Citroen 1.6i 16V VTR+ Automaat (haat/liefde verhouding)
pclinde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-2016

Gepost: 04 februari 2017 05:01 PM

Goedemiddag,

Ik heb een Citroen 1.6i 16V VTR+ Automaat (coupe uit 2006). Sinds gisteren staat er 150.000km op de teller. De APK verloopt op 29 maart 2017 (33-SP-PV). Ik zit met één vraag: is dit het model met een distributieriem of ketting?

Volgens mij is het grote onderhoud (boekje) ook al even geleden, mochten jullie nog overig advies hebben; graag!

MVG,
Pim

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 februari 2017 05:43 PM
  [ # 1 ]

Volgens ons Compleet overzicht Citroën-modellen en -motoren is het een motor uit de TU-familie, dus met een distributieriem.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2017 06:42 PM
  [ # 2 ]

Is de distributieriem al vervangen?
Zo nee, heel rap laten doen!
Moet om de 120.000 km of 10 jaar uiterlijk.

Voor de rest: elke 30.000 km schone olie + filter en elke 60.000 km nieuwe bougies en luchtfilter.
De 150.000 ben je al voorbij.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pclinde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-2016

Gepost: 27 maart 2017 12:14 PM
  [ # 3 ]

Hoi allen,

Vorig jaar heb ik een Citroen 1.6i 16V VTR+ Automaat gekocht, mijn eerste auto. Ik heb ondertussen een haat- liefdeverhouding opgebouwd. Ik heb tot zover al aardig wat kosten gehad, ook door achterstallig onderhoud, een mooi leermoment. Sommige dingen ontgaan je, wat achteraf veel geld kost.

Ik heb op de 150.000km de distributieriem laten vervangen, grote beurt en nog wat kleine dingen voor de APK. Hier was ik ongeveer 1200 euro voor kwijt. In de tussentijd ook nog de V-snaar laten doen, uitlezen van het systeem, slot op de achterzijde laten vervangen, solderen van kabels i.v.m. storingsmelding gordels, remmen voor en nieuwe voorbanden. Totaal kom ik wel ergens rond de 2200-2300 euro uit.

In de tussentijd ook nog heerlijke schade gekregen (diepe kras) op de zijkant, geen briefje. En als dat nog niet erg genoeg was ook nog een dikke schaaf op de andere zijde van de auto (ook geen briefje). Daar zit je dan. Een heerlijke auto, mooie vormgeving en in mijn ogen iets bijzonders, maar de pech die ik tot zover heb gehad is om te huilen.

Nu wil ik gisteren wegrijden, krijg ik een ABS-EPS melding. Ik heb al wat onderzoek gedaan, met het vervangen van de remlichtschakelaar moet dit op te lossen zijn. Nu is mijn vraag: hoe makkelijk kan ik deze zelf vervangen? Ik heb trouwens ook nog last van de storing van de gordel. Het solderen heeft niet geholpen. Ik had begrepen dat een nieuwe schakelaar dit ook zou kunnen oplossen. Hoe makkelijk is het?

Het middenconsole (waar de KM’s, snelheid op zichtbaar zijn) heeft wat vochtplekken, ook hier: kan ik deze makkelijk demonteren en weer netjes maken?

Alvast bedankt!
Pim

Profiel  
 
pclinde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-2016

Gepost: 27 maart 2017 12:18 PM
  [ # 4 ]

Nog bedankt trouwens voor het advies. Is allemaal netjes vervangen. Aardige rekening (maar dan kan je weer vooruit).

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 27 maart 2017 06:03 PM
  [ # 5 ]

De ABS-ESP en snelheidscontrole storing heb ik sinds kort ook iedere dag bij het remmen.

Staat hier een mooie Engelstalige beschrijving voor. http://c4owners.org/plugins/faq/faq.php?0.cat.2.20

Ze hebben het in deze beschrijving over de passagierszijde, maar dat is bij ons bestuurderszijde denk ik omdat zij het stuur aan de andere kant hebben zitten. Lijkt me logischer dat die schakelaar daadwerkelijk bij het rempedaal zit en dat ze bij de Engelse uitvoeringen niet alles over verplaatst hebben, of zo iets?

Zie ook hier: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210307/

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 maart 2017 10:51 AM
  [ # 6 ]

Om de een of andere reden heb ik de verkeerde link geplaatst naar het artikel op c4owners.org

Deze had het moeten zijn: http://c4owners.org/plugins/faq/faq.php?0.cat.2.205

Onderdeelnummer dat je moet hebben volgens dit artikel is 453467

Ik ga vanmiddag even naar de dealer om uit te laten lezen of het inderdaad de remlichtschakelaar is. Van wat ik op internet gezien heb kosten die vaak nog geen € 10,-

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 maart 2017 08:43 PM
  [ # 7 ]

Vandaag bij de garage geweest, auto uitgelezen, inderdaad remlicht schakelaar defect. Een nieuwe hadden ze op voorraad, de verbeterde versie zelfs, met een extra stukje kabel met daarin een weerstandje die toekomstige foutmeldingen tegen moet gaan.

Kost even wat, maar dan is het ook opgelost. Was uiteraard wel iets meer dan een tientje, kosten voor het uitlezen en dergelijke betaal je ook.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook