015

Gepost: 07 januari 2017 11:02 AM
  [ # 24 ]

Afgelopen zomer werd onder garantie een andere stuurmodule geplaatst. Deze verhelpt het probleem. Ook momenteel bij vriesweer gaat het kofferdeksel vlotjes electrisch open en dicht.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook