Koppelingsproblemen Citroën Xsara Break
Nicksy1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-2017

Gepost: 15 januari 2017 05:08 PM

een paar weken geleden stopte mijn citroen xsara break uit 2002 met schakelen.
conclusie versnellingsbak lager kapot, heb toen een andere versnellingsbak gehaald van de sloop en natuurlijk een nieuwe koppelingsset met koppelingsplaat druklager en drukgroep, alles was al los dus konden we die net zo goed ook vervangen.
alles gemonteerd alles goed aangesloten zet de koppelingskabel er op, blijft de kabel te lang, maar wat veel opmerkelijker was is dat toen de steekas erin ging de steekas gewoon ronddraaide terwijl hij in de versnelling stond.
het enige wat opviel was dat de drukgroep vrij plat lag als hij was vast geschroefd, ik valeo gebeld hoe of wat en waarom hij zo plat lag en hij niet blokkeerde, het enige wat anders eruit zag aan de koppeling was dat de hoogte van de drukgroep iets lager was dan van de oude en de koppelingsplaat was 1 mm dikker en de binnen kant van de drukgroep was ook 1 mm dikker wat logies is omdat hij nieuw is, verder is dat gedeelte waar de pri-as in moet ook 2 mm hoger dan die van de oude.
met valeo gebeld en die hebben de nummers van de set door genomen en gekeken of het wel de juiste onderdelen waren in de set en of de set overeen kwam met de auto, beide waren goed.
uit eindelijk heb ik een mail gestuurd naar hem met foto’s van hoe plat hij moest liggen en of er geen fabricage fout in zat, hij heeft net een paar collega’s gebeld en uiteindelijk kwam hij terug met de opmerking dat de koppeling goed was zo en dat hij waarschijnlijk dacht dat het probleem zat in te vork of in de kabel.
de vork kan het niet zijn want die hebben we vervangen omdat de oude krom was en wel heel erg versleten was,
de kabel is nieuw die had ik al eerder vervangen hij is 2 maanden oud, de kabel is eigenlijk ook te lang en niet te kort. waardoor hij niet goed kon koppelen. maar dat was niet nodig omdat het erop lijkt alsof de versnelling al ontkoppeld is.

nu zijn mijn vragen eigenlijk,
* is het normaal dat de steekas draait als de koppelingsset gemonteerd is terwijl hij in versnelling staat
* waarom verkleint de kabel niet (zelf stellende kabel)
* is de koppeling wel goed

hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het echt niet meer

Afbeelding Bijlagen
1.jpg2.jpg3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 januari 2017 05:59 PM
  [ # 1 ]

Als allebei de steekassen er uit zijn is dit normaal. De andere draait dan de andere kant op.
Kabels zijn voor zover ik weet nooit zelfstellend.
In tegenstelling tot wat de meesten denken ligt bij een nieuwe koppeling de veer vrijwel plat. Bij slijtage komt de veer meer naar voren (van het vliegwiel af)

Weet je zeker dat de plaat niet verkeerd om zit?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nicksy1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-2017

Gepost: 15 januari 2017 06:53 PM
  [ # 2 ]

Ja weet heel zeker dat de plaat goed om zit, hebben hem zelfs opnieuw uit elkaar gehaald om het te bekijken.
de kabel heeft een veer in het rubber zitten die zelf stellend is, je moet een kabel ook resetten (uittrekken naar 0 stand) als je hem opnieuw plaatst, dat hebben we de laatste keer niet gedaan omdat we ook dachten dat of het druk lager eraf was gevallen of de plaat verkeerd om zat, omdat er geen druk zat op de steekassen.
bedankt voor je snelle reactie Smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 januari 2017 07:03 PM
  [ # 3 ]

Hoe zit het nu met de steekas aan de andere kant?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nicksy1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-2017

Gepost: 15 januari 2017 07:44 PM
  [ # 4 ]

de andere kant hadden we nog niet geplaatst omdat we geen druk kregen van de kabel, en toen we verder gingen kijken dus ook niet via de steek as, toen hebben we het allemaal weer uit elkaar gehaald. de andere kan hebben we nog niet bekeken morgen zetten we hem weer in elkaar, als de koppeling gewoon goed is kunnen we ervan uit gaan dat de kabel niet goed aantrok en dat dat het probleem is. we wouden alleen zeker weten dat de drukgroep of koppeling niet het probleem is. morgen weet ik meer want dan gaan we weer verder. laat nog weten hoe het is afgelopen bedankt

Profiel  
 
Nicksy1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-2017

Gepost: 17 januari 2017 02:14 AM
  [ # 5 ]

Nou vandaag steekassen geplaatst en inderdaad hij rijd!
super stil! hebben ook even de motor olie vervangen.
achteraf was het de koppelingskabel die gereset moest worden.
dit doe je door je hand om de rubber hoes te sluiten en de binnenkabel aan te trekken tot hij klik zegt.

Nu hebben we een melding accu laadspanning storing.
accu lampje gaat branden op het dashboard.
de min storing waar ik al eerder last van had is ook weer terug (auto gaat terug naar -30 daarna weer terug naar normale temp.
de accu spanning stond op 14V dus hebben hem ff met de lichten aan gezet om hem wat leeg te halen want hij kwam natuurlijk van de lader af,
toen de V naar 12 zakte wou hij mijn auto niet meer starten (klik)

accu gedemonteert staat hij bol aan de zijkant.
hoop dat de min storing hier ook vandaan komt.
zo niet maak ik een nieuw topic aan voor dit probleem

bedankt voor de snelle reacties en de hulp Smile

Profiel  
 
Nicksy1980
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 14-01-2017

Gepost: 28 mei 2017 11:03 AM
  [ # 6 ]

Update we hebben een nieuwe accu geplaatst maar daardoor was het probleem nog niet weg zoeken zoeken. Was achteraf de dynamo niet goed aangesloten dom dom dom. Door het zoeken en proberen heeft de draad kortsluiting gemaakt en konden we ook gelijk een nieuwe dynamo plaatsen. Min storing was niet helemaal weg maar omdat hij stil had gestaan zoeen tijd was de bovenkant bij het raam nogal vol gelopen met troep waardoor dat deel overliep en op de kabel lekte als het hard regende. Nu dat gaatje schoon gemaakt en de kabel iets van de rand afgehaald en sindsdien geen last meer

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook