DS5 Hybride verbruikscijfers
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 02 januari 2017 04:04 PM

Sinds kort ben ik de eigenaar van een schitterende DS5 Hybride. Nu ben ik zelf zeer geinterresseert in de verbruik cijfers van de hybride. Zelf kan ik er nog weinig van zeggen daar ik pas 1 volle tank gereden heb. Ik heb met een volle tank rond de 1042km gereden. Dat komt volgens mij neer op 1:17, dat is toch even iets anders dan de verbruikcijfers die citroen aangeeft. Is dit normaal?
Ik wil evt wel een verbruikcijfer topic voor de hybride openen zodat iedereen daar zijn verbruik kan invoeren en een gemiddeld verbruik kan zien van de hybride. Maar alleen als er behoefte naar is.

gr


Paul

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 02 januari 2017 06:17 PM
  [ # 1 ]

http://www.autoweek.nl/verbruik/7948/citroen-ds5-hybrid4-business-executive-2012

Komt best overeen zo te lezen. Fabrieksopgaven zijn bullshit, maar dat is al een tijdje zo.. met name bij hybride’s Wink

doei

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 02 januari 2017 08:21 PM
  [ # 2 ]

bas,

dank voor je reactie. ik heb je verwijzing gelezen. komt inderdaad redelijk overeen.
MAAR eigenlijk veel en veel te veel afwijkend tov de fabrieksopgave. als dat een gegeven is dan heb ik daarmee te leven. is er ergens nog een reactie van de fabriekant te lezen. mmmmmmmmmm recentelijk iets gehoord over iemand die een rechtzaak gewonnen had. hij kon zijn geld terug krijgen van de auto die hij aangeschaft had omdat de verbruikscijfers niet in overeenstemming waren met de werkelijkheid.

ondanks verbruik blijft de DS5 een beauty.

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 04 januari 2017 10:16 PM
  [ # 3 ]

Zo’n draadje is er al. Zie Wat is uw DS5-verbruik?
Overigens is 1:17 een hele nette score. Die haal ik niet, tenzij ik als een slak ga rijden.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 05 januari 2017 08:38 AM
  [ # 4 ]

lijntje gesloten omdat er al een topic was edoch geeft die andere topic geen duidelijk overzicht (schema per type DS5). ik denk ook dat het ontbreekt aan input om een helder overzicht te krijgen.

1:17 (hybride) met mijn eerste tank, en JA ik moet bevestigen dat ik wel rustig gereden heb. dat is normaal niet echt mijn rijstijl. ga er dan ook van uit dat 1:17 nog wat naar beneden zal bijgesteld worden naar mate ik de auto langer heb.

als ik er eens wat dieper induik zie ik dat 1:16 best wel gemiddeld hybride verbruik is en ik geen verbruikcijfers cfm fabrieksopgave verwachten moet.

helaas wordt ik nu genaaid door de regering die het kleine voordeel dat ik nog had (1 trede lager wegenbelasting betalen)terug gaat draaien.En ik verwacht ook nog even dat de waarde van mijn hybride zal dalen tot ......... als gevolg van deze maatregel en de andere die al ingevoerd zijn.

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 16 januari 2017 06:58 PM
  [ # 5 ]

heden weer getankt. Diesel 1,199 p/l. Tank was vol, na 742 km te hebben gereden 42 ltr diesel (weer vol) getankt. daarmee komt het gemiddeld verbruikt op 742:42= 17,66666.

maw 1:17,6

moet vermelden dat er ook hier weer gelet is om zo zuinig mogelijk rijden en overal/daar waar mogelijk, gebruik is gemaakt van het hybride systeem.

ik betwijfel of ik dat in de sportstand kan bereiken.

Profiel  
 
Gepost: 16 januari 2017 10:44 PM
  [ # 6 ]

Wat ik vooral zo stuitend vind, is dat mijn C5 uit 2005 zonder al die poespas gewoon dezelfde verbruikscijfers haalt… En dat met 432.000 km op de teller.

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 17 januari 2017 04:49 PM
  [ # 7 ]

graddus,

ik ben het met je eens. in de korte tijd dat ik mijn DS5 hybride nu heb kan ik zeggen dat ik het hybride deel nog niet van toegevoegde waarde zie. het gewicht is meer door de accu’s en daardoor betaal ik meer wegenbelasting. dat kleine deel dat ik misschien zuiniger rij met behulp van het hybride systeem ben ik financieel kwijt aan de extra wegenbelasting (in vergelijking met een andere DS5 diesel). als van gewonen DS5 diesel de verbruikcijfers ook omstreeks de 1:16 zijn is er helemaal geen meer waarde voor de hybride. nog sterker het is financieel beter om geen hybride te kopen.
vanuit milieu oogpunt bekeken is dat weer wat anders maar dat interesseerd de regering blijkbaar niks, er is nl geen hybride stimulans. cool grin
dus waar doe je het voor. GEWOON VOOR ME ZELF OMDAT IK HET LEUK VIND.  bravo

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 17 januari 2017 05:22 PM
  [ # 8 ]
paulaarts schreef:

dus waar doe je het voor. GEWOON VOOR ME ZELF OMDAT IK HET LEUK VIND.  bravo

Meer reden heb je niet nodig toch? Wink
Toch vind ik het ergens maar vreemd, dat een 17 jaar oude Xantia break met HDi motor gewoon zuiniger rijdt dan jouw DS5. Ik weet dat het een hoop gewicht scheelt en het zal ook wel met de luchtweerstand te maken hebben etc, maar in onze vorige Xantia kon je flink doorrijden en we gingen nooit onder de 1 op 18. Snelwegritten en vakanties kwamen we daar makkelijk boven zelfs. Topscore is van m’n vader, die met caravan reed van Schagen naar Assen en hierbij 1 op 13,5 haalde. Qua verbruik ben je dan gewoon geen ruk opgeschoten met 17 jaar technische vooruitgang blijkbaar long face

doei

Profiel  
 
paulaarts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 11-12-2016

- Xantia 18i 16V
- Xantia 20i 16V
- (Grand) C4 Picasso 20i 16V
- C5 20i 16V (C5 versie III)
- DS 5 hybride
Gepost: 17 januari 2017 05:58 PM
  [ # 9 ]

Basfeijen,
tja mmmmmmmmmmmmm, ik heb zelf 3 xantia’s gehad waarvan 1 helaas maar 1 week. iemand moest me zonodig frontaal aanrijden maar gelukkig met niet te hoge snelheid. geen krasje , deukje of dashboard op mijn knieen en een reden te meer om weer een xantia te kopen. blijf het een mooi model vinden. maar ja dat vindt ik van de DS ook. en zeer zeker van binnen is de DS5 meer dan geweldig. Vergelijkbare auto’s hebben allemaal geen spurt in verbruik gemaakt. tja in 17 jaar zijn we niet echt qua verbruik vooruit gegaan. maar er was ook geen reden voor de autofabrikanten. nu is er meer een economische en maatschappelijke druk op de ontwikkeling van alternatieven.
MAAR ik blijf het een plezier vinden om in de DS te rijden en vanuit dat oogpunt bekijk ik het dan maar. als ik voor absolute zuinigheid moest gaan zou ik een andere keus gemaakt hebben nu telt toys voor boys ook.

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2017 09:52 PM
  [ # 10 ]

Ik heb in het begin van de DS5 eens een paar dagen met zo’n Hybrid4 mogen sturen en het is inderdaad een erg fijne en vooral mooie auto. Door de elektromotoren in de achterwielen heb je ook onwijs veel grip wanneer je eens echt hard door een bocht wil. Ik snap best dat je er een beetje aan verkocht bent Smile

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 06 september 2018 09:55 PM
  [ # 11 ]

Toch vind ik dat verbruik wel echt een fors nadeel Sad
Ik betaal in de maand om te mogen rijden zo’n 145 euro wegenbelasting en iets van 80 euro Full verzekering, dus zeg 225 euro.
Dan rij ik gemiddeld zo’n 2200km per maand met 1:16, gisteren tegen 1,39 euro per liter, kost ruim 400 euro per maand zonder onderhoud en afschrijving. (all-in kom je denk ik tegen de 750 euro per maand uit).

De auto is op zich best prima, zeker het uiterlijk en de extra electromotor geeft een fijn wat extra pK’s.
In de tijd dat deze auto voor leaserijders nog interessant was voor de bijtelling een geweldige auto, maar voor de particulier..

Mede door de verbruikcijfers en daarmee de totale kosten overweeg ik toch wat anders. Zonde van zo’n mooie auto, dat wel!

Profiel  
 
Hobbit13
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 17-02-2015

- DS 5 Blue HDI 150 Business Executive
Gepost: 11 september 2018 10:59 AM
  [ # 12 ]

Als particulier is de Hybrid idd niet erg aantrekkelijk. Heb er wel over getwijfeld, want ze zijn tweede hands een stuk goedkoper dan de BlueHDI versies. Voor 11000EUR kan je al een best prima Hybrid kopen, terwijl een 1.6 BlueHDI zo richting de 20000 gaat. Voor dat prijsverschil kan je best wat extra Diesel en MBR betalen.

Uiteindelijk een BlueHDI 150 (2.0) gekocht, maar ook daarvan valt me het verbruik wat tegen. Gemiddeld zit ik zo rond de 6L/100km. Ik rijd best veel in de stad, en dan schiet het verbruik omhoog. Op lange stukken snelweg 120 a 130 km/h verbruikt ie zo’n 5 a 5.5L/100km wat wel best netjes is.
Wat me opvalt tov van de 1.6 HDI is dat ie nooit extreem zuinig wordt. Als ik constant 80 rij, is het verbruik zo’n 4.3L/100km, terwijl de 1.6 makkelijk onder de 3.3L/100km kwam. Daar tegen over staat dat het verbruik op hoge snelheid niet zo sterk omhoog schiet. Zelfs met lange stukken boven de 200km/h blijf je onder de 7L/100km.

Al met al een hele mooie auto, maar zeker niet de meest economische keuze!

 

Profiel  
 
SteefR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 04-03-2018

- DS 5 Hybrid4 Business Executive 230 PK
Gepost: 27 september 2018 12:02 AM
  [ # 13 ]

Ik zit met de Hybrid4 op gemiddeld 6,2 l/100 km, dus ongeveer 1:16. Ik rijd veel snelweg, dus dan heb je geen voordeel van de hybride. Als ik veel stadsritjes maak, gaat het verbruik een stuk omlaag.

DS5 Hybrid4 230 pk (na chiptune) blanc nacré tri couche métallisée Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook